2606
Sök

uppfräsning av vevhusventilation 850 t5

285 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#1
hej undrar hur mycket man kan fräsa upp vevhuset på en volvo 850 t5..fräser man i själva "gångarna"..kan man göra det själv eller måste man lämna in de så nån gör det med en fräs?..mvh andreas


Reservdansk
6 271 Inlägg
11 augusti 2008
#2
Här ska du borra/fräsa!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/393038_2m0x8o.jpg
Vågar du inte/vill inte göra det själv så får du lämna iväg det.

Vi tog ett långt borr, kommer inte ihåg vilken mm, och lade ett gammalt lager som stöd, och borrade. Blev visserligen lite snett, men kan inte tänka mig att det påverkar något, försökte hitta något med vinkelväxel som passade, man har ju bara 60-70mm spel, men det fick bli borrmaskin.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

285 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#3
TurbOla skrev:
Här ska du borra/fräsa!
http://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/393038_2m0x8o.jpg
Vågar du inte/vill inte göra det själv så får du lämna iväg det.

Vi tog ett långt borr, kommer inte ihåg vilken mm, och lade ett gammalt lager som stöd, och borrade. Blev visserligen lite snett, men kan inte tänka mig att det påverkar något, försökte hitta något med vinkelväxel som passade, man har ju bara 60-70mm spel, men det fick bli borrmaskin.

okej tack:)jaså så de är så enkelt?..då vet ja vad ja ska göra imon haha.


4 822 Inlägg
12 augusti 2008
#4
TurbOla skrev:
Här ska du borra/fräsa!
http://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/393038_2m0x8o.jpg
Vågar du inte/vill inte göra det själv så får du lämna iväg det.

Vi tog ett långt borr, kommer inte ihåg vilken mm, och lade ett gammalt lager som stöd, och borrade. Blev visserligen lite snett, men kan inte tänka mig att det påverkar något, försökte hitta något med vinkelväxel som passade, man har ju bara 60-70mm spel, men det fick bli borrmaskin.

varför gjorde ni så litet hål? orginal fräsningen är bra mycket större, typ lika stor som insjunkningen eller vad man ska säga är där ni borrade.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

224 Inlägg
12 augusti 2008
#5
Det var ganska litet hål ni har gjort.
Jag fräste mitt såhär

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/Motorrenovering052_liten.jpg
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/nollnolla.jpg

//mvh Martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

4 822 Inlägg
12 augusti 2008
#6
MST4 skrev:
Det var ganska litet hål ni har gjort.
Jag fräste mitt såhär

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload … _liten.jpg
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/nollnolla.jpg

//mvh Martin

Det är typ så det ser ut när det är fräst från början vilket infördes 99 på 5cyl.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 augusti 2008
#7
Okej.
Nej, jag utgick ifrån en kompis block, som han fick fräst på firma, och han sa att hålen i hans block var lite större än lillfingret, så det blev ungefär så. wink
Även t.ex. phonic, som gjorde så på sitt, anmärkte inte heller, så det verkar som många gjort liknande.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 augusti 2008
#8
MST4 skrev:
Det var ganska litet hål ni har gjort.
Jag fräste mitt såhär

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload … _liten.jpg
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/nollnolla.jpg

//mvh Martin

Den som ändå hade fräs då. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 augusti 2008
#9
TurbOla skrev:
Även t.ex. phonic, som gjorde så på sitt, anmärkte inte heller, så det verkar som många gjort liknande.

Sen tryckte hans motor olja också...   

min motor är fräst som Martins bild visar, mappade igår en T4 som är ännu mer uppdagen, hela "markeringen" på höjden och 30mm brett...   jättehål, men den går riktigt fint med!

