ATRS skrev:
Hej!
På gång att köpa en Audi A4 -98 och har lite allmänna frågor kring bilen innan jag kan bestämma mig för ett köp.
1) Bilen är enligt ägaren chiptrimmad från fabrik så att 1.8T-motorn ger mellan 220-240HK. Har provkört bilen, och visst är där bättre tryck i den än en original 1.8T-motor, så en chiptrimning lär där vara gjord på bilen.
Men, min fråga är, kan det verkligen stämma att detta är gjort från fabrik? Måste vara någonting ägaren ljuger ihop och att han själv har gjort det någonstans utan att ha papper på det (för papper på det har jag frågat om), eller?
2) När man kör iväg med bilen går ABS'en in vid dom första inbromsningarna, sedan tänds ABS-lampan på instrumentbrädan. Ägaren säger att detta beror på en ABS-kabel till dom bakre hjulen som är kass och som är enkel att byta, sedan ska det funka fint. Efter att ha undersökt saken på nätet lite så kan det absolut vara så enkelt, men frågan är, hur dyrt kan det bli om det är något värre än så, montro? Kan det vara något riktigt rejält som kostar multum att reparera?
3) Displayen till klimatanläggningen sägs funka lite så där, vad kostar ett byte på en sådan display, ungefär?
4) Framvagn, stötdämpare, bromsok och lite sådant smått och gott är utbytta nyligen till nya delar i Polen, vilket det finns papper på. Lär det vara mindre bra grejor då, från Polen, eller det kan vara något att köra på ett tag ändå?
5) Där sitter Allround-däck på bilen. Är det lika kass som det verkar enligt de flesta med så kallade Allround-däck, eller det kan funka?
6) Klarlacken på bilen har släppt på huv och på sidan bak på bilen, ägaren säger att det kan ordnas för en omlackering på 3000:-, men enligt vad jag har fått fram lär en omlackering av bilen kosta minst 10 000-15 000:-. Jag ligger närmare sanningen än säljaren där, antar jag? Fixa det för 3000:- lär väl vara helt omöjligt?
7) Läste något om att det kan vara svårt att få igenom försäkringsärenden om det skulle hända något och bilen är chiptrimmad. Är det något försäkringsbolagen kollar upp, vilket gör att det kan ligga sanning i det jag har läst angående det?
Ytterst tacksam för alla svar och tips. Inte den händigaste när det gäller bilar, så räknar med att jag får fixa allt på verkstad.
MVH
ATRS