BMW M3 e36 -96 [Väghållning]

Uppgraderar väghållningen på min BMW M3 e36
  • 19 Följare
  • 10 034 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 maj 2013
Flubber facebook.com/FlubberPhoto
10 juli 2012 · 46 Inlägg

Tänkte att jag skulle dela med mig av mitt lilla projekt jag håller på att fila på.

Skaffade mig M3:an för ungefär 3 månader sedan och har efter en liten olycka som resulterat i en sprucken framruta och inte kunnat besikta fått körförbud och då BMW behövde ett par veckor på sig att få fram en tid för byte tänkte jag sätta igång med lite uppgradering utav väghållningen.

Bygger i den takt jag och min mästermekaniker, pappa wink hinner med och klarar av med de delar och verktyg vi har att tillgå.

Det som skall monteras är följande:
( X ) Rogue Engineering fjäderbenstag/motorbur
( X ) Rogue Engineering 15mm spacers fram
( X ) Millway Motorsport topplager för justering av camber & caster fram
( X ) Millway Motorsport  camberstag bak
( X ) Stålomspunna bromsslangar runt om
( X ) Diverse bussningar ska bytas emot metallbussningar
( X ) Framskivor har blivit sneda och ska svarvas, alternativt bytas (Verkar som om det ordnat sig när jag monterat av och rengjort ordentligt).

(   ) = Ej klart, (½) = Delvis klart, ( X ) = Klart

I tisdags den 3:e började vi att montera isär den främre vänstra hjulupphängningen.
När vi skulle sätta ihop coilovern igen med de nya delarna upptäckte vi att vi beställt för litet nållager som inte gick att anpassa, så det var bara att sluta för dagen.
I onsdags den 4:e ringde vi Millway för att beställa ett större, plockade upp det från posten på väg hem från Power Meet i fredags.

http://i1079.photobucket.com/albums/w505/Flubber1337/BMW%20M3/10.jpg
Här ska nållagret sitta, hjälper fjädern att rotera fritt vid bl.a. kurvtagning.

http://i1079.photobucket.com/albums/w505/Flubber1337/BMW%20M3/4.jpg
Original topplager bortplockat, nytt på ingång.

http://i1079.photobucket.com/albums/w505/Flubber1337/BMW%20M3/9.jpg
Nya och gamla topplagren.

I lördags den 7:e gick vi ut direkt efter MotoGP-träningen och körde stenhårt.

http://i1079.photobucket.com/albums/w505/Flubber1337/BMW%20M3/3.jpg
Det nya topplagret på vänstra sidan kom på plats.

Coilovern kom på plats med det nya nållagret och bromsslangen byttes ut emot en stålomspunnen.

http://i1079.photobucket.com/albums/w505/Flubber1337/BMW%20M3/12.jpg
Stålomspunna slangar.

http://i1079.photobucket.com/albums/w505/Flubber1337/BMW%20M3/2.jpg
Så här ser det ut på plats.

När vi var klara med vänstra sidan tog vi tag i den högra. Då vi redan visste hur man skulle göra var vi klara vid midnatt, dags för middag. smile

http://i1079.photobucket.com/albums/w505/Flubber1337/BMW%20M3/5.jpg
Högra topplagret borta.

http://i1079.photobucket.com/albums/w505/Flubber1337/BMW%20M3/11.jpg
15mm spacer från Rogue Engineering.

I söndags den 8:e fortsatte vi efter MotoGP- och F1-tävlingarna.

Det var bara två saker kvar att göra på framvagnen nu, montera motorburen och byta ledlagerbussningarna på bärarmarna.

Jag började med ledlagren. Jag drog bort knälederna med en avdragare och knackade ur bussningarna med en stor hylsa. Jag ersatte därefter de gamla trötta gummibussningarna med metallvarianter.

http://i1079.photobucket.com/albums/w505/Flubber1337/BMW%20M3/1.jpg
Ledlagerbussning i metall

När det var klart var det bara motorburen kvar. Efter att ha lyft fronten på båda sidor med domkrafter för att stabilisera camberbrickorna var det bara att passa in den för att därefter skruva fast den.

http://i1079.photobucket.com/albums/w505/Flubber1337/BMW%20M3/6.jpg
Tips från coachen; linda ståltråd runt skruvarna för att hindra att de faller ner i hjulhuset.

