2324
Sök

Drog sönder bulten i motorblocket...

20 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#1
Har en isuzu trooper, Med volvo generator och den passar inte perfekt, bulten längst upp drog jag fast, så hårt att den gick sönder..., Vad finns att göra?, För det går ju inte att köra utan generator...


// Mvh Alex

2 250 Inlägg
12 november 2013
#2
Byt bult, vad annars.

Jo då jag förstår vad DU menar...

Hur byter man en avdragen bult (gjorde det senast i förrgår)?

Skitenkelt, har alltid fungerat för mig.

Plocka dän så mycket att det i bästa fall sticker ut en liten bit från blocket, eller att du kommer åt hålet med bulten i, jämns med blocket.

Leta rätt på en mutter som är något större än resterna av bulten, M10 på en M8 osv.
Håll muttern på det som är kvar av bulten, eller mitt för där resterna av bulten är.
Svetsa med en MIG (MAG) rakt in i bulresten och fyll upp muttern.
Ge ett hammarslag rakt in över mutter och svetsen medans den ännu är mörkröd.

Låt kallna helt.
Simsalabim, nu är det bara att skruva ut mutter och resterna av den avdragna bulten.

När man svetsar rakt in i bulten är det ingen risk att man svetsar mast någon i blocket, för gängorna kan inte överföra såpass mycket värme att det blir en svetsfog i det kalla blocket.
Hammarslaget göra att den glödheta bulten komprimeras  mot de kalla gängorna i blocket.

Bättre än att borra o använda typ grispittar (vilket jag f ö aldrig behövt).

20 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#3
Det är i motorblocket. Och den har gått av en bit in så tror inte din metod fungerar.., Någon annan?

5 119 Inlägg
19 november 2013
#4
Borra ett lagomt stort hål och slå i en bits tillämplig storlek, tänk på att ta en bra bits (Torx funkar bra) med bra kvalité då du får problem om den går av. Nästan omöjligt och borra i en bitsdel.
Grispitt är värdelöst. Enda den gör är att gå skruven att svälla med sin koniska konstruktion. Så ju hårdare man drar desto hårdare sitter skruven smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

20 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#5
Kan funka:), men bitsen måste ju vara ganska lång då för man ska kunna få kraft.. går ju inte att använda en skurvmejsel

1 587 Inlägg
19 november 2013
#6
Meaganeowner skrev:
Byt bult, vad annars.

Jo då jag förstår vad DU menar...

Hur byter man en avdragen bult (gjorde det senast i förrgår)?

Skitenkelt, har alltid fungerat för mig.

Plocka dän så mycket att det i bästa fall sticker ut en liten bit från blocket, eller att du kommer åt hålet med bulten i, jämns med blocket.

Leta rätt på en mutter som är något större än resterna av bulten, M10 på en M8 osv.
Håll muttern på det som är kvar av bulten, eller mitt för där resterna av bulten är.
Svetsa med en MIG (MAG) rakt in i bulresten och fyll upp muttern.
Ge ett hammarslag rakt in över mutter och svetsen medans den ännu är mörkröd.

Låt kallna helt.
Simsalabim, nu är det bara att skruva ut mutter och resterna av den avdragna bulten.

När man svetsar rakt in i bulten är det ingen risk att man svetsar mast någon i blocket, för gängorna kan inte överföra såpass mycket värme att det blir en svetsfog i det kalla blocket.
Hammarslaget göra att den glödheta bulten komprimeras  mot de kalla gängorna i blocket.

Bättre än att borra o använda typ grispittar (vilket jag f ö aldrig behövt).

Menar du på riktigt att han ska gänga om i svets ?
Jag tror det är bäst att han kör en Helicoil.
Lycka till !


Avstängd
10 388 Inlägg
19 november 2013
#7
Severin skrev:
Meaganeowner skrev:
Byt bult, vad annars.

Jo då jag förstår vad DU menar...

