3738
Sök

Byta motorolja och filter v70n

167 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#1
Som jag har förstått så är det inte så svårt att byta motorolja och filter.

Man ska montera bort skyddskåpan för att komma åt. Någon som vet vad det är för skruvar som den sitter fast med?
Fick höra när man tar bort avtappningspluggen och filterkåpan(eller vad den hette) så ska man skruva tillbaka dom med en viss moment. Behöver man en momentnyckel för detta?

Då detta är första gången jag byter olja. Vad för verktyg behöver man? Så man inte glömmer något när man ligger där under bilen.

336 Inlägg
25 september 2013
#2
kåpan brukar sitta med 12 eller 13mm 6-kant skruvar. oljepluggen är en 6-kant 17mm, tänk på att byta brickan! behöver inte spännas så hårt bara så du känner att tätningsbrickan trycks ihop. olje filtret är ett insatsfilter så du plockar av plastlocket/koppen och där sitter filtret. På jobb (jobbar på volvoverkstad) har vi en speciell aluminiumkopp vi lossar det med, finns många universalverktyg till att plocka av den så se till att ha ett som passar bra så du inte förstör plastkoppen. plastkoppen spänner du tills man känner att de tar stopp, känns ganska tydligt där är även en "stopp kant" på koppen så man ser när den tar emot.

lycka till!


498 Inlägg
25 september 2013
#3
I filtersatsen får du med en ny oring och glöm inte att smörja in den med olja lite gran.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.


Sök