SEpaket skrev:
-matte skrev:
SEpaket skrev:
Ja... Och bilprovningens statistik innefattar också trasiga lampor, med mera. Så ibland är det slarv från ägares sida som leder till statistiken.
Förklara då för mig hur jag kunnat köra min 850 i flera år (den var visserligen inte långmilare när jag köpte den) utan att kunna skruva det allra minsta. Det finns ingen garanti för att nya småbilar är billigare. Sedan är törstig en tolkningsfråga. Jag tycker inte 0,8 liter milen blandat är en törstig bil. När det börjar gå över en liter milen börjar vi tala törstigt, så det är en tolkningsfråga. Visst finns det gamla småbilar med noll vikt som kan pressas ned till 0,6 liter milen också, absolut.
Sedan brukar småbilarna ha extremt risig komfort också. Visserligen kanske du inte tycker det är viktigt och det var i ärlighetens namn inget om det i kravprofilen, men väl värt att påtalas.
Billigaste och billigaste, det får stå för dig. Jag hade letat upp en S70 om jag varit i hans skor, kanske lagt på några tusenlappar. Sett att servicebok fanns med. En S70 som rullat strax över 20 000 mil håller flera år till om den är väl omhändertagen och man fortsätter sköta den. Jag tror även Skoda Oktavia, Passat och så vidare borde hålla hyffsat. Men visst, köpa en bil som gått långt utan servicehistorik eller annat bevis på att bilen är omhändertagen är att be om problem. Men det gäller även dina moderna småbilar.
Och en annan tanke. Fick jag välja mellan att krocka med en Nissan Micra 2004 eller Volvo S70 2000 så väljer jag av förklarliga skäl Volvon. Samma sak gäller VW Polo eller Audi A4. Och så vidare. Det är möjligt att du har en vist om du jämför begagnad mot en fabriksny bil, men när det gäller bilar i samma prisklass så är oftast den större ett klokare val vid olycka.
Hade du ens tittat på statistiken så ser du att endast de modellrelaterade felen var medtagna, de ägarrelaterade felen var samlade under en annan rapport.
Sen förbrukningen, du säger att den drar 0,8l/mil blandat, den stämmer ju inte enligt det du har skrivit i din egna profil. "Egen mätning" nja att bilen efter över 30 tusen mil och 20år skulle dra mindre än den gjorde i laberatorietester för två decennium sedan. Det behövs ingen raketforskare för att se sanningen i detta.
Men sedan krocksäkerheten, du säger att du heller vill krocka i volvon? Båda bilar har 4 stjärnor i euroNCAP.
Frontar du med volvon löper du risk att förlora vänster ben samt din högra fot, volvon saknar också airbag för passageraren och sk "load limiters" (de släpper lite på bältet) på sina säkerhetsbälten fullständigt.
Och detta är i en s70 från 2000, vad en gammal 850 har i krocksäkerhet kan man undra, speciellt med en massa rost undertill. Sen finns det frågan om skatt och försäkring också men den vet vi redan är betydligt högre för en större och motorstarkare bil.
Men jag håller absolut med dig om det med servicehistorik och ägare, det är nog det viktigaste man kan kolla efter när man skall köpa bil.
I så fall får du ringa bensinbolagen och informera om att det är fel på deras bensinpumpar. Jag använder enbart siffran vad jag får i tanken och sträcka som mäts upp med både GPS och bilens km-räknare. Dessutom använde man i början av 90-talet inte EU-körcykel, så på den tiden var förbrukningssiffrorna möjliga att slå. Det går naturligtvis inte på moderna bilar som gått i EU-cykel. Sedan kan du anklaga mig för att ljuga hur mycket du vill, det bekommer mig inte. Du gör dig bara löjlig när du försöker säga emot mig när jag sitter på bevisen. Så visst stämmer det. Laboratoriemätning vs. egen mätning med säkerställda siffror. Förövrigt var bilen inte 20 år gammal när mätningarna påbörjades. Jag har haft bilen i många år.
Och du menar att en Nissan Micra som väger betydligt mindre och har betydligt mindre avstånd till föraren vid kollision är betydligt säkrare? Nja.. Sedan är krocktesterna du hänvisar till delvis felaktiga, då det är beroende av bilens vikt, vilket gör att skillnaden blir mer tydlig när mötande bil är en lastbil. Helst vill jag inte krocka alls. Vi talar förövrigt om en 10 år gammal Nissan också med betydligt sämre rostskydd än vad Volvo har (belagt av Vi Bilägare), inte en fabriksny bil i jämförelse. Eftersom det inte finns en fabriksny bil att jämföra med i den aktuella prisklassen så är det inte aktuellt.
Gå du in under min 850. Du kommer inte hitta rost någonstans på den bilen. Förövrigt är det inte min bruksbil, det är en undanställd hobbybil. Gå du på och tjata på den som kör PV eller Amazon 100 mil på sommaren om krocksäkerhet också. Där är nog behovet av modernare hobbybil ännu större.
Försäkring var det ja.. Jag jämförde en gång på skoj min 850 med en mindre Mitsubishi, Vw Golf och Rolls-Royce. Billigast att försäkra var Rollsen, på andra plats Volvo, tredje plats VW och sist kom Mitsubishi. Så det där med försäkring är bara trams. Det har ingenting med bilens storlek och väldigt lite med motorstyrka att göra. Skatten har du än poäng i, men vi talar om 50-100 kronor per månad, vilket är småpengar när det gäller bilägande.
Som sagt var, det gäller inte bara Volvo (om det nu skulle vara så att du har en aversion mot märket). Samma resonemang går för större tyskar eller för den delen vissa japaner. Förövrigt håller större bilar oftast längre, det har jag noterat i min bekantskapskrets. Små Renaulter och Cittror är helslut efter 15 000 mil, en Volvo eller Mercedes klarar det dubbla utan problem.
Men som sagt var, jag redogör för erfarenheterna jag har samlat på mig under mitt bilägande. Det innebär att bli påkörd också, förövrigt. Det innebär reparationsfrekvensen på bilar jag ägt, det innebär erfarenheter jag fått mig till livs av vänner och bekanta. Det jag gör är att jag delar med mig av dessa erfarenheter här till någon med mindre erfarenhet. Sedan gör ni vad ni vill med det. Ni andra har andra erfarenheter och det får ni gärna göra. Men att sitta och försöka överbevisa varandra är ingenting jag finner glädje i. Det jag delar med mig av har de facto hänt. Om jag sedan är världens turgubbe eller inte överlåter jag till var och en att avgöra.