2977
Sök

Frågor ang open air bashögtalare

194 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
Tänkte montera en 10" Open air bashögtalare i skifacket i brukisen Bmw e34 520i och jag tänkte kolla om någon har något att rekommendera eller kanske nåt bra att veta om man ska ha en open air ? sen rent allmänt vad är det som skiljer en Open air bashögtalare gentemot en "vanlig bashögtalare"

/Lojdstrom

21 761 Inlägg
8 november 2013
Det viktiga med en sån montering är att få tätt mellan basen och ytan som basen sittar fast i, dessutom ska det vara så tätt som möjligt inom ett ganska stort område runtom basen. Läcker det igenom luft från konens undersida till konens framsida så försvinner basljudet och konrörelserna ökar ordentligt, elementet bottnar då väldigt lätt. smile

194 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det viktiga med en sån montering är att få tätt mellan basen och ytan som basen sittar fast i, dessutom ska det vara så tätt som möjligt inom ett ganska stort område runtom basen. Läcker det igenom luft från konens undersida till konens framsida så försvinner basljudet och konrörelserna ökar ordentligt, elementet bottnar då väldigt lätt. smile

Yes förstår att det är viktigt man får vara riktigt noga med hålet man gör i skivan som basen ska sitta i så klart smile Man kan ju aldrig få hålet 100% perfekt så vad passar sej bäst för att täta i mellan med sen ? Silicon är det som jag tänker på först i alla fall det måste ju täta bra

Sen tänkte jag på skillnad mellan en 10" o 12" måste vara ganska rejäl antar jag basmässigt alltså en 12" blir lite mycket kanske..

21 761 Inlägg
8 november 2013
Exempelvis PL400 fungerar bra som tätning, använder man silikon så får man kolla upp att den inte påverkar materialen.

Jämför man en 10" och 12" av samma märke och inom samma modellserie så brukar 12" kunna gå djupare, men det går inte att generalisera alla 10" och 12" på det sättet. Vissa 10" spelar både högre och djupare än vissa 12". smile

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
8 november 2013
Finns det ens basar som funkar att köra open air idag? Alla är ju gjorda för typ 25 liters lådor känns det som...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

194 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
Ulf_W skrev:
Finns det ens basar som funkar att köra open air idag? Alla är ju gjorda för typ 25 liters lådor känns det som...

Denna tänkte jag på i alla fall http://nardik.se/produkt/DLS-Performance-OA10D  sen om den funkar ja den kan ju inte vara klapp kass i alla fall, Om man inte är riktigt kräsen då förstås men till mej duger den nog utmärkt..

194 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Exempelvis PL400 fungerar bra som tätning, använder man silikon så får man kolla upp att den inte påverkar materialen.

Jämför man en 10" och 12" av samma märke och inom samma modellserie så brukar 12" kunna gå djupare, men det går inte att generalisera alla 10" och 12" på det sättet. Vissa 10" spelar både högre och djupare än vissa 12". smile

Ja men då kör man ju på PL400 om man vet att det funkar så klart tackar för den infon smile Okey jag är inte ett dugg insatt i ljud överhuvudtaget så jag har själv noll koll vad man ska gå efter om man ska ha en open air men att köpa från något kändare märke känns ju lite skottsäkrare så att säga ! Men vad skiljer sej en open air från evanlig bashögtalare skulle man inte lika gärna kunna montera en vanlig bashögtalare i skifacket ? Jag tänker rent allmänt nu..

21 761 Inlägg
8 november 2013
Utseendemässigt är det nog inte så mycket som skiljer vad jag vet, men magneten brukar tydligen inte vara "superfet" iaf. Upphängningen bör vara progressiv, dvs ju mer konen rör sig desto "hårdare" blir upphängningen så att konen hålls kontrollerad vid större konutslag.

