4458
Sök

Volvo diesel elproblem startmotor

29 Inlägg
31 december 2013
Trådstartare
#1
Hej! Har slut på idéer vad som kan va felet då inte startmotorn får någon ström. Det är en 740 med elsystem från en 940 diesel. När ja fick ihop allt lyste ingen lampa i mätarhuset, så ja tog av locket till tändningslåset för att kolla så de inte var nått konstigt där. Eller som skiljde mot de gamla. När ja gjorde de hoppade några kablar ur och ja blev osäker på vart dom skulle sitta. Ja sätte tillbaka och googla på de och allt verka rätt. Då insåg jag att de var olika tändningslås, så jag bytte. Nu lyser alla lampor och allt funkar som de ska! MEN INTE startmotorn... Vad kan felet vara, har mätt och det verkar inte som de kommer ström ur delningen till kabelstycket i motorutrymmet.. Vart går kabeln, hittar den inte i härvan? Är de relä och säkring ?? Välldigt tacksam för svar. Med vänlig hälsning,

29 Inlägg
31 december 2013
Trådstartare
#2
Allt funka när jag tog ur det ur den andra bilen. Och startmotorn går med direktström

2 250 Inlägg
31 december 2013
#3
Hej svejs Torsby smile

Till solenoiden, startreläet ska förutom den grova strömkabeln från batteriet finnas en klenare kabel. Denna kabel matas med spänning från tändningslåset just då du sätter nyckeln i startläge.

Enklast att hitta just denna bakom tändningslåset måste vara att resistansmäta, typ summer. Eller kolla vilken färg kabeln har vid startmotorn.

Om Du ska resistansmäta, eller använda summer så måste du lossa batteriets minuspol först.

Lossa sen den smala kabeln vid starmotorn. Koppla in den ena av instrumentets sladdar i den lösa kabeln. Den andra ansluter du in tur och ordning till en löskopplad kabel åt gången bakom tändningslåset. När Du hittat rätt så visar ett mycket lågt värde, typ någon ohm. Använder du en summer så tutar den.

När Du hittat kabeln, så gäller det att hitta vart den ska kopplas in i tändningslåsets kontaktstycket.
Anslut batteriets minuspol. Använd en voltmeter.... visar 12 Volt över batteri polerna.
Anslut instrumentets com / minus till jord. Sen är det bara att mäta vilket stift som det ligger 12 volt på när tändningsnyckeln hålls i startläge. Och bara då! Släpper du nyckeln ska det inte finnas spänning. Där ska den smala kabeln kopplas in!
I stället för instrument kan du använda en testlampa. Gissa när den ska lysa?

Visst kan man knalla om kring med kabeln från startmotorn på stiften och notera när startmotorn går o s v. Men jag tror att det är större risk att något annat går åt pipan då.

Performance meck
342 Inlägg
31 december 2013
#4
om du tröttnat på att felsöka så klipper du av den rosa kaben bakom tändlåset och skarvar på direkt ner till startmotorn så kommer det aldrig strula igen

Mvh Wistfors


Sök