3891
Sök

Problem med b230fk i e36

28 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#1
Har lite funderingar på mitt bygge. Efter slit och lite för snabb läst så konstaterade jag att motorns hk och nm överstiger de 20% hk 10% nm från den gamla motorn som satt i.. Men hur blir det nu  är jag ska regga bilen men nya motorn då jag överstiger effekt ökningen som tillåts? Motorn va en 318i e36 nya motorn är en 940ltt från 97 med m90  (original än så länge) om jag minns årsmod rätt. Och till dem som tycker detta är fel kan jag säga att m40 motorn är kass på alla håll en b230fk är iax roligare om man vill köra laglig turbo. Tacksam för svar och hoppas på att jag la inlägged i rätt thread.
Senast redigerat av Mk2an (6 januari 2014)

486 Inlägg
6 januari 2014
#2
Det finns ju E36 med högre effekt original, ex 325(192hk), så det borde väl inte vara några problem att regga den med utbytt motor? Eller har jag missat nått?

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

486 Inlägg
6 januari 2014
#3
Vad är det för årsmodell på bilen förresten?

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

8 254 Inlägg
6 januari 2014
#4
Tomas_H skrev:
Det finns ju E36 med högre effekt original, ex 325(192hk), så det borde väl inte vara några problem att regga den med utbytt motor? Eller har jag missat nått?

Man räknar procent på den motorn som satt i karossen från fabrik. Att det finns vassare motorer till samma kaross räknas inte.

Det TS lär göra är att kolla om et finns någon gräns som BMW satt för karossen. I så fall gäller den före procentsatserna.


28 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#5
Ska beräknas från bilens original motor ej störta motorn i e36 klassen som synd är.( vad jag läst mig till)  har ventilerade skivor och allt utom diffen från 325 men tror det går in under ombyggt fordon. Så teckniskt sätt innebär ombyggt fordon att broms systemet bytts. bromscylinder skivor till ventilerade  samt motor v låda kardan och diffen men ville slippa de stora kostnaderna för ombyggt fordon men verkar inte kunna komma förbi det. .det är en 91a så det är inga problem på det sättet.

28 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Tomas_H skrev:
Det finns ju E36 med högre effekt original, ex 325(192hk), så det borde väl inte vara några problem att regga den med utbytt motor? Eller har jag missat nått?

Man räknar procent på den motorn som satt i karossen från fabrik. Att det finns vassare motorer till samma kaross räknas inte.

Det TS lär göra är att kolla om et finns någon gräns som BMW satt för karossen. I så fall gäller den före procentsatserna.

Det var smart tänkt aldrig tänkt på de så blir att ringa till bmw och höra. Kan återkomma med svar om några vill veta till senare smile

28 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Tomas_H skrev:
Det finns ju E36 med högre effekt original, ex 325(192hk), så det borde väl inte vara några problem att regga den med utbytt motor? Eller har jag missat nått?

Man räknar procent på den motorn som satt i karossen från fabrik. Att det finns vassare motorer till samma kaross räknas inte.

Det TS lär göra är att kolla om et finns någon gräns som BMW satt för karossen. I så fall gäller den före procentsatserna.

Det var smart tänkt aldrig tänkt på de så blir att ringa till bmw och höra. Kan återkomma med svar om några vill veta till senare smile

28 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#8
Ska beräknas från bilens original motor ej störta motorn i e36 klassen som synd är.( vad jag läst mig till)  har ventilerade skivor och allt utom diffen från 325 men tror det går in under ombyggt fordon. Så teckniskt sätt innebär ombyggt fordon att broms systemet bytts. bromscylinder skivor till ventilerade  samt motor v låda kardan och diffen men ville slippa de stora kostnaderna för ombyggt fordon men verkar inte kunna komma förbi det. .det är en 91a så det är inga problem på det sättet.


Sök