Hej svejs Torsby
Till solenoiden, startreläet ska förutom den grova strömkabeln från batteriet finnas en klenare kabel. Denna kabel matas med spänning från tändningslåset just då du sätter nyckeln i startläge.
Enklast att hitta just denna bakom tändningslåset måste vara att resistansmäta, typ summer. Eller kolla vilken färg kabeln har vid startmotorn.
Om Du ska resistansmäta, eller använda summer så måste du lossa batteriets minuspol först.
Lossa sen den smala kabeln vid starmotorn. Koppla in den ena av instrumentets sladdar i den lösa kabeln. Den andra ansluter du in tur och ordning till en löskopplad kabel åt gången bakom tändningslåset. När Du hittat rätt så visar ett mycket lågt värde, typ någon ohm. Använder du en summer så tutar den.
När Du hittat kabeln, så gäller det att hitta vart den ska kopplas in i tändningslåsets kontaktstycket.
Anslut batteriets minuspol. Använd en voltmeter.... visar 12 Volt över batteri polerna.
Anslut instrumentets com / minus till jord. Sen är det bara att mäta vilket stift som det ligger 12 volt på när tändningsnyckeln hålls i startläge. Och bara då! Släpper du nyckeln ska det inte finnas spänning. Där ska den smala kabeln kopplas in!
I stället för instrument kan du använda en testlampa. Gissa när den ska lysa?
Visst kan man knalla om kring med kabeln från startmotorn på stiften och notera när startmotorn går o s v. Men jag tror att det är större risk att något annat går åt pipan då.