2825
Sök

Går det att downstroke'a en M62B44 med M62B35 vev?

235 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#1
Tänkte bara om man skulle vilja bygga en varvvilligare bmw 8. En småbarnsfarsa som jag har inte tid men om någon annan söker info om bytet. Googlade men hittade inget alls om detta.
Jag menar, 92mm borr och 78.9mm slag kan väl inte bli nåt annat än roligt om man ger den en respirator oxå.
Frågorna är väl: Passar veven utan mods? Pallar lagrena, kammarna/ventilerna högre varv.
Passar 4,4ans kolvar på 3,5ans stakar?
Vänligen spekulera vilt:)

866 Inlägg
5 januari 2014
#2
Jo  !!  Alla V8 block har samma däckhöjd och stakar och kolvarna skiljer. Komphöjden skiljer,  Så det går och blanda vilt med delarna. :-) Provat tvärt om för överladdade motorer. 82,7 vev i 3 lit block (84,0 borr). Då får man mer mellan cylindrarna. Problem på dom motorerna ! skjuter packningen mellan mitt cylindrarna.

235 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#3
Finns det inte bättre eftermarknadspackningar att få tag på?

866 Inlägg
5 januari 2014
#4
Finns säkert men där är inte mer en 6mm mellan cylindrarna på 4,4 lit 93 mm borr  och den ofördelaktiga tänd följden på V8,or så går dom lätt mellan mitt cylindrarna med överladd. med 3lit och 3,5 lit blocket med 84 i borr så håller det bäst med oringat block.  Stakarna och kolvarna funkar bra till 7000 V/min men tryckarna vill inte i längden, Och även kammar och insug är inte avstämt för mer 4000-4500 V/min.

235 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#5
Tusan, jag som trodde att jag hittat receptet på 9000rpm 500hk motorn för en spottstyver;)

866 Inlägg
6 januari 2014
#6
Ha Ha !!! Tyvärr Börja man räkna på det så blir det snart klok på att öka varvtal är rätt svårt. rörelsebelastning ökar i kvadrat,  Och sen har du vevaxelens harmoniska svängning som är ett aber för 90 gradiga vevar. Om du tänker på det så har du sällan högvarvigt och V8. JUDD har en men där är en del balansvikterna externa. (är inte hundra på hur dom har löst det)  V6 med förskjutna journalerna med samma vinkel som blocket är optimalt med sina 120 grader och en kort vev,  V8 svängning i veven beroende på utförande ligger nog där om kring 7500-9000 varv.Funkar bra på dragracing motorer då dom inte har det varvtalet så många sekunder. Gatbil/banbil! Vevaxelbrott efter et tag. Nej M60B40 och två små snurrer  och oringat block så är det uppnåeligt närmare 500 Hk ? inget att rekommendera med original stakarna i längden. Dom är styva som satan! Men dom är sköra (hårda) då dom har en ovanlig konstruktion eller tillverkning dom är inte delade i storändan fören dom är helt färdiga med masinarbetet  då knäcker dom av överfallet och får då en brottsyta där man får en absolut styrning mot staken och hela metallkristaller så där inte blir någon risk för sprickbildning, Så för högt cylinder tryck kan dom gå av,


Sök