2755
Sök

Fått bild stulen av välkänt företag som ignorerar mig.

Digital Designer
198 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
Så här ligger det till.
Ett välkänt företag har stulit en bild på min bil som de använder i marknadsföringsyfte.
De använder den både i annonser samt på sin hemsida. Efter jag upptäckte detta så kontaktade jag dem och fråga var de fått den från. Jag erbjöd dem att fortsätta använda den i utbyte mot en av deras produkter till ett värde av ca 2000kr (detta är slut pris till kund) Med andra ord blir det betydligt billigare än så för dem, jag erbjöd dem att även då få den högupplösta versionen av bilden på köpet, samt att jag skulle fotografera produkten installerad på min bil som de också kunde sedan använda i reklamsyfte.

Jag har ringt ägare till företaget i två dagar men han vägrar svara i telefon samt ringa upp mig. Det sista jag hörde från honom var, "nej tack, vi vill inte längre använda oss av er bild" Dock ligger den fortfarande kvar på deras hemsida. För övrigt så tycker jag skadan redan är skedd, jag har ingen aning hur länge de har använt bilden med det är säkert minst ett år.

Vad tycker ni att jag ska göra? Stämma dem?
Jag kommer komma i kontakt med bildombudsmannen som har drivit ett stort antal av liknande mål till domstol och vunnit.

Det som gör mig mest förbannad är företaget ifråga total sätt att ignorera mig.
Jag vill jävligt gärna nämna vilka de är här men vad jag vet så är det förbudet på detta forum.

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

1 436 Inlägg
21 november 2013
Säkra bevis i form av hur de använt bilden samt vittnen som sett att den nyttjats på hemsidan etc.

Skicka allt till BO.

Gå vidare med livet.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
21 november 2013
http://www.blf.se

Exempel:
http://www.blf.se/bloggare-snodde-en-bi … i-manaden/

Kort sagt, du har rätten på din sida.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Industridesigner
324 Inlägg
21 november 2013
Så vitt jag vet är det fotografen som äger bilden och kan göra vad han/hon vill med den (sälja, ge bort etc..).
Är det du som har fotat, eller du känner fotografen och denne inte gett företaget tillstånd att använda den, borde du ha goda möjligheter att vinna detta.

Om så är fallet hoppas jag att du ser till att få ut betydligt mer än vad du först erbjöd företaget.

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)

Digital Designer
198 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
Jo, det är jag själv som har tagit bilden, dock måste summan jag begär vara rimlig.

Avstängd
10 388 Inlägg
21 november 2013
Mer samma/lika kan det väl knappast bli;

http://www.bildombudsmannen.se/sv/content/stulna-bilder

Sen är inte "stämning" vidare aktuellt i Sverige, men iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
21 november 2013
Ta kontakt med bildombudsmannen.se

Smoke Tires Not Drugs.

KHRacing
21 november 2013
Summan bestäms väl av hur länge den funnits synlig & till hur mkt folk som ev sett den.

8 883 Inlägg
21 november 2013
Skicka en faktura och hoppas på det bästa, driva det vidare är inte lönt då det bara kostar och tar tid.

Fotograf på tierpidag.se

KOMETFOTO
2 247 Inlägg
21 november 2013
Försök att ta kontakt med företaget och säg att du vill göra upp i godo. För att det är smidigare än att lämna över det till advokat och då blir det bara dyrare för företaget.
Förklara också att han inte har någon chans att vinna i en rättegång.
Vad du begär är ju upp till dig men 2000kr plus moms låter lite tycker jag.
Tog du ingen skärmdump på hemsidan?

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto

Det är lättare att prata än att få något sagt.
735 Inlägg
21 november 2013
Jag råkade ut för en liknande händelse för ett antal år sedan. Då var det en fastighetsmäklare som använde en av mina bilder i en annons på Hemnet.

