3912
Sök

Apexi fc power, vad behövs för att mappa själv?

27 Inlägg
14 september 2013
Trådstartare
Hej!

Som rubriken lyder så tänkte jag försöka mappa min bil själv med handkontrollen, jag har läst att det ska vara rätt lätt?! Instruktioner har jag hittat så det är inget problem, dock undrar jag vad man ska tänka på och om det är nått man behöver? Måste man ha en bredbandlamda? Eller räcker det med en lamda mätare? Eller behöver man något annat?
Tacksam för svar
Mvh

424 Inlägg
15 september 2013
Bredband ska du ha om du vill få det så bra som möjligt

smurfidunder
327 Inlägg
15 september 2013
Så bra som möjligt, då kanske det hjälper med något mer än "Bredband"? Bromsbänk, kunskap, knacklyssnarutrustning (<-ska man ha det i ett ord? låter ju mupp). Så bra som möjligt är ju typ omöjligt, man kan ju förbättra och dona i oändlighet wink

Men för lite hederlig gatmappning så räcker det rätt bra med en bbl. Dock är det lite trixigare att hålla ordning på tändningen och knackningarna vid gatmappning.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

27 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
Okej, men en så kallad "grund mapp" måste väl gå att göra utan nått alls eller?

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
15 september 2013
utan en bredbandslambda så är det svårt att veta om soppan räcker eller ej. när väl en spikning uppstår kan det redan vara försent.

bredbandslambdan märker förvisso inte knackningar men man får ett hum om den får soppa nog iallfall.
sen får man hoppas att man prickar tändningen tillräckligt bra endå.

Kör fort så hinner inget hända...

smurfidunder
327 Inlägg
15 september 2013
Kosta på dig en bredbandare iaf. Har du lust kan du låna min bromsbänk billigt.

Står ju på din sida att den är nymappad 380 @ 0,8bar? Verkar ju nästan för bra med effekt hehe.
Senast redigerat av dundersmurfen (15 september 2013)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

4 767 Inlägg
15 september 2013
Instämmer, 380 hjul-hk är rena glädjesiffror på din setup. Runt 300-330 hk i motorn (ej på hjulen) är mer rimligt vid det laddet om du har riktigt bra flöde osv i övrigt...

Ser ut som att du har original LMM också, då är det direkt omöjligt att ha direkt mkt mer än 300 hk.

Bredbandslambda behöver du om du ska ge dej på att försöka mappa själv. Annars har du ingen aning om vad som händer i motorn ungefär.. Kostar bara ca 1100 kr inkl frakt för en inovate på eBay.

Åk ner till Maxxtuning och mappa bilen ordentligt. Är bilen körbar innan klarar dom det på en förmiddag och kostar bara runt 5k och då får du det riktigt gjort. smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

27 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
Angående hästarna som står att min bil har så tycker jag också att det är en orimlig siffra, jag har precis köpt bilen och förra ägarn sa att det är dom hästarna dock ska ja ändra detta så fort som den e bänkad mvh

Sök