3710
Sök

Bmw e34 tds växellådsproblem!

9 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
#1
tjena

tänkte se om någon snäll själ kan förklara för mig vilka växellådor som passar vart ?

har en bmw 525 tds motor som ja kastat i en 740 men tycker den varvar lite mycket. så har ja läst att getrag 260 har finare utväxling på femman. men vilken låda passar på min motor ? hade en från m30b28 men den passa inte.
Eller om det finns nån annan låda som passar bättre till långmil dvs lägre varv på femman smile

är tacksam för snabba svar så jag kommer vidare med projektet snart smile

tack på förhand!

...has left the building...
4 474 Inlägg
10 november 2013
#2
Lådor från M5X (ersätt X med 0,1 eller 2) borde passa...O du bör ta en låda från en diesel för att få ner varvtalet gissar jag, är INTE säker på om bensinare har samma utväxling i lådan som en diesel. Getrag 260 har ca 0.8 på femman, sen hur lågt varvet blir beror (främst?) på vilken utväxling din diff har, även här rekommenderar jag en "dieseldiff" för att få ner varvet...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

9 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
#3
Jag har 3.31:1 utväxling på bakaxeln nu. så varvvet skönk typ 1500 från tidiare 4.10:1 . så nu vill jag bara byta låda till en med 0,8 utväxling. vet du nån sida man kan kolla bmw:s olika växellådor på ? hittar inget vettigt .

...has left the building...
4 474 Inlägg
10 november 2013
#4
De flesta av BMW's manuella lådor har runt 0.8 på högsta växeln...Så du borde kunna ta en låda från en manuell 525tds (525tds har väl en M51...?), men lådorna från M50 borde oxå passa gissar jag...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

9 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#5
okej. för jag har en 5 växlad ZF låda nu på min diesel. och de jag har hittat på google så äre 1:1 utväxling på femman på dom .. har inte sett nånstans att de ska va 0,8 på diesellådorna. utan det är slutväxeln i diffen som skiljer diesel från bensinaren .

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 november 2013
#6
Getrag har i regel kring 0.8 på högsta växeln. Tog du din ZF-låda tillsammans med motorn från donatorbilen?
Din fråga är egentligen mer av typen: "Vilka växellådor har passande bultmönster till M51? Vilken koppling skall man använda om det finns andra passande lådor?" Får jag gissa så borde bultmönstret vara likadant på M50/M51/M52, dvs du kan ta valfri låda från nån av dessa motorer. Dock så lär en låda från tex en M50B20 vara klenare än en från en M50B25. M52B28 tex har en ZF låda den men, förmodligen en med 1:1 på¨femman...Hur det är med övriga vet jag ej...Kolla runt lite på bmwfans.info så ser du vilka lådor som kan vara monterade med de olika motorerna...3-serien 91-99 har M50 och M52 (bensin). 5-serien 90-95 har M50 (bensin). 5-serien 95-03 har M52 (523i samt 528i), vet ej om M54 (från typ 99/00) har samma bultmönster men helt omöjligt är det inte...728i E38 har M52.

Edit: Vid närmare eftertanke så är det kanske som så att ZF-lådorna är de vanligast förekommande, jag är rätt insnöad på M-bilar o de jag har (E34, E39 samt E36 har samtliga Getrag). E36-lådan (6-växlad Getrag med 0.8X på femman passar M52 så den borde passa M51 med...), sen är frågan hur det är med koppling, kardan osv... Som sagt, kolla på bmwfans.info.
Senast redigerat av dawwe (11 november 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

9 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#7
Ahh jag tog min dieselmotor och ZF låda från en fungerande bil. men problemet är ju utväxlingen då volvos "bästa utväxling är 3.31:1 och den är monterad. så för att få normal varv på motorn vid långmil så måste ja byta till en getrag 260. har läst att bultmönstet i svepet är samma på : m20, m21, m50, m51, s50, m54 och s54.

och vinkeln på motorn är samma på m51/m57 och m20 . detta läste ja på ppf. men om nu m20in getrag låda passar så kanske ja måste byta svänghjul,koppling o tryckplatta? mer än så har ja inte fått fram ännu. men det känns som att en getrag från m50b25 borde passa rakt på utan konstigheter. nån som vet exakt vilka bilar dom motorerna satt i? 525an ?


Sök