2891
Sök

Volvo B230F hur långt kör man på en tank?

110 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
#1
Hej,

Har köpt en Volvo 744 från 88. Allt fungerar fint, förutom bränslemätaren. Det är en B230F motor i den,
och har hört att de är snåla. Men hur många mil kan jag köra på en full tank? Tänkte börja kolla på
trippmätaren, men vet inte alls hur långt jag kommer, eller hur mycket bilen drar.

Tack på förhand för svar!
Mvh, Jocke
Senast redigerat av CleanUpGuy (17 november 2013)

4 637 Inlägg
17 november 2013
#2
Väldigt individuellt med förare och motor, försök mäta upp förbrukningen med trippmätaren och få uppskattning efter det. Min 744 1988 dricker 0,9-1,0 väldigt blandad körning alltså med bilkö, landsväg mm. Lätt gasglad förare, småkallt, 27 000 mil och ej nyservad och lite lågtlufttryck.
Senast redigerat av Navkapsel (17 november 2013)

110 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
#3
Okej, läste nånstans att en B230F dricker 0,8l/mil, det kan väl inte stämma? Har aldrig fått bränslestopp, men om man får det så stängs bilen av direkt? Eller kan man fortfarande köra några meter när man känner att bränslet börjar ta slut?

4 637 Inlägg
17 november 2013
#4
CleanUpGuy skrev:
Okej, läste nånstans att en B230F dricker 0,8l/mil, det kan väl inte stämma? Har aldrig fått bränslestopp, men om man får det så stängs bilen av direkt? Eller kan man fortfarande köra några meter när man känner att bränslet börjar ta slut?

Enligt volvoälskare kan de dricka 0,4 och enligt volvohatare 2,0 smile verkligheten bör vara från 0,9 blandad.
Har fått bränslestopp en gång på en Saab 9000, började gå illa några meter innan den dog.
Senast redigerat av Navkapsel (17 november 2013)

____________________________________
1 340 Inlägg
17 november 2013
#5
Aldrig hört någon Volvoälskare som hävdat 0,4 tongue

Här är mina extremvärden
0,61 l per mil = extremt välhållen bil, nyrenoverade bromsar, nyfettade hjullager m.m, enbart landsvägskörning, eco-driving, enbart förare

3,5 l per mil = bromsar som ligger på, felinställd tändning, felinställd förare, full gas konstant, tjocka drägg i baksätet osv

En någorlunda frisk bil som körs "normalt" bör landa strax under litern smile

Och ja, är man observant märker man innan att bensinen börjar ta slut, vid någorlunda kraftiga svängar så får bilen dåligt med soppa pga förflyttningar i tanken smile men bara att ha med sig en reservdunk

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

4 637 Inlägg
17 november 2013
#6
RightFront skrev:
Aldrig hört någon Volvoälskare som hävdat 0,4 tongue

Här är mina extremvärden
0,61 l per mil = extremt välhållen bil, nyrenoverade bromsar, nyfettade hjullager m.m, enbart landsvägskörning, eco-driving, enbart förare

3,5 l per mil = bromsar som ligger på, felinställd tändning, felinställd förare, full gas konstant, tjocka drägg i baksätet osv

En någorlunda frisk bil som körs "normalt" bör landa strax under litern smile

Och ja, är man observant märker man innan att bensinen börjar ta slut, vid någorlunda kraftiga svängar så får bilen dåligt med soppa pga förflyttningar i tanken smile men bara att ha med sig en reservdunk

Tror jag sett 0,3 0,4 eller nåt sånt en gång här på garaget. smile

____________________________________
1 340 Inlägg
17 november 2013
#7
Navkapsel skrev:
RightFront skrev:
Aldrig hört någon Volvoälskare som hävdat 0,4 tongue

Här är mina extremvärden
0,61 l per mil = extremt välhållen bil, nyrenoverade bromsar, nyfettade hjullager m.m, enbart landsvägskörning, eco-driving, enbart förare

3,5 l per mil = bromsar som ligger på, felinställd tändning, felinställd förare, full gas konstant, tjocka drägg i baksätet osv

En någorlunda frisk bil som körs "normalt" bör landa strax under litern smile

Och ja, är man observant märker man innan att bensinen börjar ta slut, vid någorlunda kraftiga svängar så får bilen dåligt med soppa pga förflyttningar i tanken smile men bara att ha med sig en reservdunk

Tror jag sett 0,3 0,4 eller nåt sånt en gång här på garaget. smile

Förgasarmotorerna kan man köra liiite snålare med, men 0,3 - 0,4 tongue Haha antingen en Volvomytoman eller en som var väldigt dålig på matematik som påståt någon sådant big_smile
Senast redigerat av RightFront (17 november 2013)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

110 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
#8
RightFront skrev:
Aldrig hört någon Volvoälskare som hävdat 0,4 tongue

Här är mina extremvärden
0,61 l per mil = extremt välhållen bil, nyrenoverade bromsar, nyfettade hjullager m.m, enbart landsvägskörning, eco-driving, enbart förare

3,5 l per mil = bromsar som ligger på, felinställd tändning, felinställd förare, full gas konstant, tjocka drägg i baksätet osv

En någorlunda frisk bil som körs "normalt" bör landa strax under litern smile

Och ja, är man observant märker man innan att bensinen börjar ta slut, vid någorlunda kraftiga svängar så får bilen dåligt med soppa pga förflyttningar i tanken smile men bara att ha med sig en reservdunk

Det känns faktiskt som om det vore nånting som bromsar upp bilen, men vet inte vad det kan vara.
Den förra 740 som jag ägde, gick iväg normalt på ettans växel. Men på den nuvarande behöver jag
gasa nästan till 1500-2000varv för att bilen ska börja rulla när jag har ettans växel i, vad kan det bero på?

Sen är det ju inte så roligt om man får bränslestopp i en korsning eller liknande big_smile

309 Inlägg
18 november 2013
#9
Min 240 med B230F drar under litern hur jag än kör, har alltid tankat fullt o inte fått den o dra över litern.Men nu har tanken börjat läcka så den drar lite mer nu wink

53 Inlägg
18 november 2013
#10
när trippmätaren börjar närma sig 45 mil bör du tanka smile skulle tippa på att du kommer 40-45 mil när det är såhär kallt, beroende lite på hur du kör ofc ; )


Sök