3154
Sök

Måste man byta alla 4 däcken på 4x4 bilen?

E.T phone home...
212 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
Min jeep grand cherokee -99 har 1st sned slitet däck..
Dom andra är helt ok..
Men fick höra att eftersom det är fyrhjulsdrift så ska man byta
Alla 4 däcken samtidigt.. Låter ju logiskt, så att alla hjul synkar i hastigheten..
Men hur noga är det?

4 152 Inlägg
28 maj 2013
Jag har faktiskt ingen aning om hur noga det är. Men har hört samma sak.

2 182 Inlägg
28 maj 2013
Vet att på nyare fyrhjulsdrivna Volvo bilar så är det okej att byta däck 2 och 2 som på en vanlig bil.
Var på den säkra sidan å byt alla fyra.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

4 152 Inlägg
28 maj 2013
Niklas1987 skrev:
Vet att på nyare fyrhjulsdrivna Volvo bilar så är det okej att byta däck 2 och 2 som på en vanlig bil.
Var på den säkra sidan å byt alla fyra.

Men det beror troligen på att volvo inte har permanent 4wd?

908 Inlägg
28 maj 2013
Ska du byta bak byt båda samtidigt.
Ska du byta fram byt båda samtidigt.

Byt inte 1 V fram o ett ex H bak då blir det knas.
Så som jag har fått læra mig ialf.
gæller "samma axel" så.

E.T phone home...
212 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
De e en kostnads fråga de här oxå.. Inga billiga däck man byter i onödan..

5 089 Inlägg
28 maj 2013
Brukar inte vara så petit med amerikanare och sådana suvar\pickuper

\Lindgren

680 Inlägg
28 maj 2013
beror på vilken bil,vissa vi haft inne på jobbet har det börjat lysa om man har 2 olika märken för de kan skilja i omkrets även om de är samma dim.... så olika från märke till märke och om de är permanent 4hjulsdrift mm

142 Inlägg
2 juni 2013
hjulen rullar ju olika fort om du lägger på ett nytt med mer mönster...

27-an

772 Inlägg
2 juni 2013
Leta reda på ett begagnat likadant däck istället och byt bara det snedslitna.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
2 juni 2013
Teljemo skrev:
Min jeep grand cherokee -99 har 1st sned slitet däck..
Dom andra är helt ok..
Men fick höra att eftersom det är fyrhjulsdrift så ska man byta
Alla 4 däcken samtidigt.. Låter ju logiskt, så att alla hjul synkar i hastigheten..
Men hur noga är det?

Jag kan väl inte tänka mig att bilen använder alla fyra hjulen för att mäta hastigheten. Jag tror att det är som på alla andra bilar att man byter båda fram/bak och inte alla fyra om ett däck behöver bytas.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 111 Inlägg
2 juni 2013
Handlar inte riktigt om det Benny. Om ett hjul har mindre omkrets så kommer det ju behöva snurra fler varv för att ta sig samma sträcka som de andra. Prova rulla ett möbelhjul respektive ett cykelhjul ett varv och se vilket som tar sig längst. wink

Detta är då inte nyttigt för kraftöverföringen på alla 4wd-bilar, dock känsligare på vissa än på andra, beroende på hur den är uppbyggd i diffar, fördelningslåda osv...och tyvärr kan jag inte svara på hur det är med en Grand Cherokee... sad

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
2 juni 2013
Volvo544special65 skrev:
Handlar inte riktigt om det Benny. Om ett hjul har mindre omkrets så kommer det ju behöva snurra fler varv för att ta sig samma sträcka som de andra. Prova rulla ett möbelhjul respektive ett cykelhjul ett varv och se vilket som tar sig längst. wink

Detta är då inte nyttigt för kraftöverföringen på alla 4wd-bilar, dock känsligare på vissa än på andra, beroende på hur den är uppbyggd i diffar, fördelningslåda osv...och tyvärr kan jag inte svara på hur det är med en Grand Cherokee... sad

Okay, du menar så!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

682 Inlägg
2 juni 2013
Det beror på. Har du öppen diff så slits det MINDRE, men det är fortfarande slitage på mittdiffen.  Men eftersom att du redan måste byta 2 st föra de andra så bör den inte ha tagit nämnvärd stryk. Det är mest när du force-lockar diffen i höga hastigheter och kör runt.

E.T phone home...
212 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
har fått ett svar från märkes verkstan..
på min bil.. Jeep grand cherokee 1999 (WJ) så behöver man inte byta alla 4 samtidigt.. räcker med en axel i taget..

Sök