Enligt viss info bör basens Qts vara 0,5 eller högre, men där kan det nog finnas olika "läror". smile

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
8 november 2013
Lojdstrom skrev:
Denna tänkte jag på i alla fall http://nardik.se/produkt/DLS-Performance-OA10D  sen om den funkar ja den kan ju inte vara klapp kass i alla fall, Om man inte är riktigt kräsen då förstås men till mej duger den nog utmärkt..

Nu har jag inte hållit på med open air på typ 15 år, men VAS på 25,5L och QTS under 0,5 känns inte speciellt open air för mig...

194 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
Ulf_W skrev:
Lojdstrom skrev:

Nu har jag inte hållit på med open air på typ 15 år, men VAS på 25,5L och QTS under 0,5 känns inte speciellt open air för mig...

Jag är som sagt inte ett dugg insatt i ljud alls och kräsen är jag väl inte heller men visat man vill ju ha något som funkar bra men man kanske får det man betalar för?  du har inget att rekommendera eller så där på rak arm som inte kostar skjortan?  Sen vet inte jag exakt hur bra den jag länkade är men alltsä den kan ju omöjligt vara helt kass känns det som eller är det alltså b grejor då? Som sagt jag är inte insatt ellerljud intresserad för fem öre, hade bara tänkt skaffa mej en bashögtalare då jag ej vill förstöra hatthyllan och ha den lite mer diskret. Sen om du är insatt i ljud så är du nog bra mycket mer kräsen jag förstår inte ens vad du menar med VAS på 25.5L /QTS under 0.5 så insatt är jag i ljud

2 024 Inlägg
8 november 2013
Gladen gör riktigt trevliga basar och de har en openair 12" om det kan vara intressant.
Har inte lyssnat på just denna men på det mesta andra de har, även övriga i RS-serien och de är riktigt trevliga.
http://www.gladen-audio.se/GladenWooferPDFs/RS12FA.pdf

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
9 november 2013
Lojdstrom skrev:
Jag är som sagt inte ett dugg insatt i ljud alls och kräsen är jag väl inte heller men visat man vill ju ha något som funkar bra men man kanske får det man betalar för?  du har inget att rekommendera eller så där på rak arm som inte kostar skjortan?  Sen vet inte jag exakt hur bra den jag länkade är men alltsä den kan ju omöjligt vara helt kass känns det som eller är det alltså b grejor då? Som sagt jag är inte insatt ellerljud intresserad för fem öre, hade bara tänkt skaffa mej en bashögtalare då jag ej vill förstöra hatthyllan och ha den lite mer diskret. Sen om du är insatt i ljud så är du nog bra mycket mer kräsen jag förstår inte ens vad du menar med VAS på 25.5L /QTS under 0.5 så insatt är jag i ljud

Med det menar jag att med en snabbkoll på dessa värden har jag lite svårt att tänka mig att den funkar bra open air, känns mer som att den är gjord för låda.
Den 12:an som Expoze länkade ovan verkar mer lämpad för detta.

Varför inte en sluten låda som spelar fram igenom skidfacket ist? Då ökar ju utbudet av basar markant eftersom de flesta idag är gjorda för lådor...

194 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
Efter ha suttit och läst ett tag nu så låter ju en sluten låda som ett mycket bättre alternativ om man vill ha bättre ljud man kan ju bygga en sluten låda som spelar igenom skidfacet Ulf_w skrev jag missuppfattade nog honom där trodde han menad att jag skulle ha en låda och vända den imot skidfacket men jag förstår att han menade att man kan ha en sluten låda som man kan montera där istället om jag förstod rätt där ?

jag vill inte ha en låda som bara står vänd i skuffen  i  mot skifacket utan den ska vara monterad i skidfacket,det finns ju basar som har rekommenderad Liter volym 10-25L och det är ju inte speciellt stort men nu har ju jag det problemet hur får jag fram måttet på lådan jag ska bygga har suttit och försökt läst mej till det men fattar inte det riktigt så kan nån om någon orkar hjälpa mej där?

194 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
Hittade denna länk nedan som var till bra hjälp så nu får man försöka leta upp en bas smile

http://www.brl.se/sv/info/formelsamling.html

Sök