Tänkte att jag skulle dela med mig av mitt lilla projekt jag håller på att fila på.
Skaffade mig M3:an för ungefär 3 månader sedan och har efter en liten olycka som resulterat i en sprucken framruta och inte kunnat besikta fått körförbud och då BMW behövde ett par veckor på sig att få fram en tid för byte tänkte jag sätta igång med lite uppgradering utav väghållningen.
Bygger i den takt jag och min mästermekaniker, pappa
hinner med och klarar av med de delar och verktyg vi har att tillgå.
Det som skall monteras är följande:
( X ) Rogue Engineering fjäderbenstag/motorbur
( X ) Rogue Engineering 15mm spacers fram
( X ) Millway Motorsport topplager för justering av camber & caster fram
( X ) Millway Motorsport camberstag bak
( X ) Stålomspunna bromsslangar runt om
( X ) Diverse bussningar ska bytas emot metallbussningar
( X ) Framskivor har blivit sneda och ska svarvas, alternativt bytas (Verkar som om det ordnat sig när jag monterat av och rengjort ordentligt).
( ) = Ej klart, (½) = Delvis klart, ( X ) = Klart
I tisdags den 3:e började vi att montera isär den främre vänstra hjulupphängningen.
När vi skulle sätta ihop coilovern igen med de nya delarna upptäckte vi att vi beställt för litet nållager som inte gick att anpassa, så det var bara att sluta för dagen.
I onsdags den 4:e ringde vi Millway för att beställa ett större, plockade upp det från posten på väg hem från Power Meet i fredags.
Här ska nållagret sitta, hjälper fjädern att rotera fritt vid bl.a. kurvtagning.
Original topplager bortplockat, nytt på ingång.
Nya och gamla topplagren.
I lördags den 7:e gick vi ut direkt efter MotoGP-träningen och körde stenhårt.
Det nya topplagret på vänstra sidan kom på plats.
Coilovern kom på plats med det nya nållagret och bromsslangen byttes ut emot en stålomspunnen.
Stålomspunna slangar.
Så här ser det ut på plats.
När vi var klara med vänstra sidan tog vi tag i den högra. Då vi redan visste hur man skulle göra var vi klara vid midnatt, dags för middag.
Högra topplagret borta.
15mm spacer från Rogue Engineering.
I söndags den 8:e fortsatte vi efter MotoGP- och F1-tävlingarna.
Det var bara två saker kvar att göra på framvagnen nu, montera motorburen och byta ledlagerbussningarna på bärarmarna.
Jag började med ledlagren. Jag drog bort knälederna med en avdragare och knackade ur bussningarna med en stor hylsa. Jag ersatte därefter de gamla trötta gummibussningarna med metallvarianter.
Ledlagerbussning i metall
När det var klart var det bara motorburen kvar. Efter att ha lyft fronten på båda sidor med domkrafter för att stabilisera camberbrickorna var det bara att passa in den för att därefter skruva fast den.
Tips från coachen; linda ståltråd runt skruvarna för att hindra att de faller ner i hjulhuset.
Uppdrag framvagn avklarat!
I eftermiddags den 9:e tog vi tag i bakvagnen, dock satt bromsrören fastmonterade med svetsade skruvar så vi kom egentligen ingenvart. Dock så fick vi en inblick i vad vi hade att göra med. Nya bromsrör ska beställas i morgon så vi kan kapa de gamla. Tror dock att vi inväntar rutbyte utifall att vi inte skulle hinna få ihop bakvagnen igen i tid.
Idag den 10:e var jag på Bavaria Stockholm i Solna för att köpa på oss lite smått och gott
Det mesta var beställningsvaror, så som bromsrören, så bakvagnen kommer antagligen bli orörd tills vi kommer hem från Italien den 25:e
Men ett par original BMW-emblem fick jag tag i (satt kolfiberlook på sedan innan).
Originalemblem!
Bakifrån.