2902
Sök

Bilen luktare smällare & ruttna ägg :S

23 Inlägg
6 januari 2007
#21
Kolla så det inte ligger en död mus vid grenröret, hade en kundbil som luktade konstigt som fan så öppna o såg en stor död mus som fastnat o bränts upp.smile


Cotech
21 Inlägg
6 januari 2007
#23
kolväte lukten kommer från katalysatorn, uppstår oftast på turbo bilar när man öst på lite, har med förbränningen att göra hög temp i katten för att förbränna föroreningarna, då uppstår kolväte lukten!

Vägen är aldrig för lång i en Bmw =)

Modell & modeskribent
280 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#24
Kul att så många bryr sig om att svara smile
Motorn är ren, inga döda djur eller löv eller så.
Kan vara katalysatorn det är fel på också, förutom att bromsarna är lite dåliga.
Ska säga till killen att kolla upp det smile Får hoppas att det inte är så jävla dyrt bara!

- I dont need your attitude, I have one of my own -
http://janinanaslund.blogg.se

Fartdåre
2 Inlägg
8 januari 2007
#25
Tror på 2 möjliga orsaker till att det luktar illa...
Att som nämnts tidigare, att katalysatorn börjar vara dålig.
Eller att byta ladd regulatorn som sitter ihop med kolbryggan i generatorn, kan vara att generatorn laddar för mycket och kokar batteriet vilket kan orsaka äggmöks lukten.

Har det plus lukten brunnit mycke lampor sista iden så är det oftast det sistnämnda med generatorn som är felet.

Fjortis är ingen ålder...
-Det är en livsstil

32 Inlägg
8 januari 2007
#26
Jag röstar på den berömda "katalysatormöken". Jag har många gånger känns just den där svaveläggiga lukten bakom nyare bilar på motorvägen, men aldrig i stadstrafik.
Jag tror inte just den lukten tyder på att något är fel, men jag vet inte varför det bara luktar så ibland.

Den näst mest sannolika förklaringen är mindre kul, och det är den om påliggande bromsar. Detta brukar dock inte lukta ruttna ägg utan har en annan karakteristisk lukt
man knappast tar fel på men som jag inte har ord för att beskriva. Denna lukt har jag själv
känt många gånger från mina bilar och det brukar vara ett tveklöst tecken på att det är dags för koll av bromsarna. -Ofta med risk att det blir dyrt... Ett enkelt sätt att förvissa sig om lukten kommer från påliggande bromsar är att efter körning i hög fart UTAN allt för
mycket bromsande känna först på hjulbultarna om de är varma. Är det kallt kan man våga sticka in fingrarna mot bromsskivan/trumman försiktigt. Lite ljummet kan det få vara men säger man "AJJJ" är något antingen väldigt fel eller så har man bromsat mycket och hårt innan man stannade.

Luktsinnet är faktiskt ett bra diagnosverktyg men eftersom lukter är så svåra att beskriva kräver det ofta att man lär sig själv genom erfarenhet. Förutom bromsar brukar man lätt kunna lukta sig till läckage av olja och kylvatten (glykol) över varma motordelar. Lukten kan ofta kännas långt innan läckaget är direkt kritiskt.

Modell & modeskribent
280 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#28
Har sagt till killen att han ska gasa på lite på vägen från birsta till stan & bromsa hårt så vi får se om det är från bromsarna det luktar. Säkert är i alla fall att det varken är lameller eller oljelekage eftersom jag är van vid den lukten från tidigare bilar tongue
Om det inte visar sig vara bromsarna så ska jag säga till honom att kolla upp katten! smile

- I dont need your attitude, I have one of my own -
http://janinanaslund.blogg.se

The one and only
1 091 Inlägg
9 januari 2007
#29
om det inte är katten som är dålig i magen så kan du kolla om generatorn laddar för mycket o orsakar att bateriet kokar... det kan oxå lukta

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

13 Inlägg
4 maj 2007
#30
har du kollat acn om du har en sådan den kan lukta väldigt illa om den läcker..


Sök