3617
Sök

Rostiga flänsar på avgas.. Tips?

2 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#1
Nåt tips till en nybörjare som behöver ges sig på detta?

Ska byta allt från kat och bakåt... Inte kat.

Finns nåt kvar av flänsarna iaf... Ta isär och få bort så mycket som möjligt för att få tätt?
Saknar svetsmöjligheter.



https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199118/199118-5aa4b10aa5d87ea815b12cb623dbb18a.jpg

414 Inlägg
5 november 2013
#2
Brukar vara en konad skarv som sluter tätt när man drar åt flänsarna. Jag brukar försöka lossa muttrarna/bultarna för då släpper det direkt. Går det inte så får du såga av dem och sen slå/borra ur resterna och trä i två nya bult med mutter.

Har man otur som fan kan fakitskt flänsarna spricka när man drar åt (rostig, tunn och spröd), vart med om det en gång. Det är tråkigt...

342 Inlägg
5 november 2013
#3
Värm med acetylen/syrgas och kör med mutterknackaren, din bästa chans att få ut dom där hela.

Att ta i med spärrhandtaget utan värme kommer till 99% resultera i att dom går av.

Cupra_
5 november 2013
#4
Jag brukar såga av det när det ser ut sådär.. Bultarna alltså. Sen byta till nya. Ska man ändå byta system så är det ju inte många kronor för några bultar. Vinkelslip, bågfil eller tigersåg funkar bra. Är det en kona som någon skrev så får man väl se sig för lite mer, dock har jag aldrig bytt på en bil med sån utan då har man bara skruvat katten mot röret med flänsarna. Och ja, det har blivit tätt.
Senast redigerat av Deception (5 november 2013)

2 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#5
Ja bultarna kommer inte levande ur det här. Mest orolig för att flänsen på kat-sidan pulveriseras eller helt enkelt lossnar där i övergången.. Ser inte så friskt ut där heller. Klarar den sig är ju frågan hur det blir med den konade övergången efter.

Tack för tipsen iaf! Har hittat ett billigt system som säkert även det blir en utmaning i sig att få ihop smile ingår monteringssats också.

Nästan en Saab; En rätt sliten Vectra 99/00 med 2.5l. Gått långt men rullar nu ganska sällan. Vägrar dö eller så vägrar jag släppa taget..

Ot: Flänsarna verkar för övrigt fungera bra som offeranoder. Hur kommer det sig att dom blir så extremt åtgångna när resten är förhållandevis fräscht?
Senast redigerat av beefgm (5 november 2013)

414 Inlägg
5 november 2013
#6
Ofta är tyvärr flänsarna tillverkade i "vanligt" obehandlat stål... Avgasystemen har nästan alltid någon ytbehandling (aluminisering) så de håller lite längre. Speciellt såpass långt fram så håller sig röret så varmt så det inte rostar sönder lika lätt, blir inte heller samma mängd kondens långt fram i avgassystemet.

Ferritta sålde rostfria system med livstids garanti förut med flänsar i "vanligt" stål.... De fick byta några på garantin efter nått år. wink
Senast redigerat av joH900 (5 november 2013)


Sök