3114
Sök

Volvo 745 - Kopplingsbyte

6 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
Så jag är en total nybörjare med bilmeck och behöver byta koppling. Försöka själv eller lämna in på verkstad? Jag har en sån där reperationsbok för 740 som förklarar hur man gör men känner mig osäker, vill inte plocka isär för att sen inte kunna sätta ihop/ha sönder nåt.
Så ja eller nej?

1 562 Inlägg
8 januari 2014
Julgrisen skrev:
Så jag är en total nybörjare med bilmeck och behöver byta koppling. Försöka själv eller lämna in på verkstad? Jag har en sån där reperationsbok för 740 som förklarar hur man gör men känner mig osäker, vill inte plocka isär för att sen inte kunna sätta ihop/ha sönder nåt.
Så ja eller nej?

Underlättar om du har tillgång till billyft men går att byta koppling med bilen på backen också, pallla upp bilen ordenligt så högt som möjligt. du borde väl inte direkt kunna ha sönder något men det är ju trots allt ett stort ingrepp så har du någon erfaren att ta hjälp av skadar det väl inte. en verkstad borde greja det på ett par timmar. du som är novis lär väl hålla på minst en dag. centrera lamellen brukar gå bra med lite fantasi, men låna gärna ett centreringsdorn någonstans. Är det hydraulisk koppling låter du slavcylindern hänga kvar på lådan så slipper du lufta.
Senast redigerat av mange_240 (8 januari 2014)

6 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
Jag tänkte antingen köpa såna där pallar från biltema eller liknande eller åka till en gör det själv hall. Har en polare som har lite pejl på bilar men han har inte heller bytt koppling någon gång, får se vad det blir. Men som boken beskrev det måste jag ta ut växellåda/motor och sen ta ner hela kopplingen för att sen byta, går det ej att göra när den sitter kvar?

1 562 Inlägg
8 januari 2014
pallbockar blir bra Gör det själv hall lär bli dyrt om de börjar jävlas och tiden drar iväg, de räcker att plocka ner växellådan

Sök