3578
Sök

Volvo v70n 2,4t startat inte! Hjälp!

93 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#21
pompe90 skrev:
bananen80 skrev:
pompe90 skrev:

okej, då låter det mer som ett fel i säkringboxen eller dylikt. fast jag vet heller inte hur mycket som styrs utav databoxen i din bil, jag har bara en 3år äldre v70 där elektroniken funkar utan boxen, alltså blinkers, stereo osv. är inte beroende utav boxen.

Mäta bör man då göra på huvudsäkringar för ECU å andra boxar, kontrollera jordkablar. Kolla tändningslåset m.m
Reläer kan också va kassa. Jag är ingen expert på just din årsmodell men det bör nog fasen inte skilja mycket på elektroniken från min.

jo men allt sånt fungerade när vi bogserade hem han.. så det har hänt idag.. vet inte om jag kan ha fipplat på något... Jag hade en 97 förut och kan tala om för dig att nästan inte en pryl är lika, tex så hade du bara en säkringsbox på den gamla och på den här så har du tre stycken. En under huven en i bilen och så även en i skuffen!! Fördelare på 97an, separata tändspolar osv på denna.

Men då bör det vara simplare att mäta, mindre säkringar att kolla i motorutrymmet wink där skall ju alla huvudsäkringar sitta för motorelektroniken. (En vild logisk gissning hehe)

ta inte för givet att det är ECU förens du har kontrollerat elen till ECUn och vidare till övriga delar som inte funkar.

Rasad koppling, inget oljetryck, bromsfel,startproblem och så har man bara åkt med han mer än i ett par månader, nej nu blir det snart skroten! har tröttnar totalt på skiten!...


408 Inlägg
30 maj 2013
#22
sthlm_145 skrev:
pompe90 skrev:
bananen80 skrev:

jo men allt sånt fungerade när vi bogserade hem han.. så det har hänt idag.. vet inte om jag kan ha fipplat på något... Jag hade en 97 förut och kan tala om för dig att nästan inte en pryl är lika, tex så hade du bara en säkringsbox på den gamla och på den här så har du tre stycken. En under huven en i bilen och så även en i skuffen!! Fördelare på 97an, separata tändspolar osv på denna.

Men då bör det vara simplare att mäta, mindre säkringar att kolla i motorutrymmet wink där skall ju alla huvudsäkringar sitta för motorelektroniken. (En vild logisk gissning hehe) å då menar jag mäta elen i uttagen och inte kolla att säkringarna är Hela för det har du redan gjort.

ta inte för givet att det är ECU förens du har kontrollerat elen till ECUn och vidare till övriga delar som inte funkar.

Slut på ider för mig, ett redigt slag i instrumentbrädan är sista hoppet. (Men kan lösa många fel)

hahah! sant faktiskt, jag fick igång min antenn till nyckel fjärren då jag inte orkade att skruva isär allt.

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

408 Inlägg
30 maj 2013
#23
bananen80 skrev:
pompe90 skrev:
bananen80 skrev:
jo men allt sånt fungerade när vi bogserade hem han.. så det har hänt idag.. vet inte om jag kan ha fipplat på något... Jag hade en 97 förut och kan tala om för dig att nästan inte en pryl är lika, tex så hade du bara en säkringsbox på den gamla och på den här så har du tre stycken. En under huven en i bilen och så även en i skuffen!! Fördelare på 97an, separata tändspolar osv på denna.

Men då bör det vara simplare att mäta, mindre säkringar att kolla i motorutrymmet wink där skall ju alla huvudsäkringar sitta för motorelektroniken. (En vild logisk gissning hehe)

ta inte för givet att det är ECU förens du har kontrollerat elen till ECUn och vidare till övriga delar som inte funkar.

Rasad koppling, inget oljetryck, bromsfel,startproblem och så har man bara åkt med han mer än i ett par månader, nej nu blir det snart skroten! har tröttnar totalt på skiten!...

antar att den har blivit misshandlad tidigare år om det nu inte är ett dåligt exemplar, who knows :-P
Tråkigt att du tappar lusten.

Edit-

själv la man 35-40k i upprustning/rep. på min v70 28k mil
Senast redigerat av pompe90 (30 maj 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

297 Inlägg
30 maj 2013
#24
pompe90 skrev:
bananen80 skrev:
pompe90 skrev:

Men då bör det vara simplare att mäta, mindre säkringar att kolla i motorutrymmet wink där skall ju alla huvudsäkringar sitta för motorelektroniken. (En vild logisk gissning hehe)

ta inte för givet att det är ECU förens du har kontrollerat elen till ECUn och vidare till övriga delar som inte funkar.

Rasad koppling, inget oljetryck, bromsfel,startproblem och så har man bara åkt med han mer än i ett par månader, nej nu blir det snart skroten! har tröttnar totalt på skiten!...

antar att den har blivit misshandlad tidigare år om det nu inte är ett dåligt exemplar, who knows :-P
Tråkigt att du tappar lusten. själv la man 35-40k på v70n 28k mil

Hitta någon med en ordentligt diagnosverktyg. Och felsök.


408 Inlägg
30 maj 2013
#25
sthlm_145 skrev:
pompe90 skrev:
bananen80 skrev:

Rasad koppling, inget oljetryck, bromsfel,startproblem och så har man bara åkt med han mer än i ett par månader, nej nu blir det snart skroten! har tröttnar totalt på skiten!...

antar att den har blivit misshandlad tidigare år om det nu inte är ett dåligt exemplar, who knows :-P
Tråkigt att du tappar lusten. själv la man 35-40k på v70n 28k mil

Hitta någon med en ordentligt diagnosverktyg. Och felsök.

frågan hur det skall gå om man inte får någon kontakt via obd uttaget sad

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

297 Inlägg
30 maj 2013
#26
pompe90 skrev:
sthlm_145 skrev:
pompe90 skrev:

antar att den har blivit misshandlad tidigare år om det nu inte är ett dåligt exemplar, who knows :-P
Tråkigt att du tappar lusten. själv la man 35-40k på v70n 28k mil

Hitta någon med en ordentligt diagnosverktyg. Och felsök.

frågan hur det skall gå om man inte får någon kontakt via obd uttaget sad

Hoppas TS har det, peppar peppar ta i trä.


93 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#27
Näni grabbar ingen kontakt med någon dator här inte... Har dock fått liv i fläkten mm men bilen är fortfarande död.. klickar bara i reläna när man vrider på nyckeln.. kass cem??? Nästa anhalt skroten!... smile


5 Inlägg
18 november 2013
#28
bananen80 skrev:
Näni grabbar ingen kontakt med någon dator här inte... Har dock fått liv i fläkten mm men bilen är fortfarande död.. klickar bara i reläna när man vrider på nyckeln.. kass cem??? Nästa anhalt skroten!... smile

ingen lösning än?
köpte mej en v70n 2.4t automat från 2000 för nån vecka sen som också bara klickar vid startförsök
har kollat så jag har spänning från t-lås till cem till startmotor relä och allt är ok föutom att cem inte jordar utgång A3 i"CEM" till 2(85) på relät så start motorrelät drar inte vid startförsök har tvingat på jord på det stiftet och då går starten men motorn startar inte

hade varit intressant att få tag i signal bskrivning på cem utgångarna så man kan se va som inte godkänns vid startförsök i värsta fall får jag väl ta den till en volvo verkstad för att konstatera vad som inte godkänns


Sök