2436
Sök

någon som har lite koll på 11 000 mila servicen på saab??

9 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
snart dags att lämna in bilen på service, och jag undrar om det är någon som vet vad den innefattar och vad den på ett ungefär kostar?hmm

(none)
1 725 Inlägg
3 maj 2007
mrs_knoxville skrev:
snart dags att lämna in bilen på service, och jag undrar om det är någon som vet vad den innefattar och vad den på ett ungefär kostar?hmm

Ett alternativ är att du åker till Uddevalal och Speedparts. Pga att 11 000 mil servicen är väldigt dyr, det är ju den största man gör. SAAB tar väll ca 8000:- för den, medans Speedparts tar 3200:-. Jag gjorde min där och det var kanon och det gick fort.

Så bättre att ta bilen frön örebro ner dit.. Det är det verkligen värt..Bra personal och Service.

Angående va de gör, så är det som alla andra servicar, fast de byter remmen också.
Du har väll de gammla papprerna från dina servicar sedan innan. Där står det i puntform vad som ska göras på varje service.

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
3 maj 2007
mrs_knoxville skrev:

11.000-milaservicen är inte billig på en Saab. Byte av ganska mycket tror jag, vattenpump b la om jag inte har helt fel. Saab är dock inte mitt starkaste område så jag är inte 100. MVH David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

17 Inlägg
3 maj 2007
Tja
Den innefattar rätt mycket saker dom ska kolla igenom men de saker som dom byter rakt av är
Motor olja och filter
kupéfilter
luftfilter
tändstift
drivrem
bränslefilter
byte av bromsvätskan
byte av vxl-olja om du har aut.

alltså en relativt vanlig service men sedan är ju 11 000 mila servicen sådan att de är ungefär lagom tid för diverse saker att gå sönder men inget är fast att dom skulle t. ex. byta vattenpump för den går alltid sönder till 11 000mil, beror helt enkelt på din bil och vilket skick den är i.
angående vart man ska ta en bil för service är enligt mig beroende på hur du ser på din bil vill du ha nån kille ger dig rätt stämpel i boken.

dom tar ju inte mindre pengar på speedparts för att dom tycker de är roligt. man får vad man betalar för.
Du kan ju bestämma själv vid en service, vad för delar dom ska användas eller vad dom ska göra utöver de standard grejerna de gör tex om vattenpumpen är slut så kan du ju säga om du vill ha den bytt eller inte du får fortfarande stämpeln, så kan du byta pumpen själv eller lämna bort jobbet. tror tex inte att speedparts gör den okulära besiktning av airbags som ska göras under 11000 mil:a servicen. fast jag vet inte om dom är certifierade av saab.
men valet är ju ditt fri marknad.
Senast redigerat av Bajjen (3 maj 2007)

Sök