3241
Sök

740 baksmäller

338 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#1
Hej jag undrar vad felet kan vara om den baksmäller mycket när man varvar upp och släpper gasen (kommer flammor ur avgasröret)
740 -85 b230a. Med nytt förgasarmembran,rotor och fördelarlock
(Anledningen till att jag vill fixa det är att det måste slösas bensin)

Forummoderator
26 373 Inlägg
20 december 2013
#2
Felställd tändning?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

338 Inlägg
20 december 2013
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Felställd tändning?

Den är på 7 (som är rätt enligt vad jag har hittat iallafall) ska man andäktig ändra till kanske 10?

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
20 december 2013
#4
Är avgassystemet komplett och original?

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

338 Inlägg
20 december 2013
Trådstartare
#5
Lillkanto skrev:
Är avgassystemet komplett och original?

nej, den har bara en ljuddämpare längst bak (orginal mitten dämparen)
Kan detta vara orsaken då eller?

Kan det vara avgasventilerna så har för lite spel? (Så att oförbränd bensin kommer ut?)
Eller något fel på reningen?

för den måste väll ha extra förbrukning pga baksmällarna (för för mycket bensin?)

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
21 december 2013
#6
Har du så lite motstånd i avgassystemet så blir det smällar, det smäller alltid i avgassystem men man märker det inte för alla ljuddämpare.

Sätt dit en riktig ljuddämpare och om det smäller då bör du se över tändinställning och förgasaren.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

338 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#7
Lillkanto skrev:
Har du så lite motstånd i avgassystemet så blir det smällar, det smäller alltid i avgassystem men man märker det inte för alla ljuddämpare.

Sätt dit en riktig ljuddämpare och om det smäller då bör du se över tändinställning och förgasaren.

Okej

2 914 Inlägg
21 december 2013
#8
Drar den inte över 0.95 så spelar det ingen roll för bränsleförbrukningen, de förgasare med gult lock antar jag att är en så primitiv motorstyrning så dom smäller och lever lite jävel när man tomvarvar, min 240 gör samma sak.

338 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#9
kalle_kalle skrev:
Drar den inte över 0.95 så spelar det ingen roll för bränsleförbrukningen, de förgasare med gult lock antar jag att är en så primitiv motorstyrning så dom smäller och lever lite jävel när man tomvarvar, min 240 gör samma sak.

Den drar tyvärr långt över 0,95 sad men det beror nog på utväxlingen (den är en a-traktor)

6 738 Inlägg
21 december 2013
#10
min 740 small också i avgasröret o sköt flammor när jag körde utan den bakre ljuddämparen. när man varvade upp den o även motorbromsade så small det o sköt flammor wink de va fint big_smile
dock var det en insprutare tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

10 164 Inlägg
21 december 2013
#11
sweeken skrev:
kalle_kalle skrev:
Drar den inte över 0.95 så spelar det ingen roll för bränsleförbrukningen, de förgasare med gult lock antar jag att är en så primitiv motorstyrning så dom smäller och lever lite jävel när man tomvarvar, min 240 gör samma sak.

Den drar tyvärr långt över 0,95 sad men det beror nog på utväxlingen (den är en a-traktor)

Ja har du den laglig så är det inget konstigt med 2 liter milen en korrekt spärrad a-traktor ligger runt det (man ska ligga max varv hela tiden) min duett med b18 drog runt 2 liter milen och har man dom lagligt spärrade blir det lite smällar och sådant inget konstigt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

338 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#12
Djo skrev:
sweeken skrev:
kalle_kalle skrev:
Drar den inte över 0.95 så spelar det ingen roll för bränsleförbrukningen, de förgasare med gult lock antar jag att är en så primitiv motorstyrning så dom smäller och lever lite jävel när man tomvarvar, min 240 gör samma sak.

