3461
Sök

Motorvärmare. Sliter det på den om den är inkopplad "alltid"?

Forummoderator
18 003 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#1
Vi har för vana att under vinterhalvåret (under ca 5+) alltid plugga in motorvärmaren när vi kommer hem. Vissa har sagt att det inte är bra då den kan ge upp? Ibland kan bilarna stå 2 dygn inkopplade.

Polon har en CALIX blockvärmare med grenuttag.
Prius har en DEFA blockvärmare med grenuttag.
Övriga bilar står i garage.

Bägge bilarna har 1400w kupevärmare inkopplade. Jag vet att det är dyrt på elräkningen men det var inte det jag frågade om...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ungdoms Räser
425 Inlägg
27 november 2013
#2
Motorvärmare borde ju inte ta någon skada. Värmer ju endast kylarvattnet. Kostar ju bara lite mer i elräkningar wink


och Dupont
581 Inlägg
27 november 2013
#3
Tänk om de elaka små hustomtarna kommer och byter ut kylarvattnet mot vanlig vatten. roll Då sprängs  ju inte motorn om värmarn är i. big_smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

5 119 Inlägg
27 november 2013
#4
Har hört både och om just värmare. En vattenvärmare bör ju vara mindre känslig än en blockvärmare (skruvad mot blocket och ej i blocket) då den får kylning när vattnet cirkulerar av värmen. En block eller trågvärmare bör ju kunna gå väldigt varma om då dom inte kyls på samma vis smile dock är ja blott ett snille som spekulerar smile

Ett tidur eller en fjärrbrytare kanske är en bra grej då du säkert både spar ström och eventuellt delar smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Ungdoms Räser
425 Inlägg
27 november 2013
#5
mb_pucken skrev:
Har hört både och om just värmare. En vattenvärmare bör ju vara mindre känslig än en blockvärmare (skruvad mot blocket och ej i blocket) då den får kylning när vattnet cirkulerar av värmen. En block eller trågvärmare bör ju kunna gå väldigt varma om då dom inte kyls på samma vis smile dock är ja blott ett snille som spekulerar smile

Ett tidur eller en fjärrbrytare kanske är en bra grej då du säkert både spar ström och eventuellt delar smile

Kom precis att tänka på det. Tjejens föräldrar har ju inställt på att gå igång någon timme innan avfärd för t.ex Jobb. Då slipper man oroa sig big_smile


Forummoderator
18 003 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
#6
Isaksson5 skrev:
mb_pucken skrev:
Har hört både och om just värmare. En vattenvärmare bör ju vara mindre känslig än en blockvärmare (skruvad mot blocket och ej i blocket) då den får kylning när vattnet cirkulerar av värmen. En block eller trågvärmare bör ju kunna gå väldigt varma om då dom inte kyls på samma vis smile dock är ja blott ett snille som spekulerar smile

Ett tidur eller en fjärrbrytare kanske är en bra grej då du säkert både spar ström och eventuellt delar smile

Kom precis att tänka på det. Tjejens föräldrar har ju inställt på att gå igång någon timme innan avfärd för t.ex Jobb. Då slipper man oroa sig big_smile

De blir aldrig "för varma" Då borde det ju bli en helvetes värme när man startar bilen för värmt vatten gör ju att det blir självcirkulation... Men på sin höjd kan det komma "ljummen" luft när man kört 30 sek.

Men tidur är bra! Problemet är att jag ibland vill åka iväg utanför tidsramen som är inställd. Då ska fanskapet vara varmt... Hmm...

Kanske uttryckte mig fel: De värme vattnet via blocket/vattnet. Sorry.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 686 Inlägg
27 november 2013
#7
En motorvärmare har väl bara ett visst antal timmar livslängd om jag inte minns fel.

Hittade t.ex detta:
http://www.defa.com/file/990853f4c26/S% … %20000.pdf
Användning
DEFA motorvärmare är dimensionerade för "normal användning". Normal användning definieras som: 3 inkopplingar x 3 timmar på ett dygn. Baserat på 150 dagar ( ca 5 månader) på ett år. Om motorvärmaren används i utryckningsfordon, nödströmsgeneratorer eller där motorvärmare alltid/aldrig är inkopplad ska följande årlig service utföras:

1. Kontrollera motorvärmarens funktion och byt eventuellt ut motorvärmaren om den är defekt (Täcks inte av garanti)

Är motorvärmaren ansluten till pulsstyrt uttag där strömmen kopplas till och från flera gånger i timmen reduceras livslängden drastiskt. Därför ska motorvärmare ej användas i dessa uttag och täcks ej av garantin.

Så 3x3=9h per dygn. 9h * 150 dagar = 1350h beräknad livslängd på just den värmaren (har för mig de flesta vattenvärmarna ligger därikring).
Men det är ju inte säkert, värmaren kan ju hålla kortare eller längre, det är inte så lätt att veta då det kan skilja beroende på vilket "batch" värmaren kommer ifrån från fabrik, måndagsex, variationer i materialkvalitet m.m.


Forummoderator
18 003 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
#8
simlar skrev:
En motorvärmare har väl bara ett visst antal timmar livslängd om jag inte minns fel.

