Varför tog du den vägen ? Varför inte bara dra ner vid a-stolpen, bakom säkringslocket , ner tillfotbrunn och trycka in slangen precis ovan för kopplingspedalen. Den vägen har jag alltid tagit på v70n/s60. Behöver ju inte lossa en enda skruv.. Sedan tog jag tjuvström från en säkring.
Nä jag lossade inte nån direkt skriv. Tog bort mätarhuset för jag skulle byta en lampa i det... sen drog ja vakuum slangen ner via astolpen ner till säkringsboxen o bakom kabelstammen vid cem enheten o upp i säkringsboxen vid fram torkar motorn o ut till motorn. Den vägen du menar ner vid kopplingspedalen o ut går ju plus kabeln fram till motorrummet. Försökte dra den därvia först men kom aldrig genom där via...
sådär då vet man va felet på bilen är.... va uppe på volvo med bilen idag och dom gjorde en felsökning o kollade igenom den... och det är CEM enheten/boxen som är trasig med flera relän till massa med abs o srs som har brunnit.... frågade dom va de skulle kosta att dom lagar det o dom tar med arbete o allt 12.300kr och bara CEM boxen kostar 8600kr....
så nu ska ja leta på skroten efter en som sitter i en V70N T5 00 med dom sakerna jag har i min... fick papper på alla relän o sånt som satt i. o kan få tag på en nyare box för 1000-3500kr som dom sen får gifta in i bilen åt mig o uppdatera den....
och frågade även om det är jag som gjorde att den gått sönder och han sa att med trolighet är det inte det då massa andra relän va trasiga med. och att man ska kunna koppla ut mätarhuset ut bilen utan o koppla bort batteriet från bilen utan att det går sönder bara man väntar ett tag efter det att man har kört med bilen så det inte ligger någon ström på där. så nu är man iaf "LITE" lättad o ska leta ny CEM box...
begagnat på skroten nollat å klart för din bil är säkert dyrare än å laga / köpa beg hos obdtuning! lagar hellre ett trasigt cem än å köpa ett begagnat som säkert ge sig efter ett tag igen. volvo har haft rätt mycke problem med cem så att köpa ett begagnat på skroten är ju lite som rysk roulette!