2531
Sök

Volvo s80 99, kärvande bromsar fram

11 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#1
Har problem med min s80, när jag köpte den låg bromsarna fram på och skivorna gick varma hela tiden, bilen rullade lite trögt med. Så vi bytade ALLT,  men det löste sig inte. Skivorna går fortfarande varma, efter en längre tur 30min+ snackar vi alltså så att man bränner sig. Och fälgarna e täckta av bromsdamm efter en vecka (25 mil)

Någon som vet vad detta kan vara!?
Jag har läst lite om att det är bromsvätskan som inte går tillbaka.
Har även problem med grov klonkande vid ojämn väg, misstänker att detta är dåliga fjäderbensbussningar, eller vad det heter.


12 Inlägg
14 oktober 2013
#2
Klonkandet skulle jag tro är stabbstageb/krängningshämarstagen fram som är dålig. Väldigt vanligt problem. Hissa upp bilen så hjulen hänger fritt å ryck i dom de märks direkt om dom onte e stum. Frambromsarna skulle jag tro är oken som jävlas. Lossa glidpinnarna. Insekts nr7. Skrapa rent dessa då de brukar bli en tjocksvart kant längst in på dessa. Smörj sedan dessa med vanöig smörj olja. Inte pasta för de blir som en lera tsm med bromsdammet.Sedan plockar du bort okfjädern med en plattmejsel och lossar på oket. Ta bort beläggen. Lyft dammasken å putsa rent kanten på kolven med endast ditt finger å lite bromsvätska. Sen motionerar du dem genoma att trycka in dom fullt med en stor polygrip å sedan trampar ut dom ca 3-4 tramp passa så inte kolvarna åker ut för långt. Upprepa tills kolven går lätt på båda sidor. Man kan även spruta in promsvätska under dammasken på oket för att underlätta detta. Lämpligast med en spruta.. använd ej annat än promsvätska under dammasken då tex 5-56 å wd40 förstör den.

11 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#3
Ena staget är bytat för det var dåligt, har inte slutat klonka på den sidan iaf. Okena kan det inte vara nått fel på. Okena är helt nya.


* Voff voff *
10 587 Inlägg
14 oktober 2013
#4
Om dina skivor inte vore varma efter 30 min körning skulle jag bli orolig. Frågan är bara HUR varma dom blir? Att du bränner dig på dom är inget konstigt alls. Det gör du efter att ha kört 0-50-0 km/h bara utan problem.

Om du kan köra 30 min utan att det luktar bromsar och/eller ryker ur hjulhusen skulle nog iaf jag inte säga att det är nå´t större fel på dina bromsar.

Skivorna bli alltid varma, lite friktion finns alltid. Och på nå´t vis lär du ju ha stannat efter att ha kört 30 min. smile

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (14 oktober 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

11 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#5
Konstigt vore om de var kalla. Men vi märkte när vi hade bilen upplyft att hjulena snurrade trögt, jämfört med min 850. 850ns skivor är svala om man inte bromsa, s80 e varma eller glohetta trots man inte bromsat.
Helst vill jag tro på att det inte är nått fel på att de är varma smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
14 oktober 2013
#6
Man känner om bromsarna ligger på...Gör så här...Kör långsamt typ 5km/h på plan jämn mark (förslagsvis en parkering). Lägg bilen i friläge o rulla...Om bilen stannar med ett "knyck" så ligger bromsarna på. En bil som rullar så lätt den kan stannar "mjukt utan knyck"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

11 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#7
dawwe skrev:
Man känner om bromsarna ligger på...Gör så här...Kör långsamt typ 5km/h på plan jämn mark (förslagsvis en parkering). Lägg bilen i friläge o rulla...Om bilen stannar med ett "knyck" så ligger bromsarna på. En bil som rullar så lätt den kan stannar "mjukt utan knyck"

Update:
Värmen på skivorna växlar dag till dag, nu när jag kom hem var dom ljumna. Testade ett antal gånger att rulla sakta och se hur den känns, rullade jättefint och stannade inte tvärt, stannade mjuk och gungade lite bakåt.
DOCK, nått måste ju slita mer än normalt, som sagt, vi märkte att båda fram var tröga att snurra när vi hade den upplyft, vänster värre än höger. Alla mycket trögare än 850, + att fälgarna går från silvriga,grå till grå,svarta på på säg 2 veckor



Sök