Tjenare, har precis införskaffat mig en 524 TD -93 som jag gärna skulle vilja få ut lite mer effekt ifrån..
Detta är min första dieselbil och har då aldrig hållt på med turbodiesel förut så det är något helt nytt för mig, hjälp och tips uppskattas!
Har iallafall läst mig fram till lite olika svar till dom frågorna jag har angående laddtryck osv!
Så jag skriver några av dom här, berätta gärna om det jag läst stämmer eller inte!
En enkel grej du kan göra är att montera en ventil som håller ned trycket till Wastegaten, och på så sett öka laddtrycket. För som dom kunniga säger så ska man ALDRIG röra wastegate-stången!
Grovjustering av pump:
det är 4st torx skruv på pumpen. Kolla hur locket sitter-det är viktigt att det hamnar i samma läge efteråt. Man justerar bränslemängden genom att flytta det i längsled. Kan få problem med start samt gången på motorn om det blir annorlunda monterat.
Börja med locket längst mot kylaren, då startar den inte alls.
Fortsätt att knacka 0,5mm åt gången tills motorn hostar igång.
Det går sen att med lösa skruvar knacka med motorn igång tills en hyffsat inställning erhålls. Dock ändrar den sig en aning när skruvarna dras åt.
Gör justerbart laddtryck inifrån kupen,
en t koppling mellan wastegate och turbon som går in till bilen till en kulventil och ut igen
funkar perfekt och då kan du optimera laddtrycket efter bränslet
på 524:an (e34:an)så sitter elektroniken som bryter vid för högt laddtryck på vänster skärm dit det går en slang från insuget
nånstans på din trycksida måste ju elekroniken få sin signal antingen via insuget eller tryckröret via tryckkontakt eller slang
skumt tycker jag att du inte hittar den
på 524:an har jag också flyttat locket och det blev en djäkla skillnad
kopplade bort den förbannade förpumpen också som sitter där i tanken i onödan och satte en slang ner till botten av tanken från armaturen istället
Det var allt jag hittat när jag sökt runt på datorn, vet såklart att dom flesta byter till mekaniska pumpen för att kunna få nog med diesel men dom växer då inte på träd.
Något annat man kan göra som är rätt billigt för att få lite mera effekt? Tänkt ca 160hk och en sotande bil!
Tack på förhand! // Daniel.