ZoDDy skrev:
Evildan skrev:
ZoDDy skrev:
Man läser rätt ofta att det bedrivs en hel del forskning om just Etanol framställning. Metoder som skall lösa problemen med den dyra tillverkningen. Kanske inte idag men om man satsar lite så kanske det blir väldigt bra i framtiden. Oljebolagen vill ju gärna att man skall köra på deras produkt eftersom det är vansinniga pengar i olja.
Så all negativ reklam man kan göra för tex E85 är ju bra för dom.
Sen finns det säkert stora möjligheter att tillverka motorer som hanterar Etanol/Metanol på ett bättre och effektivare sätt. Jag tror inte man skall snysa åt alternativa bränslen, för om det blir problem i framtiden så är man i alla fall mer förberedd när/om en omställning kommer. OM jag inte är helt felinformerad så var väl Henry Ford en förespråkare för alko bränslen? Men han blev övertalad av en massa oljemagnater att köra blyadbensin i stället.
Redan på 30 talets storstadsgator trots extremt lite bilar var miljöproblemet så pass stort att folk fick akuta hjärnskador av allt bly i luften, speciellt fattiga barn som sprang runt i stan av olika orsaker.
/Kenneth
Om man tittar på hur mycket fossilt bränsle det kan gå åt för att framställa en liter etanol i exempelvis sydamerika så kommer de fossila bränslena ta slut fortare pga etanolframställningen.
Nej vi ska inte fnysa åt alternativa bränslen eller utvecklingen av befintliga drivsystem, däremot är det en bra idé att rata dom nya som inte är så miljövänliga och istället premiera de som gör mindre skada på miljön än skövling av regnskog för att odla sockerrör.
Givetvis går det att tillverka effektivare förbränningsmotorer specifikt för att köras på sprit.
Nuförtiden tillsätts inte bly i bensinen.
Bensin häller man i bilen.
Diesel i tunga maskiner.
Etylalkohol i munnen.
hahaha Ja precis jag håller med fullständigt, det är inte lönsamt idag.. alldeles för mycket kringkostnader runt tillverkningen och sen fraktas troligen etanolen med en diesel lastbil till macken som grädde på moset
Annars är det smidigt att koppla Etanolslangen direkt till munnen och tanka upp innan man drar ner till stan... jättesmidigt!
Jag kommer ihåg när dom plockade bort blyet i från bensinen, Här i stan var det OK som var först med att sälja oblyad bensin.. Tror den lanserades med namnet Optima och loggan var formad som en vit blomma?
Det måste ha varit i början på 90talet... troligen 1992 Lite osäker på året
/Kenneth
Jag tankade blyfritt -89 i min Nissan -88 här i Eskilstuna men kommer inte ihåg vilken mack som var först men troligen så låg OK långt framme. Hur loggan såg ut vet jag inte.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!