3345
Sök

Koppla förbi Startspärr Skoda octavia 1,9 TDI -99

252 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej hopp!
Jag har nu i dagarna gått o köppt mig en octavia GLX 1,9 TDI -99 som troligtvis startspärren har gått i på!
ägaren innan mig fick problem med att bilen en dag inte gick att starta! det klickade bara i startmotorn! så då byttes startmotorn!
vipps så gick motorn runt igen.. MEN den vägra att starta! och där gav den ägaren upp o jag köpte bilen!
Nu har jag kollat lite, och det jag fått fram är att när man har tändningen på får inte stoppmagneten någon ström!
samt att multiinstrrumentet lever sitt egna lilla liv! jag kan göra ca 2 startförsök (motorn startar och stänger av sig själv direkt) sen efter det så ska man försöka en tredje gång, och då klickar det bara i startmotorn! även om jag då sätter en skruvmejsel direkt på startmotorn så går den inte runt! (precis som om att startspärren även låser startmotorn)

mkt skumt!

är det någon som har den minsta aning om vad detta kan va för fel? och finns det någon vänlig själ som kanske har ett elschema till dessa bilar?

mycket tacksam för svar
// Robert

16 197 Inlägg
9 februari 2013
#2
startspärren sitter delvis i nyckeln..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

747 Inlägg
9 februari 2013
#3
Börja med läsa ut felkoder, startar den inte med någon nyckel?
Det kan sitta i kombiinstrumentet, nyckel, lässpole eller om motorstyrdonet har låst sig men det brukar som sagt bero på något av dom tidigare felen.

/ Toni Larsson

252 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#4
tonimakaroni skrev:
Börja med läsa ut felkoder, startar den inte med någon nyckel?
Det kan sitta i kombiinstrumentet, nyckel, lässpole eller om motorstyrdonet har låst sig men det brukar som sagt bero på något av dom tidigare felen.

Okej. det kommer en kille efter helgen som har verkstadsdatorn för VAG bilar, så hoppas han får ut något mer info!
o ja båda nycklarna är lika, har provat med att byta batterier dock utan resultat!

177 Inlägg
17 februari 2013
#5
Hej, har för mig att det kan bli kabelbrott mellan lässpolen som sitter runt tändningslåset och kombiinstrumentet runt din årsmodell. Har för mig att det finns som lös reservdel hos VAG.
Om du har har tillgång till multimeter så kan du ju alltid riva ner kåporna runt ratt axel och rycka kombit och mäta kabeln och se ifall det är avbrott annars kan lässpolen vara kass. Det bör gå att byta båda kabel och spole utan att koda något då koden ligger i kombit.


...has left the building...
4 474 Inlägg
17 februari 2013
#6
Inget svar men...Startspärren är integrerad i motorelektroniken, det går alltså INTE bara o skarva ihop rätt kablar o få igång den. Jag vet att det finns en firma i Kanada som kan programera bort startspärrfunktionen i motorboxen iaf på BMW. Vet ej hur det är på Skoda men har man otur är det "fel" grejer som havererat o man måste köpa ett "antal" nya matchande boxar o då blir det dyrt...Men jag skulle tippa på att du har ett enklare fel.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 127 Inlägg
17 februari 2013
#7
dawwe skrev:
Inget svar men...Startspärren är integrerad i motorelektroniken, det går alltså INTE bara o skarva ihop rätt kablar o få igång den. Jag vet att det finns en firma i Kanada som kan programera bort startspärrfunktionen i motorboxen iaf på BMW. Vet ej hur det är på Skoda men har man otur är det "fel" grejer som havererat o man måste köpa ett "antal" nya matchande boxar o då blir det dyrt...Men jag skulle tippa på att du har ett enklare fel.

inte alls säkert att det sitter i styrboxen till motorn. vag brukar ha startspärren inbyggt i instrumentet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

177 Inlägg
17 februari 2013
#8
mb_pucken skrev:
dawwe skrev:
Inget svar men...Startspärren är integrerad i motorelektroniken, det går alltså INTE bara o skarva ihop rätt kablar o få igång den. Jag vet att det finns en firma i Kanada som kan programera bort startspärrfunktionen i motorboxen iaf på BMW. Vet ej hur det är på Skoda men har man otur är det "fel" grejer som havererat o man måste köpa ett "antal" nya matchande boxar o då blir det dyrt...Men jag skulle tippa på att du har ett enklare fel.

inte alls säkert att det sitter i styrboxen till motorn. vag brukar ha startspärren inbyggt i instrumentet.

Japp själva startspärren som måste få signal från nyckeln sitter i kombit. Det måste dock vara parat med motorstyrdonet för att det ska gå att starta bilen.


...has left the building...
4 474 Inlägg
17 februari 2013
#9
Hm...Så om du byter instrumentpanel i en VAG så måste den nya panelen kodas in mot styrboxen? Låter lite väl enkelt. BMW har iaf en "EWS" box som kollar att chippet i nyckeln är "rätt". Är den det så skickar den seden en "rullande" kod till styrboxen att allt är OK, så TROR jag att det funkar enkelt förklarat. O byter man styrbox eller så kommer den inte synka med EWS boxen, samma sak om man byter EWS box men inte styrbox, de måste "paras" ihop. I fallet med BMW har jag för mig att man kan INTE koda in i begade delar, eller BMW säger att det inte går iaf...
Senast redigerat av dawwe (17 februari 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

177 Inlägg
17 februari 2013
#10
dawwe skrev:
Hm...Så om du byter instrumentpanel i en VAG så måste den nya panelen kodas in mot styrboxen? Låter lite väl enkelt. BMW har iaf en "EWS" box som kollar att chippet i nyckeln är "rätt". Är den det så skickar den seden en "rullande" kod till styrboxen att allt är OK, så TROR jag att det funkar enkelt förklarat. O byter man styrbox eller så kommer den inte synka med EWS boxen, samma sak om man byter EWS box men inte styrbox, de måste "paras" ihop. I fallet med BMW har jag för mig att man kan INTE koda in i begade delar, eller BMW säger att det inte går iaf...

