2700
Sök

Spruta skydda hela underredet med rostskyddsmassa

223 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
vad förutom avgasröret samt lådan bör man undvika när man sprutar hela underredet med roskyddsmassa.. Billigare att göra det än att vänta in rosten..

spruta+kompressor+ biltemas rostskyddmassa 4 burkar.

951 Inlägg
16 november 2013
slipa bort ytrost  om det finns annars tvätta hela underedet så det blir rent, sen är det väl bara att spruta på wink .

223 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
kalas smile

223 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
nån som provat spruta med en såndär? från biltema

1 938 Inlägg
16 november 2013
Sprutade nyligen min bil, visserligen fabriksny men jag monterade av alla kåpor, värmeskydd osv tills jag kommit in till bara plåten.

Köpte denna spruta på biltema, tycker den funkar bra, vi har visserligen en rekorderlig kompressor vilket krävs om man inte vill hålla på hur länge som helst.
Står 2-4 bar på Biltemas sida men då flödar det inget, kan rekommendera 6-8 bar hela tiden, då skjuter den på bra.

Köpte denna underredsmassan å den funkar bra, skall vara lösningsmedelsfri underredsmassa ifall rostskyddsgarantin på min bil skall fortsätta gälla (Subaru).
Tog 1 timme så va den dammtorr, kände inte så frekvent men efter 2 dagar så kände jag på det igen å då va de ett segt å fint skydd som satt där. Ta sop-påsar och bind runt bromsskivan osv och tejpa runt så du inte får underredsmassa på bromsdetaljerna.

Finns säkert likgiltliga saker på Mekonomen etc som funkar lika bra om man nu vill handla där istället, men detta var min erfarenhet.

223 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
Glesmark skrev:
Sprutade nyligen min bil, visserligen fabriksny men jag monterade av alla kåpor, värmeskydd osv tills jag kommit in till bara plåten.

Köpte denna spruta på biltema, tycker den funkar bra, vi har visserligen en rekorderlig kompressor vilket krävs om man inte vill hålla på hur länge som helst.
Står 2-4 bar på Biltemas sida men då flödar det inget, kan rekommendera 6-8 bar hela tiden, då skjuter den på bra.

Köpte denna underredsmassan å den funkar bra, skall vara lösningsmedelsfri underredsmassa ifall rostskyddsgarantin på min bil skall fortsätta gälla (Subaru).
Tog 1 timme så va den dammtorr, kände inte så frekvent men efter 2 dagar så kände jag på det igen å då va de ett segt å fint skydd som satt där. Ta sop-påsar och bind runt bromsskivan osv och tejpa runt så du inte får underredsmassa på bromsdetaljerna.

Finns säkert likgiltliga saker på Mekonomen etc som funkar lika bra om man nu vill handla där istället, men detta var min erfarenhet.

tack, det finns en som är lösnings fri och den med..

nån skillnad i kvalité? låter som det fräter på plåten den med lösningsmedlet. haha
Senast redigerat av toorop (16 november 2013)

1 938 Inlägg
17 november 2013
Skulle väl vara att originalrostskyddet är vattenbaserat pga miljösjäl och löses upp av lösningsmedelsbaserade rostskydd och dom inte kan garantera sitt rostskydd längre, bara en teori.
Järn påverkas inte av lösningsmedel, åtminstone inte dom som finns i rostskydd/lack-produkter.

223 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
Glesmark skrev:
Skulle väl vara att originalrostskyddet är vattenbaserat pga miljösjäl och löses upp av lösningsmedelsbaserade rostskydd och dom inte kan garantera sitt rostskydd längre, bara en teori.
Järn påverkas inte av lösningsmedel, åtminstone inte dom som finns i rostskydd/lack-produkter.

tack för svaret smile

633 Inlägg
17 november 2013
ska du tvätta under bilen låt den torka också annars bygger du in massa fukt

1 938 Inlägg
17 november 2013
Skulle rekommendera att göra detta på sommaren en riktigt varm och solig dag, det är både varmare och renare ute på vägarna då.
Tvätta ena dagen för att låta torka tills nästa kväll, sen är det bara att spraya på, torkar dessutom betydligt fortare när det är lite värme.

223 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
skulle gjort det i sommaren men hann inte pga av jobb. problemet är att snön och saltet kommer snart, kommer bli värre när det är ren plåt under när saltet biter rätt in..

om ja skulle tvätta bilen under, om jag väntar 2 dagar bör ja klara mig tror ja--  även när dte är lite kallare ute,   kommer ev stå i en hall o göra detta.

1 938 Inlägg
17 november 2013
E väl bara att köra på om inget annat alternativ finns, men plåten är väl åtminstone lackad?
Ett hett tips är att du köper täckpapp, typ närmsta måleri/färg/byggfirma har det, massan kletar värre än fasen vet vad om den hamnar på golvet.

223 Inlägg
18 november 2013
Trådstartare
haha sant, kommer köpa det med smile tack

223 Inlägg
18 november 2013
Trådstartare
Glesmark skrev:
E väl bara att köra på om inget annat alternativ finns, men plåten är väl åtminstone lackad?
Ett hett tips är att du köper täckpapp, typ närmsta måleri/färg/byggfirma har det, massan kletar värre än fasen vet vad om den hamnar på golvet.

lackad, nehe tror ja inte. 25 år gammal bil.

tänkte göra rent under och spruta här med..

http://www.ladda-upp.se/bilder/efjlnzxztlro/

1 938 Inlägg
18 november 2013
Oohh, du har "en del" jobb innan den är s.k färdig för sprutning.
Köp storpack med roterande stålborste på Biltema, sen e de bara att gå lös smile

223 Inlägg
18 november 2013
Trådstartare
Glesmark skrev:
Oohh, du har "en del" jobb innan den är s.k färdig för sprutning.
Köp storpack med roterande stålborste på Biltema, sen e de bara att gå lös smile

haha menar du wink

Sök