BAE skrev:polomononen skrev:Martin 9-3 skrev:Hela upplägget är inte alls ovanligt. Jag säger bara att det är ett alternativ, sen hur seriöst det är och blir är ju upp till trådskaparen. Sköts det rätt och snyggt är det inte så tokigt, jag bara förklarade lite kort och fult om principen.
Nu har jag iofs ingen större erfarenhet av företagande, har bara haft egna firman i 3,5år. Insåg ganska snabbt att min far hade jävligt rätt i uttrycket "Alla kan överleva som företagare, men att vara företagare och verkligen leva så krävs det lite mer"
Det finns absolut inget att tjäna på att skapa ett företag av den anledningen. Får du inget sålt till andra så kommer du snarare att gå back.
Med oseriöst så menar jag att det är ett väldigt komplicerat och dumt sätt att köpa billjud. Om man kortar ner det så låter det befängt. 1. stara en egen ljudfirma 2. sponsra dig själv.
Tråkigt om det är så vanligt som du påstår. Mitt personliga tycker är att det är helt vrickat. Man måste vilja något mer än att bara sälja till sig själv. Lycka till med ditt företag, hoppas du för börja leva sen också.
Det finns några som lyckats med detta, vitsen är inte att få företaget att tjäna pengar eller ens gå runt!
Vinsten är ÅF rabatten o momsavdraget när du bygger din egen bil..
Har "företagaren" för avsikt att bygga en bil med diverse prylar där han normalt fått slicka röv hos diverse Återförsäljare/butiker för att få 10-30% rabatt, så får han som företagare ÅF-rabatten direkt.
Sköter han allt enligt "boken" så blir det ändå en rabatt på minst 40% mot butikspriser..
Men de flesta större leverantörer av bilstereo har lite krav på sina ÅF så att det blir mest de mindre leverantörerna som råkar ut för detta...de små som är glada att de fått en ny (tillfällig) kund...
Finns några "seriösa" som tävlat o drivit sin tävlingsbil som företag..
Är heller inte helt ovanligt inom motorsporten o andra materiellt dyra aktiviteter..
Ja det finns t.o.m folk som startar företag när de bygger sitt hus för att få bättre priser m.m
Finns över 100 000 företag i sverige, många existerar endast för avdrag...
Ja det är den hemska sanningen..
// Tommy
Man blir ju inte allt för förvånad i dagens samhälle . Jag tycker fortfarande det är ett korkat sätt att försöka få billiga priser (i de flesta fall). Det kan säkert skötas snyggt och ordentligt om man har rätt motivation och lägger tid på företaget. Men att starta ett företag och att endast "ge" bort prylar till sig själv, kommer aldrig att fungera. Du måste sköta företaget så pass ordentligt att du inte får straffavgifter. Då blir det som decibel sa. Så för att inte gå back så måste du sköta om ditt företag (lustigt va). Så för att lyckas med företaget så måste du förmodligen gå ner i tid på ditt jobb eller sluta. Sedan lägga all kraft på att försöka sälja lite prylar till andra. Till sist så är det frågan ifall du tjänat på att starta ett eget företag. Särskilt när du räknar med förlorad arbetsinkomst...
Så jag håller fast vid att det är ett dåligt förslag. Det du sparar in kan i slutendan bli en riktigt stor förlust. Men det kan KANSKE kan fungera om man har en MASSA tur och ordentligt engagemang.
0
0
0
0