BLF, som du fått en länk till ovan, har en "prislista" för bla. sådana här händelser och när jag summerade de fyra (tror jag det var) posterna som var aktuella i mitt fall landade fakturan på 11000 kr. Med andra ord var ditt ersättningskrav väldigt återhållsamt. I och med att företaget avböjt ditt förslag men ändå har bilden kvar så finns det ingen anledning för dig att vara "snäll" utan fakturera dom i enlighet med BLF's lista. Se bara till att ta en skärmdump på deras hemsida med din bil och be även någon/några andra göra det samma.

Digital Designer
198 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
Kontaktat dem har jag redan gjort och de bara skiter i mig som jag är luft värd. Men jag ska trycka på igen med en mer konfronterande ton. Skrämdumpar och utskrifter har jag, även vittnen.

2002tii skrev:
Försök att ta kontakt med företaget och säg att du vill göra upp i godo. För att det är smidigare än att lämna över det till advokat och då blir det bara dyrare för företaget.
Förklara också att han inte har någon chans att vinna i en rättegång.
Vad du begär är ju upp till dig men 2000kr plus moms låter lite tycker jag.
Tog du ingen skärmdump på hemsidan?

KHRacing
21 november 2013
Svenska MSN snodde en bild för några år sedan den låg på deras sida i 2-3 dar,, detta kostade dem 12000+ kr

Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 november 2013
Kan väl inte vara förbjudet att visa vilket företag det är när det är uppenbart att det är din bild.
Då behöver dom inte kunna försvara sig.
Lägg ut!

Autotech

408 Inlägg
23 november 2013
Intressant vilket företag faktiskt...

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

278 Inlägg
23 november 2013
Spännande!! Som sagt ovan tycker jag du skall titta på de länkar som finns till tidigare fall och sedan skicka en faktura med angivna betalningsrutiner samt slutdatum smile Stort lycka till och det är skittråkigt när sådant här sker. Har varit med om något liknande dock ej med fordon...

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!

fotointresserad
2 307 Inlägg
24 november 2013
Som sagt, titta på tidigare länkar och ta ev. hjälp om det skulle behövas. EFtersom du har skärmdumpar samt vittnen och även kan visa på att det är du som har tagit bilen (har kvar orginalet förutsätter jag?) så har du ju även rätten på din sida.

Du kan även titta på SFF:s prislista där du kan se vad man som fotograf i vanliga fall kan fakturera för just användade av bilder i annonser samt på webb.
För annonser sträcker sig deras prisrekommendationer från 3500-32000 beroende på tidningens upplaga samt bildens storlek. För användning på webbplats så rekommenderas ett pris på 2000-6000 beroende på användningstiden. Det här är bara exempel och rekommendationer. Det finns även ytterligare kostnadstillägg som kan vara aktuella. T.ex "skadeståndspåslag" med 100%.. Se mer på länken:
http://www.sfoto.se/sites/default/files … web_k3.pdf

Däremot rekommenderar jag dig att inte hänga ut företaget här utan se till att lösa det er mellan istället då företaget i fråga inte har någon chans att "försvara" sig här på själva forumet.

(Samt att jag flyttar den här tråden till Offtopic där den passar bättre, även om jag förstår anledningen till varför den las i den här forumdelen)

Lycka till smile

Saabifierad
2 031 Inlägg
25 november 2013
Lol företaget har stulit en bild, bilden ligger på företagets hemsida som reklambild och företaget vägrar ge ersättning/ta bort bilden och garaget.org vill ändå att företaget måste få försvara sig, hur skulle det försvaret se ut??

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
25 november 2013
Slash skrev:
Lol företaget har stulit en bild, bilden ligger på företagets hemsida som reklambild och företaget vägrar ge ersättning/ta bort bilden och garaget.org vill ändå att företaget måste få försvara sig, hur skulle det försvaret se ut??

Lite så jag menade...behöver inte kunna försvara sig.
Man tycker ju man kan hänga ut dem.
Senast redigerat av Busgrabb (26 november 2013)

Autotech

Sök