3482
Sök

940 Turbo+ - vad är värt att uppgradera?

1 948 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
#1
Ja!!! jag vet att det finns en sökfunktion, dock så finns det inga som helst vettiga svar så jag tänker istället starta en ny tråd där jag kommer ställa mina frågor tongue


Har köpt mig en 940 Turbo -97 med "plus-paket" inför vintern (190hk i registret). Trodde det var en ltt när jag köpte den men så var visst inte fallet smile

Nu är frågan vad är värt att uppgradera/trimma?
Bilen ska gå som isbil och på grusvägar, inte sugen på att lägga några större pengar alls, så vad är värt att uppgradera?

Chip (och öka på laddet lite) - vad ger det? - finns väldigt många varierande uppgifter där ute...
Går det att vrida på laddtrycket (pys) och bilen kompenserar själv med mer soppa? - utan att chippa
3" avgas - det är väl bara på lägre varv (spool-up) som det hjälper något, eller?
vx3 kam - ger den något mer på toppen eller e det bara bättre i botten?

Finns det några mer bonnknep? Hade en lagom trimmad 740turbo för snart 10år sen som jag kommer ihåg att bränsletrycksklockan var "knackad" för att ge mer soppa big_smile

Och snälla bespara mig från inlägg i stil med "Sätt på 3" och skruva på laddtrycket!!!!"

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
20 september 2013
#2
eftersom det är en volvo så funkar det att bara "vrida upp laddet till 1 bar sen köra"
men ska man vara på den lite mer seriösa sidan så skulle ja rekommendera att göra följande.

tänd å bränslechip för att motorn ska få rätt värden å hänga med laddet.
kör pysventil sen en btr som följer med laddet, (linjär eller progressiv, vet inte riktigt vilken det är)
3" dp sen 2.5" resten, finns ingen ide att köra 3" hela vägen på en volvo som inte siktar på mer än 400hk
vx3 eller A kam,.
3" lmm rör med, ta standard lmm hus å släng över till tex s60 röret.


24 Inlägg
20 september 2013
#3
vx3 kam å 531 topp satte jag på min och det ger mer på toppen ca 15 hästar skulle jag tro smile


47 Inlägg
20 september 2013
#4
min ltt , med raktrör och öppetfilter , höjde laddet till 0.5 och den lämnade 162hk .. istället för 134hk.

vx3 , chip och 1-1.2bars ladd då går dom ganska fint , annars 968or och 3"lmm och en 19t så är det bra snurr på bitarna !


1 948 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
#5
barenhoff skrev:
eftersom det är en volvo så funkar det att bara "vrida upp laddet till 1 bar sen köra"
men ska man vara på den lite mer seriösa sidan så skulle ja rekommendera att göra följande.

tänd å bränslechip för att motorn ska få rätt värden å hänga med laddet.
kör pysventil sen en btr som följer med laddet, (linjär eller progressiv, vet inte riktigt vilken det är)
3" dp sen 2.5" resten, finns ingen ide att köra 3" hela vägen på en volvo som inte siktar på mer än 400hk
vx3 eller A kam,.
3" lmm rör med, ta standard lmm hus å släng över till tex s60 röret.

Det förstår jag att det e överkurs att gå på 3" hela vägen, vad tror ni om 3" från turbo och sen org. efter katt (katten ryker)?

Ok, så det funkar alltså att vrida upp laddet till 1,0bar utan att behöva göra något annat, eller måste jag även skruva på bränsletrycket?
Hur mycket mer effekt skulle det ge att kosta på ett chip?

531 topp sitter det väl redan på dessa motorer? Ärligt talat bryr jag mig itne då jag ändå inte tänker byta top, men kanske kam... någon som har några siffror/erfarenheter utav att byta till en vx3?


Och tyvär, jag ska inte vara på den mer seriösa sidan smile bilen kostade bara några tusenlappar och tänker inte kosta på den mer än jag köpte den för.

