3319
Sök

Beslutsångest... ( val av bas och hur jag ska bygga låda)

80 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
Hallå där ute!

Nu är det dags att börja bygga ljud
Eftersom jag är nybörjare så har jag en fundering..

Vad är bäst?vad är smartast?

Kan börja med att säga att min budget kring högtalare ligger runt 6tusen för tillfället. Och bygget sker i en audi a4 sedan.

Min tanke var att köpa 1st http://www.brl.se/sv/artiklar/t6000-15-tum.html (eventuellt en till likadan i framtiden när jag får råd) och http://www.brl.se/sv/artiklar/mtx-rt100 … block.html

Tyckte detta såg väldigt lovande ut

Sen tittade jag även på 4st http://www.brl.se/sv/artiklar/mtx-rt12-04.html
Och 1st http://www.brl.se/sv/artiklar/mtx-rt100 … block.html
som ska driva dessa subbar.

båda paketen går ju på kring 6tusen och täcker min budget.

Men problemet är att jag inte riktigt vet vad som är bäst.

4st 12or eller 1st 15tum (och eventuellt en till i framtiden)  ?

Vad jag har läst och förstått mig på är att ju större högtalare det är, desto högre kan man spela. Det blir mer "slag" bas och kraftigare attacker (rätta mig om jag har fel)

och ju mindre bas man har desto djupare och jorbävningsbas blir det.  Men låter inte lika bra vid högre volymer..

Är detta sant? isåfall, vad är smartast i denna situation? köpa två 15tum eller 4st 12tum?

Och allra främst. Är MTX en bra bas?

Det kanske finns trådar där ute. Men jag hittar ingenting om just dessa MTX basar.  Ni kan väl låsa/tabort tråden utifall det finns en likadan tråd där ute.

tacksam för snabbt svar!
Senast redigerat av TheSerious (24 november 2013)

If it's too loud...
You're too old

1 494 Inlägg
24 november 2013
Det är svårt att säga att en större bas spelar så och en mindre spelar så för det skiljer så mkt mellan olika element, lådor, bilar etc. smile

Man kan ju börja med att fråga vad du vill ha ut av systemet? Vill du kunna spela högt som fan eller lite lägre men finare(musik/tävling)? Hur mycket plats vill du offra för lådor? Är din budget för basar+steg eller hela skiten med Hu, framsystem å grejer?

80 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
Fjong skrev:
Man kan ju börja med att fråga vad du vill ha ut av systemet? Vill du kunna spela högt som fan eller lite lägre men finare(musik/tävling)? Hur mycket plats vill du offra för lådor? Är din budget för basar+steg eller hela skiten med Hu, framsystem å grejer?

Jag hade tänkt å fylla skuffen helt å hållet. Jag kommer ju börja smått. Jag är väldigt intresserad av ljud och bas. Så det kan hända att jag fyller halva bilen i framtiden.

men som de ser ut nu så ska hela skuffen fyllas. Och då vill jag ju såklart ha ett bra basljud som de går att skaffa för 6tusen. Vill kunna spela högt och få så skönt dunk som möjligt. Högtalarna i dörrarna tycker jag spelar på bra som dom gör nu, och behöver inte prioritera dom i min budget så att säga.

De är ju väldigt svårt att välja element tycker jag. Plus att jag är nog den enda i min släkt och den enda bland mina polare som är intresserad av ljud, så de finns ingen som jag kan tjåla med heller, och ingen som har bra ljud som man kan lyssna efter.

Jag följer några bastokiga herrar på youtube och försöker hålla mig uppdaterad, och letar fakta på forum å sånt. Men de är svårt att få det att fastna och svårt att fatta när man inte har grejer själv osv. 

därför vill jag nu börja nånstans, och de ser ut som att dessa MTX basar ser väldigt bra ut faktiskt.  Men nånting säger mig att jag ska köra på 15 tummarna. Men vad vet jag:/
Senast redigerat av TheSerious (24 november 2013)

If it's too loud...
You're too old

4 554 Inlägg
24 november 2013
det viktigaste är nog inte vilket element du ska ha och hur många utan hur du ska bygga för att få ut  ljudet i bilen. många basar kräver utrymme och på något sätt behöver du få in luften i bilen, antingen genom skidluckan eller  hatthyllan. planera hur lådan hamnar och hur du ska få till den biten välj element efter de förutsättningarna. finns inget element som funkar kompromissa till rätt lösning wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=215379

80 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
loudness skrev:
det viktigaste är nog inte vilket element du ska ha och hur många utan hur du ska bygga för att få ut  ljudet i bilen. många basar kräver utrymme och på något sätt behöver du få in luften i bilen, antingen genom skidluckan eller  hatthyllan. planera hur lådan hamnar och hur du ska få till den biten välj element efter de förutsättningarna. finns inget element som funkar kompromissa till rätt lösning wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=215379

Jaha! Jag förstår!