Ja det räcker med att para ihop kombi med motorstyrdonet samt koda om samtliga nycklar mot nya kombit. Funkar även med beggade kombin.
Vart lite offtopic så ber om ursäkt till TS.
Senast redigerat av scorpan6662 (17 februari 2013)


Avstängd
10 388 Inlägg
17 februari 2013
#11
Inget enkelt, för att koda in den nya immon behöver du information från den gamla immon, så, inget som bara är att "koda in" utan åtminstone -lite- mer omständigt, men i grund o botten; läsa ut "viss" information från gamla instrumentet (nåja, immon) och programera in det nya instrumentet (immon).

Generellt kan tilläggas att det på vissa vagkärror (ex.vis Audi A4) fram till 97-98-något, sitter inte immon i kombiinstrumentet, utan som "lös enhet"
Senast redigerat av it_mutt (17 februari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 februari 2013
#12
Ja nyckeln måste ju kodas mot EWS. Då verkar det ju som att man kan komma undan rätt billigt. Kan man även koda in en beggad styrbox?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

177 Inlägg
17 februari 2013
#13
dawwe skrev:
Ja nyckeln måste ju kodas mot EWS. Då verkar det ju som att man kan komma undan rätt billigt. Kan man även koda in en beggad styrbox?

Styrbox=Motorstyrdon? Isåfall ja det funkar även det.


...has left the building...
4 474 Inlägg
17 februari 2013
#14
Ok...Låter ju bra för TS del:).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

177 Inlägg
17 februari 2013
#15
it_mutt skrev:
Inget enkelt, för att koda in den nya immon behöver du information från den gamla immon, så, inget som bara är att "koda in" utan åtminstone -lite- mer omständigt, men i grund o botten; läsa ut "viss" information från gamla instrumentet (nåja, immon) och programera in det nya instrumentet (immon).

Generellt kan tilläggas att det på vissa vagkärror (ex.vis Audi A4) fram till 97-98-något, sitter inte immon i kombiinstrumentet, utan som "lös enhet"

Man behöver inte kunna läsa ut den gammla informationen för att koda in det nya immot. Det förenklar bara processen men det är fullt möjligt att koda allt manuellt.


Avstängd
10 388 Inlägg
17 februari 2013
#16
scorpan6662 skrev:
it_mutt skrev:
Inget enkelt, för att koda in den nya immon behöver du information från den gamla immon, så, inget som bara är att "koda in" utan åtminstone -lite- mer omständigt, men i grund o botten; läsa ut "viss" information från gamla instrumentet (nåja, immon) och programera in det nya instrumentet (immon).

Generellt kan tilläggas att det på vissa vagkärror (ex.vis Audi A4) fram till 97-98-något, sitter inte immon i kombiinstrumentet, utan som "lös enhet"

Man behöver inte kunna läsa ut den gammla informationen för att koda in det nya immot. Det förenklar bara processen men det är fullt möjligt att koda allt manuellt.

Hur du ska komma åt den 4siffriga PIN:en från gamla kombiinstrumentet utan att läsa ut den, vet jag inte (som privatperson)




dawwe skrev:
Ja nyckeln måste ju kodas mot EWS. Då verkar det ju som att man kan komma undan rätt billigt. Kan man även koda in en beggad styrbox?

Jadå, det går att komma undan med kostnaden för ett kombiinstrument o en kabel, VAG tar dock inte mer än 700:- (här iaf) för att göra inkodningen. Men, de lämnar ingen garanti på att det fungerar (låter spännande tycker jag tongue )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

134 Inlägg
17 februari 2013
#17
Har inte läst hela tråden men vill bara sticka in att det finns instrument att köpa i sverige som man kopplar ur startspärrfunktion samt kan koda nyckar, ställa mätarställning mm. Hade sån på förra jobbet, fin pryl, inte särskilt dyr heller:) Får välja vilka märken som man ska anväda den till, vi körde VAG


134 Inlägg
17 februari 2013
#18
Går motorn runt?


30 Inlägg
11 mars 2013
#19
ja det går fint att koda in nycklar mm med VCDS, dock behöver man bilens pinkod(kombin och motorstyrdonets, det är samma) om inte det sitter sep immobox då är det den koden man behöver.

Går oftast läsa ur mha Vag-tacho. Går det inte så kan man beställa EN ny nyckel från vag och då begära få bilens pinkod. Då kan man koda in de gamla OCH den nya nyckeln utan ha tillgång till Vag-tacho.

Har grejat med detta!


2 Inlägg
9 oktober 2013
#20
magloman skrev:
ja det går fint att koda in nycklar mm med VCDS, dock behöver man bilens pinkod(kombin och motorstyrdonets, det är samma) om inte det sitter sep immobox då är det den koden man behöver.

Går oftast läsa ur mha Vag-tacho. Går det inte så kan man beställa EN ny nyckel från vag och då begära få bilens pinkod. Då kan man koda in de gamla OCH den nya nyckeln utan ha tillgång till Vag-tacho.

Har grejat med detta!

kan jag då köpa en beg motorstyrdon och beställa nyckel från "vag" vgs idag:/ och begära pinkod för immon, elr är det en helt annan procedur å koda kombin mot styrenhet?? har själv en oreggad vag-com vcds, bil, a6 -98
Senast redigerat av lxcommand (9 oktober 2013)



Sök