Jag tycker det är värt tusenlappen det kostar att få det fräst, men det är ju en smaksak och även effekt/varvtal som avgör.   Vi kör ju 450-500hk på 4cyl, blir mer vevhustryck än om man fördelar det på 5cylindrar :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 augusti 2008
#10
Polaren som har liknande hål som jag, kör med 463hk utan problem, och på mappningen provade dom 570hk, men då svajade laddtrycket vid 2,2 bar. smile

Och det var inga problem med oljan där.
Dock har jag oljeproblem, men jag tror det beror på att jag inte bytte oljefällan, utan bara rengjorde den.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 augusti 2008
#11
TurbOla skrev:
Polaren som har liknande hål som jag, kör med 463hk utan problem, och på mappningen provade dom 570hk, men då svajade laddtrycket vid 2,2 bar. smile

Och det var inga problem med oljan där.
Dock har jag oljeproblem, men jag tror det beror på att jag inte bytte oljefällan, utan bara rengjorde den.

Jepp, men han hade ju rätt bra koll på vilka varvtal som gällde och liknande...  vi måste som sagt varva mer för samma effekt.  Vet dock inte var gränsen går exakt vad gäller storlek på hålen vs varvtal vs effekt vs resterande vevhussystem.

(Har även sett dieselblock på autotech som hade runda hål likt de du borrat, uppskattningsvis 15mm i diameter.)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

145 Inlägg
15 oktober 2012
#12
det är inga hål där org ellerhur ? för på mitt block har jag inge hål ?


4 822 Inlägg
15 oktober 2012
#13
T5driver skrev:
det är inga hål där org ellerhur ? för på mitt block har jag inge hål ?

nä det ät det inte, som jag skrev i ett av mina inlägg längre upp i tråden så kom det 99.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Team VeboTrim
322 Inlägg
29 oktober 2013
#14
Drar igång tråden igen.

Har tänkt göra det själv på mitt block.

Är det svårt o göra själv?
Hur mycket ska man ta bort?
Går det ta för mycket? smile
Det är allså hålen under ramlagrena som man helt enkelt gör större?

Med vänlig hälsning, Anton

Team VeboTrim @ Facebook

158 Inlägg
30 oktober 2013
#15
TurboAnton skrev:
Drar igång tråden igen.

Har tänkt göra det själv på mitt block.

Är det svårt o göra själv?
Hur mycket ska man ta bort?
Går det ta för mycket? smile
Det är allså hålen under ramlagrena som man helt enkelt gör större?

Med vänlig hälsning, Anton

Tjena Anton!

Jag har aldrig gjort detta, men genom att läsa tråden har jag lärt mig följande; vart jag ska fräsa, hur mycket man kan/ska ta bort samt att erfarna trimmare rekommenderar att lämna iväg det till trimfirma. Men att det går att utföra själv. Läs igen, tråden innehåller all info du behöver
Senast redigerat av JohanssonC (30 oktober 2013)


Team VeboTrim
322 Inlägg
30 oktober 2013
#16
JohanssonC skrev:
TurboAnton skrev:
Drar igång tråden igen.

Har tänkt göra det själv på mitt block.

Är det svårt o göra själv?
Hur mycket ska man ta bort?
Går det ta för mycket? smile
Det är allså hålen under ramlagrena som man helt enkelt gör större?

Med vänlig hälsning, Anton

Tjena Anton!

Jag har aldrig gjort detta, men genom att läsa tråden har jag lärt mig följande; vart jag ska fräsa, hur mycket man kan/ska ta bort samt att erfarna trimmare rekommenderar att lämna iväg det till trimfirma. Men att det går att utföra själv. Läs igen, tråden innehåller all info du behöver

hej.
Var trött igår när jag läste tråden hehe. Står ju inprincip allt men en sak jag fortfarande har i tankarna är,
det sägs vara högt vevhustryck i dessa motorer. Vill jag inte hellre få ut trycket än och fräsa upp håll. Så vitt jag förstår blir det bara annan circulation på det istället för att jag får ut det. Kan inte block och skit ta stryk av det? körde med öppen nu (slang från vevhusburk rakt i backen). Men har tänkt att komma upp lite i effekt och ska isär med motorn så tänkte om det är värt och göra det här när allt är isär. ?

Team VeboTrim @ Facebook


Sök