Enligt hans beskrivning på den där  tråden så ska alltså ljudet komma in i kupén och de ska vara tätt bakom när man öppnar skuffen.

men jag såg inte att de stod nånting om hur elementen ska installeras, det kanske inte spelar nån roll?

Jag har ju då en skidlucka i min Audi, och isåfall tänkte jag bygga en tät låda i skuffen så att Porten blir själva skidluckan.

Ska jag då sätta elementen vända mot skuffen eller hur ska dom installeras?

If it's too loud...
You're too old

4 554 Inlägg
24 november 2013
enligt inlägget i länken är de lämpligast om elementet och porten går ut antingen gemensamt genom skidluckan eller genom skidluckan och port i hatthyllan
Hedde skrev:
Har man skidlucka monterar man lämpligen en ram runt baffel så element kan spela fritt och ljudet kan ledas in genom denna. Det går även att låta portarna i detta exempel spela upp genom hatthylla.Djupbasförstärkning kommer då ske samt även ett visst fasfel kan uppstå varför jag själv föredrar allt in genom skidluckan i första hand

80 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
loudness skrev:
enligt inlägget i länken är de lämpligast om elementet och porten går ut antingen gemensamt genom skidluckan eller genom skidluckan och port i hatthyllan

oj jag missa det !

så om jag har förstått det rätt nu.

Så ska de se ut såhär ungefär :

http://i.imgur.com/1U9vEON.png

Den röda ramen är det som ska tätas mellan skidluckan och baslådan

If it's too loud...
You're too old

1 494 Inlägg
24 november 2013
Det som du har ritat så fint stämmer ja smile Det bästa e att ha slotsport på samma sida som basarna (baffeln) för då slipper man fasfel som kan uppstå om man har portar genom hatthyllan.

Men har du tagit alla mått i skuffen? Innan du kan köpa basar måste du ju vara säker på att det faktiskt får plats. En sedan är ju lite jobbig att bygga ljud i för man har väldigt begränsat utrymme och det är svårt att få in ljudet i kupén men med lite jobb så ska det nog bli ett bra resultat big_smile

Jag tror att två rejäla 12or skulle passa dig bättre än 4st klenare och har du plats för en elr två 15" så är ju det super tongue Dom MTX 12orna du länkade är ju inga tävlings eller spela högt basar, 15"arn tycker jag med är lite klen men den är ju lättdriven smile

Ta en titt på dom här basarna (alla är från BRL):
B2 Audio AS12 MKII
B2 Audio ES15 MKII
B2 Audio IS12
GAS GPP
GAS GPX

Bor du i närheten av någon BRL butik? Dom demar säkert för dig om du åker in till dom, kanske inte med alla basar då dom förmodligen inte har alla monterade. smile

80 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
Fjong skrev:
Det som du har ritat så fint stämmer ja smile Det bästa e att ha slotsport på samma sida som basarna (baffeln) för då slipper man fasfel som kan uppstå om man har portar genom hatthyllan.

Men har du tagit alla mått i skuffen? Innan du kan köpa basar måste du ju vara säker på att det faktiskt får plats. En sedan är ju lite jobbig att bygga ljud i för man har väldigt begränsat utrymme och det är svårt att få in ljudet i kupén men med lite jobb så ska det nog bli ett bra resultat big_smile

Jag tror att två rejäla 12or skulle passa dig bättre än 4st klenare och har du plats för en elr två 15" så är ju det super tongue Dom MTX 12orna du länkade är ju inga tävlings eller spela högt basar, 15"arn tycker jag med är lite klen men den är ju lättdriven smile

Ta en titt på dom här basarna (alla är från BRL):
B2 Audio AS12 MKII
B2 Audio ES15 MKII
B2 Audio IS12
GAS GPP
GAS GPX

Bor du i närheten av någon BRL butik? Dom demar säkert för dig om du åker in till dom, kanske inte med alla basar då dom förmodligen inte har alla monterade. smile

Hehe nej jag har ju inte börjat tagit något mått än! Ska försöka titta på de imorgon eller något. Men det är en rejäl skuff, så nog får de plats alltid med grejer.

Jag ska ta en kik på dom där och klura ut vad jag ska köpa! tackar så mycket för tipset!

Jajemen, jag bor utanför Borlänge, så de tar inte mer än 30-40min att åka dit. Ska kolla upp det där!

Tack så mycket! smile

If it's too loud...
You're too old

Sök