3591
Sök

BMW 325 E30, effekten försvann helt plötsligt

1 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
Hejsan!

Ny här då jag precis införskaffat mig min första BMW. Det är en E30 från 86, 320 ombyggd till 325 med m20b25. Jag har haft problem sen dag ett då toppen sprack på 2.7l motorn som satt i när jag köpte efter en timme. Jag hann alltså inte komma hem.

Nu har bilen stått på verkstad i en månad där de plockat in en m20b25 som jag köpte via blocket. Ny vattenpump, kamrem etc etc men motorn öppnades inte upp innan vi satt in den så en del är sprillans men inte renoverad. Nu till problemet:

Jag hämtade ut bilen igår och prövade köra lite stadskörning. Gick bra men tomgången var väldigt ojämn. Prövade justera tomgången med skruven på luftmassemätaren(?) men det hände ingenting alls. Prövade köra landsväg ca 3 mil sedan lät jag bilen stå 1 timme sen körde jag 3 mil tillbaka. Då försvann helt plötsligt nästan all effekt. Kunde knappt komma upp i 100 och det kommer svart rök när jag startar bilen.

Kompen finns kvar och den gick aldrig varm, höll utkik på tempmätaren. Dock gick det ju inte att justera tomgången då luftmassemätaren verkar vara trasig. Jag hade en till hemma som jag dock inte är helt säker på om det är för 325 eller 320. Men jag monterade den och den gick det att ställa in tomgången med men effekten kom inte tillbaka.

Vad har jag för möjliga fel med min bil? Kan det vara luftmassemätaren som är trasig och den jag satt i är till den 320 egentligen? Skall kolla upp det imorn. Kan kamremmen vara dåligt spänd eller något typ av elfel? Bensinpumpen som sitter i nu tror jag är till för 2.7l motorn som satt i innan, kan detta vara ett problem?

Jag är ingen hejjare på mecka bilar, men en dag blir jag väl det också. Vi alla måste börja nånstans.

3 860 Inlägg
8 juli 2013
Men, styrboxen också bytt? eller kan man enkelt bara byta motorn på bmw hur som helst?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Lowlife
809 Inlägg
3 oktober 2013
kolla bosch nummret på styrboxen, och kan säga till dig att på en e30 "ställer" du inte tomgången.  svart rök kan ju betyda att du får rent för möe soppa. tongue satte du din gamla btr på 325 motorn ?

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

113 Inlägg
3 oktober 2013
sitter inte luftmassemätare i dessa bilar utan luftmängdmätare som mer eller mindre bara är en lucka som öppnar vid gaspådrag och dessa går inte sönder direkt, jag skulle kolla kamremmen så den inte hoppat något hack, ev bränselpump eller bränsletrycksregulator så den får ordentligt med bensin. om du står still och torrgasar orkar den varva ur då?

Läste inte riktigt allt såg ja nu... svart rök = går fett anntagligen ja.. men som sagt kolla kamremmen så den sitter rätt!!
Senast redigerat av Askolin (3 oktober 2013)

Försöker iaf
1 998 Inlägg
4 oktober 2013
Är det en m20b27 som suttit i bilen eller en strokad b25a?

För m20b27 även kallad ETA har ett annat motronic än b25 så sprutet måste bytas om så är fallet.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Sök