3475
Sök

Vilket märke är det bästa oljefiltret?

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 november 2013
jonTe skrev:
Volvo tillverkar inte sina egna filter utan de köps av en filterleverantör och lackas med volvomärket.
Får man reda på vem som är tillverkaren kan man köpa filter av denna och då slipper man ett led = det blir billigare.

Det behöver inte vara sant.

Det funkar som så att Volvo köper ett filter som ser ut precis som de andra men med sina krav och toleranser. Volvos och Biltemas filter kan mycket väl komma från samma fabrik men Volvos väger dubbelt så mycket.

Om dem tillverkar filter åt volvo så är det ju en genialisk affärsidé att sälja de filter som inte klarade kraven från Volvo till någon annan grossist som skiter i vilket, vem det nu vara monde. Fabriken kan alltså tillverka filter med hög kvalitet åt Volvo och sälja kassationen till någon annan.

Så det du säger är jag alltid väldigt skeptisk till även om det är samma maskin i samma fabrik som tillverkat filtret. Sen spelar det ingen roll om det gäller filter, eller vad som helst annars det funkar på samma sätt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

och Dupont
581 Inlägg
5 november 2013
Om man köper "rätt originalfilter", och nåt händer med motor och orsaken har med filtret att göra, är det bara att klaga. Förstår ni vad jag menar? smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

5 710 Inlägg
5 november 2013
torpis skrev:
jonTe skrev:
Volvo tillverkar inte sina egna filter utan de köps av en filterleverantör och lackas med volvomärket.
Får man reda på vem som är tillverkaren kan man köpa filter av denna och då slipper man ett led = det blir billigare.

Det behöver inte vara sant.

Det funkar som så att Volvo köper ett filter som ser ut precis som de andra men med sina krav och toleranser. Volvos och Biltemas filter kan mycket väl komma från samma fabrik men Volvos väger dubbelt så mycket.

Om dem tillverkar filter åt volvo så är det ju en genialisk affärsidé att sälja de filter som inte klarade kraven från Volvo till någon annan grossist som skiter i vilket, vem det nu vara monde. Fabriken kan alltså tillverka filter med hög kvalitet åt Volvo och sälja kassationen till någon annan.

Så det du säger är jag alltid väldigt skeptisk till även om det är samma maskin i samma fabrik som tillverkat filtret. Sen spelar det ingen roll om det gäller filter, eller vad som helst annars det funkar på samma sätt.

Jo visst kan det vara så att originaldelen har högre krav på sig. Dock tvivlar jag på att ett känt eftermarknadsmärket köper upp kassationer. Både leverantören och den som säljer produkten är ju i dagens hårda konkurens måna om att hålla hög eller iaf tillräckligt hög kvalité.

MVH Jonas
..............

342 Inlägg
5 november 2013
jonTe skrev:
olof102 skrev:
Wix tillverkar Volvos filter, samma gäller Saab.

Tack för uppgiften, jag försökte goggla fram det men hittade inte.

Enl. bekant som jobbar på Bilia är det så.

http://www.miasab.se/wix.html Står bl.a. där.

Ps! Biltemas filter saknar inte backventil längre.

Enligt rykten är det dessutom Wix som tillverkar till Biltema, MEN det är endast rykten jag hört. Inget man bör förlita sig på m.a.o.
Senast redigerat av olof102 (5 november 2013)

Sök