Hittade t.ex detta:
http://www.defa.com/file/990853f4c26/S% … %20000.pdf
Användning
DEFA motorvärmare är dimensionerade för "normal användning". Normal användning definieras som: 3 inkopplingar x 3 timmar på ett dygn. Baserat på 150 dagar ( ca 5 månader) på ett år. Om motorvärmaren används i utryckningsfordon, nödströmsgeneratorer eller där motorvärmare alltid/aldrig är inkopplad ska följande årlig service utföras:

1. Kontrollera motorvärmarens funktion och byt eventuellt ut motorvärmaren om den är defekt (Täcks inte av garanti)

Är motorvärmaren ansluten till pulsstyrt uttag där strömmen kopplas till och från flera gånger i timmen reduceras livslängden drastiskt. Därför ska motorvärmare ej användas i dessa uttag och täcks ej av garantin.

Så 3x3=9h per dygn. 9h * 150 dagar = 1350h beräknad livslängd på just den värmaren (har för mig de flesta vattenvärmarna ligger därikring).
Men det är ju inte säkert, värmaren kan ju hålla kortare eller längre, det är inte så lätt att veta då det kan skilja beroende på vilket "batch" värmaren kommer ifrån från fabrik, måndagsex, variationer i materialkvalitet m.m.

Tack för utomordentligt svar med källa!

Nu åker en timer in lik förbannat...

EDIT: Eh? 9h på 150 dagar ger 1350h. Det är ju bara ett år?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
27 november 2013
#9
Dieselsmurfen skrev:
simlar skrev:
En motorvärmare har väl bara ett visst antal timmar livslängd om jag inte minns fel.

Hittade t.ex detta:
http://www.defa.com/file/990853f4c26/S% … %20000.pdf
Användning
DEFA motorvärmare är dimensionerade för "normal användning". Normal användning definieras som: 3 inkopplingar x 3 timmar på ett dygn. Baserat på 150 dagar ( ca 5 månader) på ett år. Om motorvärmaren används i utryckningsfordon, nödströmsgeneratorer eller där motorvärmare alltid/aldrig är inkopplad ska följande årlig service utföras:

1. Kontrollera motorvärmarens funktion och byt eventuellt ut motorvärmaren om den är defekt (Täcks inte av garanti)

Är motorvärmaren ansluten till pulsstyrt uttag där strömmen kopplas till och från flera gånger i timmen reduceras livslängden drastiskt. Därför ska motorvärmare ej användas i dessa uttag och täcks ej av garantin.

Så 3x3=9h per dygn. 9h * 150 dagar = 1350h beräknad livslängd på just den värmaren (har för mig de flesta vattenvärmarna ligger därikring).
Men det är ju inte säkert, värmaren kan ju hålla kortare eller längre, det är inte så lätt att veta då det kan skilja beroende på vilket "batch" värmaren kommer ifrån från fabrik, måndagsex, variationer i materialkvalitet m.m.

Tack för utomordentligt svar med källa!

Nu åker en timer in lik förbannat...

EDIT: Eh? 9h på 150 dagar ger 1350h. Det är ju bara ett år?

De ger väl bara garanti ett år? Sen att den garanterat fungerar längre är en sak, men det är väl vad dem garanterar...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

En Medlem
405 Inlägg
27 november 2013
#10
Sålänge det gäller rena blockvärmare utan termostat så slits de inte av att stå inkopplade konstant då de inte innehåller några rörliga delar. Sedan orkar de inte heller värma upp motorn såpass mycket att de skadar sig själva, de befinner sig under betydligt högre temperatur när motorn är i drift än under eluppvärmning.

En sak som jag skulle tänka mig slits men extremt lite är motorvärmare med inbyggd cirkulationspump, dom brukar även ha en termostat som slår av och på för att hålla ca 80 grader.

Jag har själv glömt min motorvärmare på i en vecka när jag reste bort en gång, och varken bilen eller blockvärmaren hade några fel efter det, bara motorn som var varm å go. wink

Sen kan man ju tycka att det är lite slöseri att ha dem inkopplade när de inte används, men det är ju en annan sak.
Senast redigerat av -matte (27 november 2013)

21 761 Inlägg
27 november 2013
#11
De slits genom att vara igång och har en beräknad livslängd på ett visst antal driftstimmar, precis som vilka värmeelement som helst. Däremot borde inte livslängden påverkas speciellt mycket av att vara inkopplad under relativt lång tid vid varje användning, men det är bara en gissning av mig. smile

Man får inte glömma bort att det brukar uppstå beläggning på själva värmespiralen, vilket ger successivt sämre värmeverkan.
Senast redigerat av Drönirettab (27 november 2013)

En Medlem
405 Inlägg
27 november 2013
#12
Nja, att de har en beräknad livslängd kan jag hålla med om för tillverkaren kan inte ge livstidsgaranti på att de tillverkar. (men de borde)
Men det enda som sker i elementet är en elektronvandring genom ett resistorelement och så vitt jag vet så uppstår värmen när elektronerna kolliderar med resistorn, som i detta fall är värmeelementet.
Teoretiskt sett så ska detta inte slita på materialet i resistorn eftersom inga utbyten av elektroner sker.

Att det blir en beläggning på elementen hade jag inte tänkt på, vet du hur pass stor skillnad det gör? För min egen motorvärmare känns lite slö för att vara ärlig.


Sök