2 266 Inlägg
20 september 2013
#6
På min 945 turbo+ gjorde jag lite bonntrim.
Tryckte ihop btr 3mm
Flytta wastgateslangen från kompressorn på turbon till insuget och ett t-kors på den(Laddpeaken låg på 1,6-1,8 med originalturbon).
Tog bort katten och montera ett rakt där annars var de nå simons system på den bara.
Kapa sönder luftburken helt/ bytte filtret mot ett sportfilter(mest för ljudet)
Blanda etanol och bensin, 70/30 typ eller 60/40.
Svetsdiffa den vart de sen.

Vet inte nå vad jag hade för effekt men de räckte för att hålla jämna steg med en saab 9000 aero chippad av maptun eller nordic, samt en saab 93ss aero som hade dekaler från nordic.

svetsdiff !!!

1 948 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
#7
PMPerformance skrev:
På min 945 turbo+ gjorde jag lite bonntrim.
Tryckte ihop btr 3mm
Flytta wastgateslangen från kompressorn på turbon till insuget och ett t-kors på den(Laddpeaken låg på 1,6-1,8 med originalturbon).
Tog bort katten och montera ett rakt där annars var de nå simons system på den bara.
Kapa sönder luftburken helt/ bytte filtret mot ett sportfilter(mest för ljudet)
Blanda etanol och bensin, 70/30 typ eller 60/40.
Svetsdiffa den vart de sen.

Vet inte nå vad jag hade för effekt men de räckte för att hålla jämna steg med en saab 9000 aero chippad av maptun eller nordic, samt en saab 93ss aero som hade dekaler från nordic.

Här har vi en som e inne på helt rätt bana! big_smile
Fast jag hade inte tänkt ladda så mycket, ser gärna att motorn kanske överlever vintern wink

Låter ungefär som den vägen jag hade tänkt... dock förstår jag inte riktigt vad du menar med att du gjorde med wastegateslangen... eller rättare sagt vad det får för funktion det du gjorde? vad är t-korset för? e det för att den ska pysa ut luften rakt ut så att du lurar den att ladda mer (dvs en pysventil fast utan något sätt att kontrolera hur mycket som pyser)?

2 266 Inlägg
20 september 2013
#8
baltis skrev:
PMPerformance skrev:
På min 945 turbo+ gjorde jag lite bonntrim.
Tryckte ihop btr 3mm
Flytta wastgateslangen från kompressorn på turbon till insuget och ett t-kors på den(Laddpeaken låg på 1,6-1,8 med originalturbon).
Tog bort katten och montera ett rakt där annars var de nå simons system på den bara.
Kapa sönder luftburken helt/ bytte filtret mot ett sportfilter(mest för ljudet)
Blanda etanol och bensin, 70/30 typ eller 60/40.
Svetsdiffa den vart de sen.

Vet inte nå vad jag hade för effekt men de räckte för att hålla jämna steg med en saab 9000 aero chippad av maptun eller nordic, samt en saab 93ss aero som hade dekaler från nordic.

Här har vi en som e inne på helt rätt bana! big_smile
Fast jag hade inte tänkt ladda så mycket, ser gärna att motorn kanske överlever vintern wink

Låter ungefär som den vägen jag hade tänkt... dock förstår jag inte riktigt vad du menar med att du gjorde med wastegateslangen... eller rättare sagt vad det får för funktion det du gjorde? vad är t-korset för? e det för att den ska pysa ut luften rakt ut så att du lurar den att ladda mer (dvs en pysventil fast utan något sätt att kontrolera hur mycket som pyser)?

Ja min motor höll tre år innan vevhusgaserna börja bli allt för jävliga men den gick bra bara turbon fick ladda.

Ja du har ett tryckfall efter intercoolern på 0,2-03 bar men tyckte var för lite så jag satte ett t-kors där med. istället för att hålla på där nere.

Just de bytte ut original bypassen på turbon mot en plåtplatta och använde den slangen till wg sen.

svetsdiff !!!

24 Inlägg
21 september 2013
#9
är osäker på att det sitter en 531 orginal min va en 530, men det är ju bara att kolla. Kamen är relativt lätt att byta smile


pim_pim
21 september 2013
#10
530 original på dom.


Sök