Det första talet. (0W-5W-10W) talar om hur lättflytande oljan är när det är kallt. Lägre tal mer lättflytande. Det andra talet (30-40-50) talar om hur bra den klarar höga temperaturer utan att bli för flyktig/vaporiseras. Det är därför de kallar den för "tjockare", den håller sig hyfsat tjock även när den är varm=bra!
Det som står i instruktionsboken du refererar till pratar om minusgrader, att vid mildare klimat än -18 så kan man välja 10w istället för 5w. Det står däremot inte vilken olja man kan använda i ett riktigt hett klimat eller under hård körning, för det är heller inte lika kritiskt. Att välja ett högre tal, ex 40/50, istället för 30 är aldrig fel. En 40/50 oljan smörjer aldrig sämre än en 30 olja.
Att däremot välja ett för högt tal i andra ändan, tex 15W istället för 5w (om 5w rekommenderas) kan vara mycket dumt då det skulle betyda högt slitage då motorn är kall, framförallt på vintern.
Oljan har sannolikt inget med dina värden att göra. En blaskigare, tunnare olja leder framförallt till mer kladd i vevhusventilationen. (flyktigare ex 5w30 jämfört med en värmetåligare 5w40) Däremot så innehåller oljan mycket svavel och föroreningar efter att den används ett tag och eftersom oljan hela tiden förbränns så är det alltid värt att byta olja för att få ner avgaserna vid kontrollen.
Ergo: Att hälla i 5w40 går hur bra som helst.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.