3497
Sök

Konvex/Convex sidospegelglas

35 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
Efter att någon har krossat glaset på min sidospegel så har jag hittat ett glas på Ebay, men det står att det är Convex-glas.

Är det någon skillnad på det vanliga originalglaset och convexglaset?

Tacksam för svar.

5 725 Inlägg
27 november 2013
Rätta mig om jag har fel men original-backspeglar är väl alltid konvexa?

En konvex spegel förminska bilden så det "ryms" mer i spegeln. Det är därför jänkarna brukar ha en varning på glaset där det står "objects in mirror are closer than they appear".

1 412 Inlägg
28 november 2013
simlar skrev:
Rätta mig om jag har fel men original-backspeglar är väl alltid konvexa?

En konvex spegel förminska bilden så det "ryms" mer i spegeln. Det är därför jänkarna brukar ha en varning på glaset där det står "objects in mirror are closer than they appear".

http://www.guerilladrivein.com/images/showings/jurassicpark_mirror.jpg

big_smile

35 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
Tror ni att det är likadana i Sverige, förutom att de inte har texten?

Såg att det fanns Convex och Flat på ebay. Det lutar mer mot Flat, men vill ändå vara säker.

Någon som har någon aning?

5 725 Inlägg
28 november 2013
Det ska då vara likadana i Sverige (förutom varningstexten då såklart)
Kom ihåg att man fick ju lära sig på körskolan att aldrig använda sig av endast ytterspeglarna när man backar för man är egentligen mycket närmre än vad speglarna visar. (däremot lär man sig hur mycket "fel" speglarna visar så för det mesta använder jag endast speglarna när jag backar)

Ska du ha plana spegelglas och har kvar själva spegelfästet så kan du ta med dig backspegeln till närmsta glasmästeri och be dem skära till ett spegelglas och limma fast på fästet åt dig.
Senast redigerat av simlar (28 november 2013)

Sök