Uppdrag framvagn avklarat!

http://i1079.photobucket.com/albums/w505/Flubber1337/BMW%20M3/7.jpg
http://i1079.photobucket.com/albums/w505/Flubber1337/BMW%20M3/8.jpg

I eftermiddags den 9:e tog vi tag i bakvagnen, dock satt bromsrören fastmonterade med svetsade skruvar så vi kom egentligen ingenvart. Dock så fick vi en inblick i vad vi hade att göra med. Nya bromsrör ska beställas i morgon så vi kan kapa de gamla. Tror dock att vi inväntar rutbyte utifall att vi inte skulle hinna få ihop bakvagnen igen i tid.

Idag den 10:e var jag på Bavaria Stockholm i Solna för att köpa på oss lite smått och gott

Det mesta var beställningsvaror, så som bromsrören, så bakvagnen kommer antagligen bli orörd tills vi kommer hem från Italien den 25:e

Men ett par original BMW-emblem fick jag tag i (satt kolfiberlook på sedan innan).

http://i1079.photobucket.com/albums/w505/Flubber1337/BMW%20M3/16.jpg
Originalemblem!
http://i1079.photobucket.com/albums/w505/Flubber1337/BMW%20M3/14.jpg
Bakifrån.

Senast redigerat av Flubber (15 maj 2013)

facebook.com/FlubberPhoto
Flubber facebook.com/FlubberPhoto
13 juli 2012 · 46 Inlägg

Idag den 12:e var vi på Bavaria Stockholm i Solna och plockade upp bromsrören. Vi upptäckte att de var raka medan de som sitter på bilen är S-formade, så vi var tvungna att kröka dem själva.

http://i1079.photobucket.com/albums/w505/Flubber1337/BMW%20M3/18.jpg
Ett krökt, det andra kvar.

Därefter var det inga problem att klippa bort de gamla och skruva fast de stålomspunna slangarna på de nya rören.

http://i1079.photobucket.com/albums/w505/Flubber1337/BMW%20M3/19.jpg
Nya rör och slangar monterade.

När det var klart på bägge sidor var det dags att lufta hela bromssystemet.

Var på Autoexperten här om dagen och köpte en bromsluftare som man trycksätter med hjälp av antingen en kompressor eller genom att koppla på ett munstycke på däcksventilen. Vi valde att koppla på däcket då vi inte hade någon koppling mellan kompressorn och luftaren.

Det hela gick hur smidigt som helst. När vi väl provat ut rätt lock så systemet höll sig tätt var det hela avklarat på cirka en halvtimme. Dock jobbigt att skruva av och på ett däck i taget för att kunna lufta.

Nu för tiden byter jag däck snabbt som en F1-mekaniker. smile

http://i1079.photobucket.com/albums/w505/Flubber1337/BMW%20M3/21.jpg
Smidigt.

http://i1079.photobucket.com/albums/w505/Flubber1337/BMW%20M3/20.jpg
Precis luftat bakbromsen.

http://i1079.photobucket.com/albums/w505/Flubber1337/BMW%20M3/17.jpg
Måste tvätta inför besiktning!

Sedan var det dags för en provtur.

Jävlar vad stel den är att köra nu!
Det klonkar och har sig då samtliga bussningar i framvagnen är bytta emot sådana i metall.

Dock var det något som klonkade mer än normalt, det kan vara ena fjäderbenstornet som låter, alternativt högra sidans ledlagerbussning som glappar. Men just nu skiter vi i det, rutbyte i morgon sedan besiktning asap.

Sen ska den bli ännu stelare, vi har ju inte ens börjat styva upp bakvagnen än! smile

I dag den 17/7.
Besiktade bilen igår som gick igenom utan anmärkningar.
Var på Bavaria idag och plockade upp en jordkabel som sitter mellan motorrum och motorhuv,denna skruvade jag på med det samma.