Den drar tyvärr långt över 0,95 sad men det beror nog på utväxlingen (den är en a-traktor)

Ja har du den laglig så är det inget konstigt med 2 liter milen en korrekt spärrad a-traktor ligger runt det (man ska ligga max varv hela tiden) min duett med b18 drog runt 2 liter milen och har man dom lagligt spärrade blir det lite smällar och sådant inget konstigt.

Den har 5 växlar på främre och 1an bakre (utväxlingen hamnar mellan vanliga 1-2an)

När den var helt laglig så drog den 3,5liter milen  (till besiktningen och tilbaka)
Nu drar den också 3-3,5 litermilen men då kör jag inte lungt (vid sladdande) annars ca 1,5l/mil

111 Inlägg
22 december 2013
#13
Skulle gissa på att det försvinner ifall du sätter dit alla ljuddämpare för det blir likadant om tex avgasröret går av vid katalysatorn säger vi så brukar det smälla som tusan från avgasröret smile

10 164 Inlägg
22 december 2013
#14
sweeken skrev:
Djo skrev:
sweeken skrev:

Den drar tyvärr långt över 0,95 sad men det beror nog på utväxlingen (den är en a-traktor)

Ja har du den laglig så är det inget konstigt med 2 liter milen en korrekt spärrad a-traktor ligger runt det (man ska ligga max varv hela tiden) min duett med b18 drog runt 2 liter milen och har man dom lagligt spärrade blir det lite smällar och sådant inget konstigt.

Den har 5 växlar på främre och 1an bakre (utväxlingen hamnar mellan vanliga 1-2an)

När den var helt laglig så drog den 3,5liter milen  (till besiktningen och tilbaka)
Nu drar den också 3-3,5 litermilen men då kör jag inte lungt (vid sladdande) annars ca 1,5l/mil

Som sagt ditt med den saknande ljuddämparen så kommer det bli något bättre ska du se förbrukningen är normalt för en a-traktor.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

338 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#15
Ok, det spelar ju egentligEn ingen roll om den smäller . Tankte bara om det var något fel/gick att få ner förbrukningen.

2 914 Inlägg
22 december 2013
#16
Drar den inte över 0.95 så spelar det ingen roll för bränsleförbrukningen, de förgasare med gult lock antar jag att är en så primitiv motorstyrning så dom smäller och lever lite jävel när man tomvarvar, min 240 gör samma sak.

10 164 Inlägg
22 december 2013
#17
sweeken skrev:
Ok, det spelar ju egentligEn ingen roll om den smäller . Tankte bara om det var något fel/gick att få ner förbrukningen.

Då det är en a-traktor är allt i sin ordning. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Forummoderator
18 092 Inlägg
22 december 2013
#18
Då det är en A-traktortråd och dessa inte är tillåtna så låser jag. TS dock mer än välkommen att återkomma med trådar då det inhandlats en bil.

Mvh DS.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

338 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#19
Dieselsmurfen skrev:
Då det är en A-traktortråd och dessa inte är tillåtna så låser jag. TS dock mer än välkommen att återkomma med trådar då det inhandlats en bil.

Mvh DS.

Har ändå fått svar så...
Men vad spelar det för roll om det är en traktor om motorn är exakt samma som på en bil?
(Frågan skulle lika gärna gälla en bil)
Senast redigerat av sweeken (22 december 2013)

Forummoderator
18 092 Inlägg
22 december 2013
#20
sweeken skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Då det är en A-traktortråd och dessa inte är tillåtna så låser jag. TS dock mer än välkommen att återkomma med trådar då det inhandlats en bil.

Mvh DS.

Har ändå fått svar så...
Men vad spelar det för roll om det är en traktor om motorn är exakt samma som på en bil?
(Frågan skulle lika gärna gälla en bil)

Att en a-traktor drar en del är inte så konstigt. Men det står i reglerna att fordon som riktar sig mot personer under 18 inte är tillåtna. Jag äger inte sidan. Följer bara regler :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök