Som flera sagt, dyyyrt! Du vill alltså ta en motor på 1,6 liter och 99 hk(om jag hittat rätt) och ge den 300 hk.
Turbokonvertering är olagligt, men det är det iofs att trimma över huvud taget, skillnaden är att det är svårare att se sugtrimning än turbokonvertering på besiktningen.
När det kommer till sugtrimning kan du absolut borra upp, öka slaglängd, byta kamaxel, byta till större spridare, byta till smidda komponenter inne i motorn osv. Men vi snackar ungefär 1000 kr per extra hästkraft... För att inte glömma att du måste hitta en koppling och växellåda som passar och klarar den extra effekten. Troligtvis får du försöka hitta kraftigare drivaxlar och sånt också.
Turbokonvertering kommer du undan med mycket billigare upp till en viss gräns om du köper allt begagnat. Dock tror jag att det blir svårt för dig att komma över så mycket mer än 50 extra hästar utan att byta komponenter i motorn för att det skall hålla... Och så vart det dyrt igen.
Ne, som någon har sagt så vore nog det bästa att byta motor, men det kan du inte heller göra lagligt... Jag skulle i så fall föreslå att du plockar hela drivlinan från en Saab aero av något slag. Där borde du med lätthet kunna få ut 300 hk utan jättestora ingrepp och ändå ha en hyfsat driftsäker motor. Däremot tror jag det blir svårt att få den att få plats i motorrummet. Troligen skulle du få bygga om och bredda framvagnen...
Eller så köper du helt enkelt en annan bil, som dessutom inte är framhjulsdriven skulle jag föreslå om du nu vill ha mycket effekt...