2601
Sök

Släcka varningslampor BMW E39

104 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#1
Tidigare i somras bytte jag bort mina gamla fula stylingbaklampor mot ett par "Facelift" baklampor.
Lamporna fungerar suveränt förutom två saker:

-Båda varningslamporna visar att baklamporna är ur funktion fast dem inte är det!
-När jag startar bilen lyser bakre dimljusen en stund men släcks sedan.

Vad kan vara problemet och hur bör jag gå till väga för att åtgärda problemen?

MVH

Audi S4 - Murdered Out
Följ gärna projektet:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=311700

104 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#2
Upptäckte direkt att jag klickat på fel del av forumet när jag postade tråden. Antar den ska ligga på fordonsel och bilelektronik. Uppskattar om någon kan flytta min tråd smile
Senast redigerat av FilipS (28 november 2013)

Audi S4 - Murdered Out
Följ gärna projektet:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=311700

2 072 Inlägg
28 november 2013
#3
FilipS skrev:
Tidigare i somras bytte jag bort mina gamla fula stylingbaklampor mot ett par "Facelift" baklampor.
Lamporna fungerar suveränt förutom två saker:

-Båda varningslamporna visar att baklamporna är ur funktion fast dem inte är det!
-När jag startar bilen lyser bakre dimljusen en stund men släcks sedan.

Vad kan vara problemet och hur bör jag gå till väga för att åtgärda problemen?

MVH

kan vara Canbus.. finns de dioder i nya lamporna? eller vanliga klassiska lapor?

Sandzoo i da house

104 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#4
sandzoo skrev:
FilipS skrev:
Tidigare i somras bytte jag bort mina gamla fula stylingbaklampor mot ett par "Facelift" baklampor.
Lamporna fungerar suveränt förutom två saker:

-Båda varningslamporna visar att baklamporna är ur funktion fast dem inte är det!
-När jag startar bilen lyser bakre dimljusen en stund men släcks sedan.

Vad kan vara problemet och hur bör jag gå till väga för att åtgärda problemen?

MVH

kan vara Canbus.. finns de dioder i nya lamporna? eller vanliga klassiska lapor?

Det finns dioder i dem! Vad är Canbus? Är väldigt okunnig hmm

http://distilleryimage1.ak.instagram.com/c50fc59cfaa811e2831f22000a9f13a0_7.jpg

Sådär ser nya lamporna ut. Mittendelen är väl dioder om jag inte är helt vilse?

Audi S4 - Murdered Out
Följ gärna projektet:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=311700

2 072 Inlägg
28 november 2013
#5
https://sv.wikipedia.org/wiki/Controller_Area_Network lite info om canbus..
men iaf den känner ev om lampan är kass.. då varnar den.. för lite ström i dioderna då den varnar..
kan finnas canbus som man kopplar till då försvinner felmedelanden

Sandzoo i da house

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
28 november 2013
#6
dem nya lampor är led eller dylikt och bilen vill ha gamla heliga glödlampor.., som drar en hel del ström i jämförelse med led...,
och när du tänder ljusen så känner inte bilen av att det går åt tillräckligt med ström.., och bmw har en smart nödlösning som tänder dimljuset om den märker att bakljuset drar inte tillräckligt med ström ( den tror att glödlampan är trasig då den inte drar ström ), och det är en väldigt bra säkerhetsdetalj... ( som kallas canbus )
det som löser denna felet är att du monterar en motstånd på den lampor som bilen tror att är trasiga..,
( motstång drar ström )


det är lite roligt på framlampor också.., ( har en e39 själv.. ), med bilen avstängd så petar man blinkersspak åt valfri håll så lyser p-ljus åt denna hållet ( ifall man blir stående jämte vägen en mörk natt så räcker batteriet dubbelt så långt.. ) och rycker man p-ljuset fram så tänds blinkers istället., rycker man den så tänds nästa lampa.., ( jag testade hehe )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

2 072 Inlägg
29 november 2013
#7
offfroad skrev:
dem nya lampor är led eller dylikt och bilen vill ha gamla heliga glödlampor.., som drar en hel del ström i jämförelse med led...,
och när du tänder ljusen så känner inte bilen av att det går åt tillräckligt med ström.., och bmw har en smart nödlösning som tänder dimljuset om den märker att bakljuset drar inte tillräckligt med ström ( den tror att glödlampan är trasig då den inte drar ström ), och det är en väldigt bra säkerhetsdetalj... ( som kallas canbus )
det som löser denna felet är att du monterar en motstånd på den lampor som bilen tror att är trasiga..,
( motstång drar ström )


det är lite roligt på framlampor också.., ( har en e39 själv.. ), med bilen avstängd så petar man blinkersspak åt valfri håll så lyser p-ljus åt denna hållet ( ifall man blir stående jämte vägen en mörk natt så räcker batteriet dubbelt så långt.. ) och rycker man p-ljuset fram så tänds blinkers istället., rycker man den så tänds nästa lampa.., ( jag testade hehe )

jo d e smart.. hade på min gamla e46a.. satte ccfl ringar jo då lös blinkers fram..:S
tills jag köpte ccfl ringar med canbus.. wink
smart då sliper man förväxlas med MC om lampan pajjar wink

Sandzoo i da house

104 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#8
sandzoo skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Controller_Area_Network lite info om canbus..
men iaf den känner ev om lampan är kass.. då varnar den.. för lite ström i dioderna då den varnar..
kan finnas canbus som man kopplar till då försvinner felmedelanden

Jasså! Tack så mycket! Någon aning om vart man kan hitta en sådan canbus? För sladdarna som går original från bilen passar bolton med kontakten på baklampan. Tror du det finns någon modellanpassad canbus till detta?

offfroad skrev:
dem nya lampor är led eller dylikt och bilen vill ha gamla heliga glödlampor.., som drar en hel del ström i jämförelse med led...,
och när du tänder ljusen så känner inte bilen av att det går åt tillräckligt med ström.., och bmw har en smart nödlösning som tänder dimljuset om den märker att bakljuset drar inte tillräckligt med ström ( den tror att glödlampan är trasig då den inte drar ström ), och det är en väldigt bra säkerhetsdetalj... ( som kallas canbus )
det som löser denna felet är att du monterar en motstånd på den lampor som bilen tror att är trasiga..,
( motstång drar ström )


det är lite roligt på framlampor också.., ( har en e39 själv.. ), med bilen avstängd så petar man blinkersspak åt valfri håll så lyser p-ljus åt denna hållet ( ifall man blir stående jämte vägen en mörk natt så räcker batteriet dubbelt så långt.. ) och rycker man p-ljuset fram så tänds blinkers istället., rycker man den så tänds nästa lampa.., ( jag testade hehe )

Se där då lärde man sig något nytt! Frågar dig samma fråga, vet du om det går att få tag på ett sånt här motstånd? Kan detta problem höra ihop med att mitt högra halvljus slutat fungera? (Xenon)

Audi S4 - Murdered Out
Följ gärna projektet:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=311700

2 072 Inlägg
29 november 2013
#9
halvljus ska gå till blinkers fram.. då bör höger blinkers ljusa konstant

Sandzoo i da house

104 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#10
sandzoo skrev:
halvljus ska gå till blinkers fram.. då bör höger blinkers ljusa konstant

Vet inte om du skrev till mig nu, men alltså alla mina blinkers fungerar som de ska. Men högre xenonljuset i halvljuset har slutat fungera. Juste glömde en sak! Ibland när jag blinkar åt vänster så kan den helt plötsligt så något ryck o blinka skitfort ett tag, men sedan slutar det och fortsätter blinka normalt. Har bara varit med om det när bilen är väldigt kall.

Audi S4 - Murdered Out
Följ gärna projektet:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=311700

2 072 Inlägg
29 november 2013
#11
bästa är om du skriver på autopower.se bmw killarna vet säkert hur du löser detta enklast smile

Sandzoo i da house

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
29 november 2013
#12
FilipS skrev:
sandzoo skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Controller_Area_Network lite info om canbus..
men iaf den känner ev om lampan är kass.. då varnar den.. för lite ström i dioderna då den varnar..
kan finnas canbus som man kopplar till då försvinner felmedelanden

Jasså! Tack så mycket! Någon aning om vart man kan hitta en sådan canbus? För sladdarna som går original från bilen passar bolton med kontakten på baklampan. Tror du det finns någon modellanpassad canbus till detta?

offfroad skrev:
dem nya lampor är led eller dylikt och bilen vill ha gamla heliga glödlampor.., som drar en hel del ström i jämförelse med led...,
och när du tänder ljusen så känner inte bilen av att det går åt tillräckligt med ström.., och bmw har en smart nödlösning som tänder dimljuset om den märker att bakljuset drar inte tillräckligt med ström ( den tror att glödlampan är trasig då den inte drar ström ), och det är en väldigt bra säkerhetsdetalj... ( som kallas canbus )
det som löser denna felet är att du monterar en motstånd på den lampor som bilen tror att är trasiga..,
( motstång drar ström )


det är lite roligt på framlampor också.., ( har en e39 själv.. ), med bilen avstängd så petar man blinkersspak åt valfri håll så lyser p-ljus åt denna hållet ( ifall man blir stående jämte vägen en mörk natt så räcker batteriet dubbelt så långt.. ) och rycker man p-ljuset fram så tänds blinkers istället., rycker man den så tänds nästa lampa.., ( jag testade hehe )

