3906
Sök

Ford mondeo -02 ingen bränsletillförsel till motor

11 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
Tja! Har en ford mondeo -02 som startade fint.. Sen ville den bara inte starta mer! Får motorn att sparka igång med startgas men sen dör den direkt när gasen är slut! Man ser att motorn inte får bensin. Har bytt bränslefiltret för jag tänkte att den har ju stått ett tag så om de hade geggat igen där men de hjälpte inte. Man hör att bränslepumpen går igång såklart tror inte att de är den.. Eller? Sen slangade jag även ur den gamla bensinen för jag tänkte att de kunde vara så att bensinen var gammal och kanske vatten hade dunstat i tanken så den inte fick "bra" bensin till motorn.. Kollade säkringar och dom fungerade! Såg även i ett annat forum att de kan finnas nån bränsleavstängning knapp under reservdäcket i bagage utrymmet på andra ford modeller .. Kan de vara så att de fins nåt sånt i mondeon också?
Har många frågor men hoppas de finns nåt svar så jag kan fixa den själv för de känns synd att sälja den som den är eller skrota den för att den inte fungerar och inte kan fixa de själv! Vill inte lägga ut tusentals kronor på att en mekaniker ska fixa den om de är lätt att hitta problemet själv!
Är tacksam för alla svar!
Tack på förhand!
/Desperat ford ägare!!

och Dupont
581 Inlägg
8 oktober 2013
FORD - Fodrar Ordentliga Reparationer Dagligen tongue

Bara för att bränslepumpen jobbar så betyder det inte att du får bensin, om du plockar av kedjan på en cykel så kan du trampa så mycket du vill, du kommer fortfarande ingenstans. tonguebig_smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

11 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
Förstår de min vän... Tack för de svaret... Inget annat att tillägga som kanske kan hjälpa mig istället?

och Dupont
581 Inlägg
8 oktober 2013
Vet inte mycket om ford, men jag förstår att det är mellan tank och spridare som felet är. Vet du om pumpen får bensin ? pumpar han ut bensin? Luktar det bensin någonstans? får du bensin fram i motor?(om det pumpas fram dit ?) Tror att det kan vara pumpen som inte pumpar något. När du kör startgas, går han så länge du ger han gas via luftburken? I så fall är det inga fel på motor. smile

och Dupont
581 Inlägg
8 oktober 2013
Lusläs instruktionsboken om du har den, det kanske vet nått om någon bränsleknapp

En Medlem
405 Inlägg
8 oktober 2013
Om du tar loss plastkåpan över motorn så kan du se bränsleröret som går till alla fyra spridare, där sitter en liten ventil med en blå hatt på.
Om du skruvar loss hatten så kan du trycka med tex en mejsel eller så på ventilen så ska bensin spruta ut om du har tryck och bränsle där. Du måste såklart vrida på tändningen först så tryck byggs upp.

Kan rekommendera glasögon eller liknande för det ska vara ca 3,5 bar där.

En Medlem
405 Inlägg
8 oktober 2013
Sedan finns det under intrumentpanelen, förarsidan nere vid golvet en nödavstängningsknapp för bränslepumpen, den ska inte vara aktiverad men om du hör pumpen gå så borde den inte vara det heller.

11 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
Ok! För jag här testat att öppna ventilen men de har inte sprutat nån bränsle då och man har liksom inte ens känt lukten av bensin... Men jag ska testa de dör med nödavstängningsknappen Om den är på! Hur ser man om den är igång?

6 657 Inlägg
8 oktober 2013
Om du väl får igång den, lever den om du håller gas?

De/Dem

11 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
Nej sen dör så fort jag gasar...

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
8 oktober 2013
Satt bränslefiltret åt rätt håll?

Lossa bränsletillförseln till spridarbryggan och kör på starten och se om det kommer soppa smile

Tja!

En Medlem
405 Inlägg
8 oktober 2013
Gabbe_83 skrev:
Ok! För jag här testat att öppna ventilen men de har inte sprutat nån bränsle då och man har liksom inte ens känt lukten av bensin... Men jag ska testa de dör med nödavstängningsknappen Om den är på! Hur ser man om den är igång?

Om du kan klicka ner knappen så har tidigare varit på, den aktiveras endast om bilen tar en kraftig smäll, då för att skydda mot brand om pumpen fortfarande går.

Sen när du testar trycket på spridarbryggan, det är som en däckventil så du måste trycka med något på den lilla pinnen för att den ska öppnas, att bara ta loss den blåa korken räcker inte.

11 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
Jag tror till och med min svärfar tig bort hela ventilen och såg att de inte var nå soppa i den alls! Men jag var ute och letade efter nödavstängningsknappen och tryckte ner den och de lät faktiskt som om de klickade till så jag hoppas på att kunna starta den i morgon när batteriet har laddar klart! Håller tummarna hela natten!

11 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
Dennis_999 skrev:
Satt bränslefiltret åt rätt håll?

Lossa bränsletillförseln till spridarbryggan och kör på starten och se om det kommer soppa smile

Bränsle filtret satt på när jag först stötte på problemet och då kom de ingen soppa heller men jag vet säkert att jag satte dit filtret åt rätt håll... wink

Sök