4304
Sök

AUDI A3 1,8t 2001 oljerök från motorutrymmet efter accelerationer...

27 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
Hejsan..

Blev ytterst orolig när jag nyligen insåg att min AUDI A3 1,8t årsm 2001 gav ifrån sig oljedoftande rök/imma/smogg, ur motorutrymmet efter ett par accelerationer. Som om motorn vore överhettad!

Bilen är chippad hos BSR till steg 1 och laddar (i mina ögon väldigt mycket?) 1,4 kg.

Detta har hänt flera gånger trots att jag ibland bara varit lite smått gasglad.
Ingen annan rök, eller ojämnheter i gång har annars märkts.

*Tankar kring om topplockspackningen gav vika på 1,4bar kom upp, hoppas VERKLIGEN inte detta.  hmm

Kom nu snälla med era kunskaper så hoppas jag kunna fixa problemet!
TACK PÅ FÖRHAND!

En Medlem
405 Inlägg
3 november 2013
Troligtvis så är din vevhusventilation täppt och du trycker ut oljerök ur motorn, kolla om det övertryck genom att lyfta på oljestickan. Du kanske också läcker olja på grenröret och får rök pga av det, så kolla även efter oljeläckage.

27 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
Okej, tack!! Ska ut och kika nu. Jag antar att du menar att den ska hosta ur sig olja när jag tar bort stickan om det nu är övertryck?

En Medlem
405 Inlägg
3 november 2013
Yes, du kan prova sätta typ en latex handske eller så där och se om den blir uppblåst, samma sak kan du även prova att göra på oljepåfyllningslocket, akta dig bara så den inte sugs ner i ventilkåpan.

Den ska inte hosta ur varken olja, ångor eller tryck ur oljestickan.

Fri fart för ett fritt folk!
14 194 Inlägg
3 november 2013
vissa bilar tex bmw skickar ur rätt mycket olja om inte oljestickan sitter där utan att det är något fel.

hur det är på 1,8t vet jag ej men det är inte alltid fel.

Kör fort så hinner inget hända...

27 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
Plockade av motorkåpan nu och såg att det var rätt oljigt/skitigt på ventilkåpan och runt tändstiften. Kan ju bero på att motorn aldrig blivigt tvättad där? Alternativt att den skickar ut olja kring ventilkåpan så som du sa -matte. Spänningen stiger!

En Medlem
405 Inlägg
3 november 2013
Att den är skitig runt tändstiften kan ju bero på att nån skulle fylla på olja och har spillt lite här och var, annars lär det vara ventilkåpspackningen som är dålig. Du får göra en bedömning på hur "färsk" oljan är smile

27 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
Ja jo precis! Väldigt svårt dock, kladdigt med mycket skit är vad jag kan se med mina ögon iaf! big_smile

Sök