Se där då lärde man sig något nytt! Frågar dig samma fråga, vet du om det går att få tag på ett sånt här motstånd? Kan detta problem höra ihop med att mitt högra halvljus slutat fungera? (Xenon)

http://www.skruvat.se/Motstand-can-bus-P81062.aspx
t.ex lite snabbsökning

nja detta bör inte ha något med xenon att göra.., troligen så är xenon bara trasigt...
( men en bmw e39 har en feting dator som styr alla yttre lampor typ.., och jävlas man runt med lamporna så kan konstiga saker hända , jag hade lite trubbel med helljus efter xenonkonvertering mm)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

2 072 Inlägg
29 november 2013
#13
FilipS skrev:
sandzoo skrev:
halvljus ska gå till blinkers fram.. då bör höger blinkers ljusa konstant

Vet inte om du skrev till mig nu, men alltså alla mina blinkers fungerar som de ska. Men högre xenonljuset i halvljuset har slutat fungera. Juste glömde en sak! Ibland när jag blinkar åt vänster så kan den helt plötsligt så något ryck o blinka skitfort ett tag, men sedan slutar det och fortsätter blinka normalt. Har bara varit med om det när bilen är väldigt kall.

byte av xenon kommer lösa detta smile som offroad sa så har bmw data för all ljus smile

Sandzoo i da house

104 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#14
offfroad skrev:
FilipS skrev:
sandzoo skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Controller_Area_Network lite info om canbus..
men iaf den känner ev om lampan är kass.. då varnar den.. för lite ström i dioderna då den varnar..
kan finnas canbus som man kopplar till då försvinner felmedelanden

Jasså! Tack så mycket! Någon aning om vart man kan hitta en sådan canbus? För sladdarna som går original från bilen passar bolton med kontakten på baklampan. Tror du det finns någon modellanpassad canbus till detta?

offfroad skrev:
dem nya lampor är led eller dylikt och bilen vill ha gamla heliga glödlampor.., som drar en hel del ström i jämförelse med led...,
och när du tänder ljusen så känner inte bilen av att det går åt tillräckligt med ström.., och bmw har en smart nödlösning som tänder dimljuset om den märker att bakljuset drar inte tillräckligt med ström ( den tror att glödlampan är trasig då den inte drar ström ), och det är en väldigt bra säkerhetsdetalj... ( som kallas canbus )
det som löser denna felet är att du monterar en motstånd på den lampor som bilen tror att är trasiga..,
( motstång drar ström )


det är lite roligt på framlampor också.., ( har en e39 själv.. ), med bilen avstängd så petar man blinkersspak åt valfri håll så lyser p-ljus åt denna hållet ( ifall man blir stående jämte vägen en mörk natt så räcker batteriet dubbelt så långt.. ) och rycker man p-ljuset fram så tänds blinkers istället., rycker man den så tänds nästa lampa.., ( jag testade hehe )

Se där då lärde man sig något nytt! Frågar dig samma fråga, vet du om det går att få tag på ett sånt här motstånd? Kan detta problem höra ihop med att mitt högra halvljus slutat fungera? (Xenon)

http://www.skruvat.se/Motstand-can-bus-P81062.aspx
t.ex lite snabbsökning

nja detta bör inte ha något med xenon att göra.., troligen så är xenon bara trasigt...
( men en bmw e39 har en feting dator som styr alla yttre lampor typ.., och jävlas man runt med lamporna så kan konstiga saker hända , jag hade lite trubbel med helljus efter xenonkonvertering mm)

Tack igen! Blir nog att beställa såna där! Inte mycket att bråka om 59kr, funkar det så de väl bra men gör det inte det är de ingen stor förlust! Blir väl att trolla runt med inkoppling osv. om inte du har någon aning om hur exakt det ska kopplas till originalkablarna smile

sandzoo skrev:
FilipS skrev:
sandzoo skrev:
halvljus ska gå till blinkers fram.. då bör höger blinkers ljusa konstant

Vet inte om du skrev till mig nu, men alltså alla mina blinkers fungerar som de ska. Men högre xenonljuset i halvljuset har slutat fungera. Juste glömde en sak! Ibland när jag blinkar åt vänster så kan den helt plötsligt så något ryck o blinka skitfort ett tag, men sedan slutar det och fortsätter blinka normalt. Har bara varit med om det när bilen är väldigt kall.

byte av xenon kommer lösa detta smile som offroad sa så har bmw data för all ljus smile

Synd nya xenonlampor kostar multum bara. Hört billigare lampor inte fungerar speciellt bra. Några tips på lampor som fungerar som inte är lika dyra (1500kr styck). Hittade några på xenonkungen som kostade 500kr för ett par. Är det något att satsa på? Frågar även dig offfroad som konverterat till xenon?


EDIT: Såg på hemsidan med canbus ungefär hur man skulle koppla in det men det är ju fler än 2 kablar från bilen på min?
Senast redigerat av FilipS (29 november 2013)

Audi S4 - Murdered Out
Följ gärna projektet:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=311700

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
29 november 2013
#15
ja så ser det jo ut i vanliga bmw bakljus.., och som de sysns så sitter det en massa lampor, därmed en massa kablar.., du ska nog koppla in motstånden mellan - och + på vanliga bakljusen ( gissar på att det är dem som är led och resten är fortfarande vanliga ?, tror också att dem ljusen är enda som datorn kollar ..)
så damma av en gammel multimeter och ta reda på vilken kabel går till bakljusen ( observera inte blink, dim, back, broms ljus, utan standard ljus som ska lysa bakåt hela tiden )

edit.., datorn känner av bromsljus och.., SPECIELL den lille skiten som sitter i bakrutan som är lätt å glömma.....

http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/mHFbGp0hmvxII0bzoMszK3A.jpg


det där med xenon så ja.., jag hade jo konverterat helljusen till xenon.., och i början så ville jag att de inte skulle synas något utanpå bilen så jag konvertera bara org helljus med de "bästa" jag hitta i sverige , dvs 75w eftermarknads extreme kit., och de funkar rät bra men startup tiden var LÅÅÅÅNG. ( priset 1500kr..... för 2 lampor 2 ballaster och relä mm)

och såklart efter typ ett år så räckte det inte för mig längre.., så köpte extraljus smaka på dem i fronten och beställde kina xenon kit 100w från ebay för typ 6-700kr tot 2 lampor 2 ballaster och relä mm, och dem starta upp snabbare och funka hur bra som helst..,

men allt detta är eftermarknads xenon , och du hade fabriks xenon?, STOOR skillnad..,
Senast redigerat av offfroad (29 november 2013)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

2 072 Inlägg
29 november 2013
#16
har konverterat xenon till min gamla e46 håll i över 1år och bilen såldes sen..
jag köpte kittet på tradera.. så visst funkar de smile

Sandzoo i da house

104 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#17
offfroad skrev:
ja så ser det jo ut i vanliga bmw bakljus.., och som de sysns så sitter det en massa lampor, därmed en massa kablar.., du ska nog koppla in motstånden mellan - och + på vanliga bakljusen ( gissar på att det är dem som är led och resten är fortfarande vanliga ?, tror också att dem ljusen är enda som datorn kollar ..)
så damma av en gammel multimeter och ta reda på vilken kabel går till bakljusen ( observera inte blink, dim, back, broms ljus, utan standard ljus som ska lysa bakåt hela tiden )

edit.., datorn känner av bromsljus och.., SPECIELL den lille skiten som sitter i bakrutan som är lätt å glömma.....

http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/ … MszK3A.jpg


det där med xenon så ja.., jag hade jo konverterat helljusen till xenon.., och i början så ville jag att de inte skulle synas något utanpå bilen så jag konvertera bara org helljus med de "bästa" jag hitta i sverige , dvs 75w eftermarknads extreme kit., och de funkar rät bra men startup tiden var LÅÅÅÅNG. ( priset 1500kr..... för 2 lampor 2 ballaster och relä mm)

och såklart efter typ ett år så räckte det inte för mig längre.., så köpte extraljus smaka på dem i fronten och beställde kina xenon kit 100w från ebay för typ 6-700kr tot 2 lampor 2 ballaster och relä mm, och dem starta upp snabbare och funka hur bra som helst..,

men allt detta är eftermarknads xenon , och du hade fabriks xenon?, STOOR skillnad..,

Okej blir nog att beställa lite godis från hemsidan du länkade och pröva sig fram helt enkelt. Blir väl nån timmes meck för att få till det. Tänkte även beställa xenonlampor på samma sida, kostade runt 550 för 2st. Får se hur de går med det!

Jo jag har ju original xenon så de lär vara stor skillnad. Nåväl det är värt ett försök! Får hoppas att nya xenonlamporna fungerar för måste in på besiktning väldigt snart och då måste lampjäveln fungera! sad

sandzoo skrev:
har konverterat xenon till min gamla e46 håll i över 1år och bilen såldes sen..
jag köpte kittet på tradera.. så visst funkar de smile

Jo men i detta fall är det original xenon. Och vad jag läst ska det vara stor skillnad, och att man bör köpa lite bättre lampor än de på ebay för 100kr smile

Audi S4 - Murdered Out
Följ gärna projektet:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=311700


Sök