I morgon sticker vi till Italien en vecka så inga uppdateringar på ett tag, men när jag kommer hem ska jag ta tag i bakvagnen.

Ha det!

Senast redigerat av Flubber (4 augusti 2012)

facebook.com/FlubberPhoto
alain www.bimmerpower.org
13 juli 2012 · 3 995 Inlägg

Alltid trevligt med projekter, gillar stark M3or, lätt i vikt och snabb som ett skott.
Bra jobba!

Senast redigerat av alain (13 juli 2012)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Flubber facebook.com/FlubberPhoto
4 augusti 2012 · 46 Inlägg

Igår, 3/8 var jag på Jakobsbergs P-hus-träffen och märkte att vibrationerna i ratten vid inbromsning i princip helt var borta, kan varit så att skivorna inte var sneda utan att de kan ha suttit monterade lite snedragna, alt. smuts bakom som gjorde att de hamnat snett.
En gnutta vibrationer finns kvar men det kan å andra sidan bero på att skivorna är slitsade.

Börjar plugga i Gävle om några veckor och får se om jag hinner med att göra så mycket mer på bilen innan dess. Ska försöka få på de bakre camberstagen i alla fall.

Den 15:e september ska jag till Eskilstuna och Bimmers of Sweden-träffen för att åka lite bana, och då måste camberstagen vara på, samt 4-hjulsinställning gjord.

Nu ska jag iväg på Wheels Nats i alla fall.

Mvh

facebook.com/FlubberPhoto
jorgens3
25 september 2012 · 111 Inlägg

Fin M3 och hur gick det köra på banan? skoj?smile

CarpeDiem German Engineering
25 september 2012 · 9 083 Inlägg

Nice med M3 projekt, detta ska följas wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Flubber facebook.com/FlubberPhoto
25 september 2012 · 46 Inlägg

jorgens3 skrev:
Fin M3 och hur gick det köra på banan? skoj?smile

Tack!
Nja det sket sig, började knacka om styrningen för ett tag sedan så vågade inte riskera något. Upptäckte dock förra helgen att ena casterbrickan hade glidit då jag inte efterdrog bultarna som höll den på plats när jag monterade topplagren, dvs, olika caster på fjäderbenen. Nu när jag korrigerat brickan har jag inte hört något mer knackande. Längtar nu som fan till våren så jag kan få smiska den på bana!

facebook.com/FlubberPhoto
Flubber facebook.com/FlubberPhoto
25 september 2012 · 46 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Nice med M3 projekt, detta ska följas wink

Kul! Har lite pyssel att ta itu med i vinter men då jag flyttat till Gävle för att plugga heltid (bor vanligtvis i Täby, Stockholm) har jag tyvärr inte tid att meka varje helg. Uppdaterar så fort något händer dock!

Senast redigerat av Flubber (25 september 2012)

facebook.com/FlubberPhoto
Flubber facebook.com/FlubberPhoto
2 oktober 2012 · 46 Inlägg

Liten uppdatering.

Sänkte bilen fram cirka 15mm inför BoS #2 2012 för att få ett mer aggressivt utseende, bilder finns på min profil.
När jag, veckan efter, hade bilen i Gävle lyckades jag spräcka avgasröret över ett fartgupp (de är många och jävligt elaka i den här staden).
Bilen låter förjävligt men har inte haft tid att hissa upp den för att titta närmare på det utan det får bli ytterliggare ett vinterprojekt.
Hade tänkt skaffa ett mellanrör från supersprint eller Eisenmann och racekattar ändå så förhoppningsvis är det där någonstans sprickan är, så kan man göra två flugor på smällen.
I "värsta" fall får det bli ett helt nytt Supersprint/Eisenmann racesystem smile

Uppdaterar när jag hunnit få upp bilen i vädret.

Over and out!

facebook.com/FlubberPhoto
TuZx
11 januari 2014 · 528 Inlägg

Ska följas smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang