3425
Sök

Ingen värme i V70-98 med fungerande AC

39 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
Hej,
Värmen i min V70 funkar uselt sad Är det kallare än ca 5°C orkar den inte hålla värmen. Jag har kollat runt på forumet och inte hittat något som stämmer helt. Lika dålig värme på båda sidor, ingen vit rök, ingen glykollukt, ingen imma, tempmätaren visar att den går upp i marchtemp efter en stunds körning och sen stannar där, acn fungerar, dvs den håller bilen sval på sommaren. Har tänkt att byta termostat, mest för att jag inte kan komma på något annat. Fler förslag? En märklig omständighet som kanske hänger ihop med värmeproblemet är att fläkten i motorrummet går ca 5 minuter efter att jag har stängt av bilen. Är det normalt? Den går betydligt längre om det är kallt än om det är varmt. Förra vintern blev det problem därför att det drog ur batteriet så att bilen inte gick att starta när det var riktigt kallt (-15°C). Tacksam för alla tips.

39 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
Tror att jag har fixat problemet. Bytte termostat, kylarvätska och skrapade av lite korrosion från kontakterna till tempgivaren. Nu är det varmt och skönt i bilen, men det är ganska milt ute. Återstår att se om det är varmt om det blir kallare. Luftficka i kylsystemet, korroderade kontakter eller trasig termostat? Jag gissar på termostaten.

2 251 Inlägg
1 januari 2014
Tja eller att det med åren hällts i både etylen- och propylenglykol. Risken med blandning är att det blir som kraftigt slem - slemproppar. Kanske satt en sådan i värmepaketet.
Såg du något speciellt med kylvätskan när du tappade ur?

39 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
Nej, jag såg inga proppar, det rann jämnt, men jag kollade inte hela tiden. Men tack, nu vet jag att man inte ska blanda etylen- och propylenglykol.

Sök