Hur byter man en avdragen bult (gjorde det senast i förrgår)?

Skitenkelt, har alltid fungerat för mig.

Plocka dän så mycket att det i bästa fall sticker ut en liten bit från blocket, eller att du kommer åt hålet med bulten i, jämns med blocket.

Leta rätt på en mutter som är något större än resterna av bulten, M10 på en M8 osv.
Håll muttern på det som är kvar av bulten, eller mitt för där resterna av bulten är.
Svetsa med en MIG (MAG) rakt in i bulresten och fyll upp muttern.
Ge ett hammarslag rakt in över mutter och svetsen medans den ännu är mörkröd.

Låt kallna helt.
Simsalabim, nu är det bara att skruva ut mutter och resterna av den avdragna bulten.

När man svetsar rakt in i bulten är det ingen risk att man svetsar mast någon i blocket, för gängorna kan inte överföra såpass mycket värme att det blir en svetsfog i det kalla blocket.
Hammarslaget göra att den glödheta bulten komprimeras  mot de kalla gängorna i blocket.

Bättre än att borra o använda typ grispittar (vilket jag f ö aldrig behövt).

Menar du på riktigt att han ska gänga om i svets ?
Jag tror det är bäst att han kör en Helicoil.
Lycka till !

Du kan omöjligt ha läst vad han skrev.

Du svetsar fast en mutter i den avdragna bulten. Och har sen en "ny" bultskalle att få ut den avdragna bulten med (more or less),

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 587 Inlägg
19 november 2013
#8
it_mutt skrev:
Severin skrev:
Meaganeowner skrev:
Byt bult, vad annars.

Jo då jag förstår vad DU menar...

Hur byter man en avdragen bult (gjorde det senast i förrgår)?

Skitenkelt, har alltid fungerat för mig.

Plocka dän så mycket att det i bästa fall sticker ut en liten bit från blocket, eller att du kommer åt hålet med bulten i, jämns med blocket.

Leta rätt på en mutter som är något större än resterna av bulten, M10 på en M8 osv.
Håll muttern på det som är kvar av bulten, eller mitt för där resterna av bulten är.
Svetsa med en MIG (MAG) rakt in i bulresten och fyll upp muttern.
Ge ett hammarslag rakt in över mutter och svetsen medans den ännu är mörkröd.

Låt kallna helt.
Simsalabim, nu är det bara att skruva ut mutter och resterna av den avdragna bulten.

När man svetsar rakt in i bulten är det ingen risk att man svetsar mast någon i blocket, för gängorna kan inte överföra såpass mycket värme att det blir en svetsfog i det kalla blocket.
Hammarslaget göra att den glödheta bulten komprimeras  mot de kalla gängorna i blocket.

Bättre än att borra o använda typ grispittar (vilket jag f ö aldrig behövt).

Menar du på riktigt att han ska gänga om i svets ?
Jag tror det är bäst att han kör en Helicoil.
Lycka till !

Du kan omöjligt ha läst vad han skrev.

Du svetsar fast en mutter i den avdragna bulten. Och har sen en "ny" bultskalle att få ut den avdragna bulten med (more or less),

Den gamla sitter kvar, okej. Jag brukar lösa det med att borra upp den med HSS borr, har aldrig behövt göra mer.  Svetsa i den gamla kan ju gå med det är inte alla som har en svets men de flesta har däremot en borrmaskin och ett snabbståls borr kan man köpa var som helst typ. Om gamla gängan är M10 så borra med 6mm borr. Detta är iallafall hur jag har gjort.


Diesel ska man ha!
482 Inlägg
19 november 2013
#9
De gånger bultar har gått av för mig så har jag lyckats borra ett litet hål så man kunde knacka in en torxbits så det gick att gänga loss. Har även testat svetsmetoden som nämnde tidigare och det funkar också bra, om inte bättre än borra och lossa med torx.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se


Sök