3549
Sök

Annan bakvagn på Volvo 740

193 Inlägg
24 december 2013
Trådstartare
#1
Tjena.

Ska få en gammal 740 som ombyggt fordon hade ja tänkt och skulle behöva lite hjälp med bakvagn.

Har hört att 760/960 multilink ska passa rakt av på 740 -88b, problemet är att ja har en -88 så ja har förmodligen inte fästena.
Kan man inte bara mäta upp fästena på en -88b och sen borra och svetsa på muttrar på min eller är de en annan bakvagn som gäller och egen upphängning? Allt måste ju bli rakt.

960ins bakvagn måste ju nästan bli enklast.

Oerhört tacksam för all hjälp.


374 Inlägg
24 december 2013
#2
960s multilink passar på 760, så långt stämmer det.

Men om du har stel axel sedan innan så är det mycket meck med att bygga om till multilink.
Inget är omöjligt, men det är nog inte värt besväret.
Senast redigerat av Ricke W (24 december 2013)

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

374 Inlägg
24 december 2013
#3
Ta en titt i den här tråden. Sen får du avgöra själv hur mycket jobb du vill lägga ner. Verkar som att de flesta hål finns.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=50247

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

193 Inlägg
24 december 2013
Trådstartare
#4
Ricke W skrev:
Ta en titt i den här tråden. Sen får du avgöra själv hur mycket jobb du vill lägga ner. Verkar som att de flesta hål finns.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=50247

Tack, den har ja redan läst och som ja skrev så verkar detta gälla -88b och framåt. Innan så verkar inte hål/fästen finnas för multilink. Och jag har ju en tidig -88 tyvärr.

Men om man bara kollar upp alla fästen i en -88b/nyare eller på en 960 så kan man ju "kopiera" hål och fästen. Bara att borra och svetsa muttrar på rätt ställen. Borde ju inte va krångligare än så.

Bilen ska byggas om och renoveras en hel del, så bromsrör kommer dras nytt ändå, tanken ska bytas ut mot fuel cell m.m. så de enda är att få dit bakvagnen. Allt annat ska fixas oavsett. Och bakvagnen SKA bytas, oavsett hur mycket jobb det är. Men man vill ju alltid ta den enklaste vägen smile


374 Inlägg
24 december 2013
#5
Det ska nog gå. Men varför byta till multilink? Om det är för att kunna regga den som ombyggt fordon så räckte min 3-länk konstruktion och nya stötdämparinfästningar enligt flera SFRO-besiktningsmän.

Men om du absolut vill ha en multilink så får du ju självklart bygga det. smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

193 Inlägg
24 december 2013
Trådstartare
#6
Ricke W skrev:
Det ska nog gå. Men varför byta till multilink? Om det är för att kunna regga den som ombyggt fordon så räckte min 3-länk konstruktion och nya stötdämparinfästningar enligt flera SFRO-besiktningsmän.

Men om du absolut vill ha en multilink så får du ju självklart bygga det. smile

Det är endast för ombyggt fordon, så ja tackar och bugar för ditt tips! smile

Det räcker alltså med de? Och så en originalaxel från 740/940?
Du har möjligtvis inte lite bilder? Vilka dämpare har du kört med och vad byggde du om på dom infästningarna?

Är det mycket svetsjobb med 3-länk? Har ju inte direkt en jigg hemma, så de blir ju verkligen att mäta så allt blir rakt.


374 Inlägg
24 december 2013
#7
Kolla min projekt tråd så ser du ett exempel på hur man kan göra.

Det var det som räckte på mitt bygge i alla fall, men jag byter allt som har med bromsarna att göra också och då brukar det funka.

Ta och maila den besiktningsman du tänkt anlita och fråga om det är något mer som behöver göras än det du har tänkt dig.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

193 Inlägg
24 december 2013
Trådstartare
#8
Ricke W skrev:
Kolla min projekt tråd så ser du ett exempel på hur man kan göra.

Det var det som räckte på mitt bygge i alla fall, men jag byter allt som har med bromsarna att göra också och då brukar det funka.

Ta och maila den besiktningsman du tänkt anlita och fråga om det är något mer som behöver göras än det du har tänkt dig.

Kikar direkt, såg nu att i stort sett alla delar för 3-länk och stötdämparton fanns att köpa färdigt på finess.
Ska byta mina bromsar med, typ v70r/xc90 bromsar fram och nåt annat ibak. Vet inte om bromsservo måste bytas med?

Ja har ingen aning om vem ja ska anlita utan just nu tömmer ja bilen i stort sett och bygger på motorn. Men ska googla efter någon i närheten smile


193 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
#9
Precis bakom fjädern ibak så finns ett gängat hål på min 740, är de en infästning för multilink eller varför finns det ett gängat hål där?



Sök