3601
Sök

Svetsa diffen, punkta med drivaxlarna i?

29 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har införskaffat mig en vinterpärla, närmare bestämt en 740 från -88.

Jag ska svetsa diffen och har tagit ut drivaxlarna för att inte sabba härdningen i dom men jag funderar över en sak som jag hörde någonstans, att man måste punkta ihop dreven med drivaxlarna i och sen dra ut dom och börja svetsa på riktigt. Annars skulle man inte få i dom igen.

Stämmer detta eller är det bara att riva ut dom och börja svetsa?

264 Inlägg
15 september 2013
#2
dreven kan röra sig när drivaxlarna är ur så de måste punktas före, dra några ordentliga punkter som binder ihop allt, men låt det svalna emellan bara.


730 Inlägg
15 september 2013
#3
Så känsliga är axlarna inte. Har aldrig tagit ur drivaxlarna när jag svetsat. Behöver inte svetsas mkt heller för den delen.

Bara svetsa ihop där dreven möts och svetsa dreven ihop med "bågen"/"korgen" lr vad man ska kalla de!
Svetsa inte allt på en o samma gång bara. Svetsa ena sidan o sen gå o ta en kaffe, Sen snurrar du hjulen lite o svetsar andra smile Finito smile

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

29 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#4
WurstingErik skrev:
dreven kan röra sig när drivaxlarna är ur så de måste punktas före, dra några ordentliga punkter som binder ihop allt, men låt det svalna emellan bara.

Är problemet att dom kan snurra eller att dom hamnar lite snett?

Att dom snurrar borde väll inte spela någon roll? smile

276 Inlägg
16 september 2013
#5
Dom kan ju lägga sig ojämnt och då tar drivaxeln i när den ska in o således inte passar. Aldrig varit ned om det själv men antar att det är som är problemet som uppstår


359 Inlägg
16 september 2013
#6
Har svetsat många diffar utan att punkta med drivaxlarna i och har aldrig haft några bekymmer

29 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#7
Jag har en till fråga.

Måste man bort med tanken eller är det bara att köra på?

Nordixx
16 september 2013
#8
plocka bort locket på bakaxlen. gör rent ordenligt invändigt!! Punka sedan alla 4 hörn riktigt bra. snurra axlen till nästa sida punka alla 4 hörn. vänta till det svalnar. sedan bränn på alla hörnen riktigt jävla ordentligt.
Använd helst pinnsvets (elsvets) ja har alltid kört med 2,5 och 3,0 basic pinnar det funkar bäst av allt tycker jag.
du behöver ej plocka ur axlar eller liknande om du är säker på handen å inte svetsar fast drivaxlar. ja har även svetsat ihop drivaxlar å hela skiten en gång. den bak axlen håll 2 år . sen var ändå bilen redo för skrot. behöver ej ta bort tank. är du ändå osäker . fukta gamla lakan eller nått å linda runt... Lycka Till big_smile

29 Inlägg
17 september 2013
Trådstartare
#9
Tack för alla tips! Nu är vinterpärlan svetsdiffad och det funkar fint än så länge. Punktade med axlarna i för säkerhetsskull och krämade på rejält med svets sen! smile


Sök