2117
Sök

Hjälp med bygga smidd motor?

31 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#1
Tjena, tänkte bygga ihop min motor nu igen fast smidd istället (sr20det). Hur ska man göra när de gäller CP-kolvarna? Ska man köpa första överdimension o borra o sedan sätta i dom? eller kan jag köpa STD dimensionerna o bara sätta ihop det? tongue


7 274 Inlägg
6 januari 2014
#2
Mät blocket och kolla ifall du behöver borra eller inte.


31 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#3
Brains skrev:
Mät blocket och kolla ifall du behöver borra eller inte.

Hur mäter jag på bästa sätt? smile


27 Inlägg
6 januari 2014
#4
Är det ett seriöst bygge skulle jag borra och hena oavsett hur fina cylinderloppen ser ut o vara.. Isamband med detta kan man även plana alla packningsytor så dom blir snygga (och framför allt så VET man att det är plant när man drar dit topplockspackningen)

Har du byggt en motor förr? Lätt hänt att första bygget rasar wink

Hhehehehhest
375 Inlägg
6 januari 2014
#5
Jag använde en trepunkts mikrometer för och mäta upp.
Men håller med föregående skrivare. Bygger man nytt så skulle jag också borra samt riktplana blocket.
Och glöm inte bort och slipa in kolvringarna sen. Det kan vara lite halv svårt för den som inte gjort det förr

Lycka till med bygget

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

27 Inlägg
6 januari 2014
#6
Nyman1337 skrev:
Jag använde en trepunkts mikrometer för och mäta upp.. Och behöver du inte borra blocket så se till och hona innan du monterar kolvarna.

Lycka till med bygget

trepunkts mikrometer har dock nackdelen att du inte kan mäta ovalitet.. Vilket kan va nog så viktigt! Bättre med en tvåpunkts.

Visste ni förresten att det är JÄTTEVIKTIKTIGT att både block och mikrometer håller samma temperatur?
Vi stod ute o mätte mitt block, det ändrade sig några tusendelsmillimeter på bara ett fåtal minuter... Och det är ungefär dom toleranserna man använder sig utav..!

Hhehehehhest
375 Inlägg
6 januari 2014
#7
Boyd skrev:
Nyman1337 skrev:
Jag använde en trepunkts mikrometer för och mäta upp.. Och behöver du inte borra blocket så se till och hona innan du monterar kolvarna.

Lycka till med bygget

trepunkts mikrometer har dock nackdelen att du inte kan mäta ovalitet.. Vilket kan va nog så viktigt! Bättre med en tvåpunkts.

Visste ni förresten att det är JÄTTEVIKTIKTIGT att både block och mikrometer håller samma temperatur?
Vi stod ute o mätte mitt block, det ändrade sig några tusendelsmillimeter på bara ett fåtal minuter... Och det är ungefär dom toleranserna man använder sig utav..!

Det har du alldeles rätt i!
Ja rummet man mäter i ska ligga på 20grader. Blocket samt mätdon kan ju gärna få ligga i samma rum över natten innan man mäter så är man ganska safe på det.

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 januari 2014
#8
Steg 1 är ju att ta reda på om blocket man har är okej. Normalt borrar man ju upp en dimension, men det kanske inte räcker?

Sen köper du kolvar, i mitt fall var min motor 81mm borrad, jag köpte kolvar som är 81.5mm.  Man lämnar detta till sin renoveringsfirma som borrar och honar till de dimensioner som kolvarna har. Alla 4 loppen blir alltså olika, beroende på hur kolvarna ser ut.

Så köp först kolvar och borra sedan efter dem, inte tvärt om.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

866 Inlägg
7 januari 2014
#9
Glöm inte kolvrings spelet !!

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 januari 2014
#10
tekniknissen1 skrev:
Glöm inte kolvrings spelet !!

och topplockspackningen...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök