3743
Sök

Laddtryck sjunker efter max ladd.

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Som rubriken lyder så sjunker laddtrycket i min Skoda RS.
Det är vid 3500 det börjar sjunka, Max ladd är vid ca 2.000.

Max ladd ligger runt 1.0 bar.

Vad beror detta på?

Samt hur gör man för att bibehålla trycket? Ifall det nu behövs, misstänker att det är en säkerhets åtgärd?

Eller är fjädern i wastegaten för klen?

Mvh.

Administratör för JDM Life Sweden

4 767 Inlägg
22 november 2013
#3
Spontant för liten turbo, den orkar helt enkelt inte pumpa luften som krävs för att hålla laddet uppe på högre varv.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

668 Inlägg
22 november 2013
#4
du kan ju trycktesta med för att utesluta det smile


Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#5
Erick skrev:
Spontant för liten turbo, den orkar helt enkelt inte pumpa luften som krävs för att hålla laddet uppe på högre varv.

''för liten turbo'' gillar jag, ännu en anledning att skaffa större snurra, dock så kanske man ska utesluta allt annat först? smile

Tacksam för svar!

Administratör för JDM Life Sweden

1 938 Inlägg
22 november 2013
#6
Kan va allt från läckage, till mjukvara, magnetventil, "fel" turbogeometri, klen wg, etc som gör det.
Bara börja felsöka smile

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#7
henne_svenne skrev:
du kan ju trycktesta med för att utesluta det smile

Tack för svar!

Men jag som är något efter i utveckling förstår då inte hur ett sånt här trycktest går till, hur gör man?

Tack för svaret!

Administratör för JDM Life Sweden

1 938 Inlägg
22 november 2013
#8
Du lossar turbons utlopp för luft, sätter i en plugg med luftkontakt på och trycker upp till X bar, väntar en stund och kontrollerar om/hur mycket som läcker ut.

12 Inlägg
24 november 2013
#9
Provat med orginaldumpen?


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
24 november 2013
#10
Bilar med elektronisk laddtrycksstyrning har oftast det så för att skona motorn


4 767 Inlägg
24 november 2013
#11
Jag tror fortfarande turbon är för liten. Detta fenomen är standard när man chiptrimmar en "vanlig turbobil".
Tex Volvo s40 T4 och Saab 9-3 2.0t med steg1-chip blir exakt likadant med.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård


Sök