3752
Sök

Är det nån skillnad på kolvar b230f respektive b230ft?

258 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej jag undrar om det är nån skillnad på kolvar från B230FT årsmodel 91 och B230FD årsmodel 95.?
Vilka är bättre om dom är olika nu ?

Mvh Kalle

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 oktober 2013
#2
b230FT är lågkompskolvar å b230Fd är högkomskolvar.

gropen i mitten på kolven skiljer 2-3mm i djuphet annars ser väl kolvarna typ liakadana ut.

Dock tror jag de är b230FK vs b230FT kolvar du menar för b230FD slutade tillverkas 90-91 om jag inte missminner mig.

b230FT å b230FK har precis samma kolvar om dom är tillverkade efter 90..


5 687 Inlägg
30 oktober 2013
#3
Xuri skrev:
b230FT är lågkompskolvar å b230Fd är högkomskolvar.

gropen i mitten på kolven skiljer 2-3mm i djuphet annars ser väl kolvarna typ liakadana ut.

Dock tror jag de är b230FK vs b230FT kolvar du menar för b230FD slutade tillverkas 90-91 om jag inte missminner mig.

b230FT å b230FK har precis samma kolvar om dom är tillverkade efter 90..

FDn är ju 116hk sugmotorn som sitter i senare 940. En vanlig B230F fast med både puls-air och EGR och även oljekylda kolvar har jag för mig.
Du tänker nog på FBn på 131hk.
Senast redigerat av simlar (30 oktober 2013)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 oktober 2013
#4
B230FD är den sista sugmotorn i rödblocksfamiljen, Sitter i alla icke turbo 240 och 940 93-95. De har rundkugg på kamremmen, oljekylda kolvar och sånt EGR puls-air påhäng

Jonas

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 oktober 2013
#5
just faen! 230FB jag tänker på, 136 hk Glt spisen med 531 å vx3 den slutade dom väl med 91 ?


356 Inlägg
30 oktober 2013
#6
Xuri skrev:
just faen! 230FB jag tänker på, 136 hk Glt spisen med 531 å vx3 den slutade dom väl med 91 ?

92 tror jag?


258 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#7
Att sätta kolvarna från b230f/fd i ft kommer komprisionen öka enormt ? Går köra turbo fotfarande eller dom får svarvas ner nån mm ?

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

och Dupont
581 Inlägg
30 oktober 2013
#8
Volvo_Mannen skrev:
B230FD är den sista sugmotorn i rödblocksfamiljen, Sitter i alla icke turbo 240 och 940 93-95. De har rundkugg på kamremmen, oljekylda kolvar och sånt EGR puls-air påhäng

Är det oljekylda kolvar ? Har för mig att det inte är det på min 940  93:a

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

5 687 Inlägg
30 oktober 2013
#9
DriveOrDie skrev:
Att sätta kolvarna från b230f/fd i ft kommer komprisionen öka enormt ? Går köra turbo fotfarande eller dom får svarvas ner nån mm ?

Om du kör på E85 så kan du köra med sugmotor-kolvar. Det är ändå bara 9,8:1 i kompressionsförhållande i en B230F/FD om jag inte minns fel.
Har för mig FK/FT har 8,?:1 i kompressionsförhållande.


258 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#10
simlar skrev:
DriveOrDie skrev:
Att sätta kolvarna från b230f/fd i ft kommer komprisionen öka enormt ? Går köra turbo fotfarande eller dom får svarvas ner nån mm ?

Om du kör på E85 så kan du köra med sugmotor-kolvar. Det är ändå bara 9,8:1 i kompressionsförhållande i en B230F/FD om jag inte minns fel.
Har för mig FK/FT har 8,?:1 i kompressionsförhållande.

Ah det stämmer rätt bra, 8,3 eller 8,4 till ett . Får nog bli så då nästan.
Tackar.

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

41 Inlägg
18 november 2013
#11
Hur mycket ladd tryck klarar en b230f av ? någon som har testat vart gränsen går innan de blir skrot av allt ?



Sök