2754
Sök

Störs av bakomvarande när man kör och det är mörkt ute, tips på att inte bli bländad?

151 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
Hej.

Idag när jag va ute och körde så stördes jag enormt mycket av den bakomvarandes halvljus och det va verkligen obekvämt att köra, har ni några tips så att man inte störs så mycket? Är det fler som känner igen sig?

MVH isrally.

5 686 Inlägg
20 oktober 2013
Använd avblädningsfunktionen på innerspegeln om den funktionen finns (inte alla bilar som har den funktionen)

Dock är det värre om det bländar i ytterspeglarna, då är det antingen försöka att inte kolla i ytterspeglarna eller justera om dem.

1 265 Inlägg
20 oktober 2013
simlar skrev:
Använd avblädningsfunktionen på innerspegeln om den funktionen finns (inte alla bilar som har den funktionen)

Dock är det värre om det bländar i ytterspeglarna, då är det antingen försöka att inte kolla i ytterspeglarna eller justera om dem.

Mörkaste toningen ändra fram så är problemet löst..
Då bländar inte ens ytter spelarna

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
20 oktober 2013
peta ner en växel och kör ifrån han smile

Voodoo
1 444 Inlägg
20 oktober 2013
CHEEVA skrev:

eller tvärt om tongue sakta in och låt bakomvarande köra om smile

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

29 Inlägg
20 oktober 2013
Vi har en Toyota Corolla med två strålkastare på taket riktade bakåt. När bakomvarande blir allt för närgången brukar jag tända strålkastarna en stund. Verkar funka bra än så länge.

Saabifierad
2 031 Inlägg
20 oktober 2013
Tona bakrutan så kommer ditt problem försvinna wink
Men det kan ju också varit så att den som låg bakom dig hade helljuset igång eller dåligt inställd xenonkonvertering och då kan det bli lite knepigare.
Vissa brukar blinka med de bakre dimljusen, bländar trafikanten inte av eller så är det bara behålla dimljuset på, till slut kommer trafikanten reagera (förutsatt att den verkligen har glömt helljuset på).

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

671 Inlägg
20 oktober 2013
Om det handlar om isrally på en bana så borde du öka tempot.
Behåll lugnet och kör med huvet !

Handlar det om körning på allmän väg i vanlig trafik och bilen framförd på ett lagligt sätt.

Har du nyss tagit körkort och detta första mörker som krypit över landet är din första tid som förare så råder jag dig att:

1. Gör en synundersökning, jag är inom gränsen och behöver således inga glasögon för att köra bil men i och med att jag under en viss period körde upp till 5000 mil/år nöjeskörning på ensliga landsvägar i omoraliskt tempo och ofta utmattad. Så ansåg jag att glasögon och bra skärpa hjälper mig i trafiken då man vill se minsta sidoförflyttning knivskarpt på framförvarande fordon.
2 Skaffa bättre strålkastare genom att antingen renovera dina headlights eller skaffa extraljus det hjälper.
3 Sänk tempot
4 Hur bra rutor har du på bilen repiga skitiga
5 kör utvilad om det går

3 722 Inlägg
20 oktober 2013
vedbil skrev:
Vi har en Toyota Corolla med två strålkastare på taket riktade bakåt. När bakomvarande blir allt för närgången brukar jag tända strålkastarna en stund. Verkar funka bra än så länge.

Den brukar jag köra med på jobbet också smile. För personer som är närgångna eller kör med helljuset.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
20 oktober 2013
Stripz skrev:
CHEEVA skrev:

eller tvärt om tongue sakta in och låt bakomvarande köra om smile

bakom varande körde ju med halvljus så de hjälper ju inte så mycket tyvärr smile

151 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
Okej tack för alla tips smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
21 oktober 2013
Vad har du för bil ?

Chansen är kanske liten men om du har en saab eller en amerikansk GM-bil så kan man alltid montera en avbländande innerspegel.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Avstängd
10 388 Inlägg
21 oktober 2013
TBOC_Razor skrev:
Vad har du för bil ?

Chansen är kanske liten men om du har en saab eller en amerikansk GM-bil så kan man alltid montera en avbländande innerspegel.

Går väl iofs lika bra att göra på en "drös andra" bilar också

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

151 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
Jag har en Volvo 740 och den har avbländande innerbackspegel men jag ska skaffa solfilm så blir det kanske bättre, tack för tipsen allihop.

MVH

6 170 Inlägg
21 oktober 2013
it_mutt skrev:
TBOC_Razor skrev:
Vad har du för bil ?

Jo men just dom bilarna vet jag att det finns som originaltillbehör och jag vet hur man kopplar på dom wink

I min 9000 har jag tex satt en innerspegel med avbländning från en 9-5:a. Passar rakt i eftersom det är samma bultmönster eller vad man ska säga på speglarna.

På jänke-GM så har jag sett på jobbet (USA Bildelar) att dom oftast har samma fäste för speglarna med en fastlimmad kil på rutan som man skruvar fast spegeln i. Och på jobbet har jag kopplingsschema till dessa speglar också.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

5 686 Inlägg
21 oktober 2013
TBOC_Razor skrev:
it_mutt skrev:
TBOC_Razor skrev:
Vad har du för bil ?

Jo men just dom bilarna vet jag att det finns som originaltillbehör och jag vet hur man kopplar på dom wink

I min 9000 har jag tex satt en innerspegel med avbländning från en 9-5:a. Passar rakt i eftersom det är samma bultmönster eller vad man ska säga på speglarna.

På jänke-GM så har jag sett på jobbet (USA Bildelar) att dom oftast har samma fäste för speglarna med en fastlimmad kil på rutan som man skruvar fast spegeln i. Och på jobbet har jag kopplingsschema till dessa speglar också.

Du menar speglar med automatisk avbländning alltså.

Manuell avbländning sitter i de flesta bilar förutom riktigt budget-modeller (t.ex min Kadett E jag hade som första bil, snikigaste snikmodellen förutom att den var utrustad med automatlåda).

6 170 Inlägg
21 oktober 2013
simlar skrev:
TBOC_Razor skrev:
it_mutt skrev:

Du menar speglar med automatisk avbländning alltså.

Manuell avbländning sitter i de flesta bilar förutom riktigt budget-modeller (t.ex min Kadett E jag hade som första bil, snikigaste snikmodellen förutom att den var utrustad med automatlåda).

Ja inte menar jag ju direkt att man ska uppgradera sig till spak-manövrerad avbländning...

Även om den korrekta benämningen är något mer liknande "innerbackspegel med automatisk avbländningsfunktion" så brukar få människor säga det utan det räcker med att säga avbländande innerspegel. Idag tror jag inte det finns särskilt många som tolkar det till att vara manuell avbländning då det istortsett är en standardfunktion i dom flesta moderna bilar nuförtiden precis som säkerhetsbälten och halvljus.

Sök