Snart inkörd...
O-nött skinn...
Ingen rost under...
IC-bygget!!!
Gamla turbon...
"Ganska" tätt...
Raka rör?
Jag är lite förvånad att den trots allt inte lät mer...
Inte så stor skillnad... på utsidan!
Inlopp 42mm:
Inlopp 48mm:
Ny IC:
"Universal" stod det i texten, så det återstår väl att se om den går å knö in där fram på nå vänster.
Cellpaketet är 600x300x100 så även om det inte är nå "värstingmärke" så ska den väl göra NÅT iaf...?*förhoppningsfull*
Skon är en 43:a... om nån undrar.
Åsså varen rätt tung tyckte jag... 10,2kg!
Följande är inhandlat på Ride Tech's utförsäljning.
Att man inte mäter allting två gånger gör ju att det blir fel som oftast, men jag får ju skylla mig själv.... igen! (En del lär sig aldrig...)
90 gradersböjen som ska på snurran är 51mm och stosen 44,5mm...
Annars ser det bra ut! (Tycker JAG alltså!)
Och ungefär så här är det tänkt (jaa... just det... jag tänkte ju inte ordentligt!)
anslutningarna på IC är TÄNKTA (jaa, nu har jag tänkt igen!) att flyttas ungefär så här (lånat bilden på austarion.com):
DownPipe:
Ungefär såhär hade jag tänkt mig från början:
En kona från fläns mot turbon, över till kröken och vidare ner...
MEN... återigen så blir det ju sällan som man tänkt sig!!!
Det bygger för mkt mot torpedväggen...
Här är nästa försök:
Syns kanske lite dåligt att kröken är mindre i ena änden, men jag tror ni fattar.
Provmonterade och gaffatejpade som sagt ihop grejerna som jag hade tänkt att det skulle sitta på/i bilen.
Punktade dit allt, och provmonterade ännu en gång... och det passade även denna gång! *halleluja*
På sista bilden ser man att det inte bara är 2st. 90graderskrökar... liiiite mer än så!
Flexdelen är en 3" från feltema... och stosen/kragen på den hamnar precis vid bultarna till växellådsbalken!
(Och kommentarer om det "proffsiga" svetsarna undanbedes, vänligen men bestämt! Övning ger färdighet och det var länge sen jag övade!)
Billiga hålsågar gör inte snygga hål!
Men det funkar ju ändå...
Med svetsmuttern syns det ju inte!
Pressade DP:n lite plattare där jag skulle borra för att få en jämnare/mindre/ingen spalt att svetsa mot, och det lyckades ju rätt skapligt:
Fogen ser ju skaplig ut trots att muttern INTE är i RF:
Köpte ävern en plugg att sätta i:
Så här ser det ut på lite avstånd nu, tur att bilden inte fick nån jättebra skärpa, och att jag har tänkt linda hela balletten sen:
Rattbyte:
När jag började skruva av den spruckna träratten (MOMO) så känndes det lite konstigt...
Hela styrstången satt liksom löst på nå vis.
När jag lossade snabbskruven till höjdjusteringen så ramlade hela skiten ner i knät, helt enkelt!!!
OCH DÅ BLEV JAG GLAD, att jag inte låg med full sula ute på E18!
Har tagit bort kåpan runt stången/tändningslåset:
Lite av fästet sett snett nerifrån vänster:
Från höger:
Snabblås-skruven:
Fästet borttaget (uppocknervänt):
"Renoverat" och nymålat (EJ justerbart längre!):
Fästet monterat med FYRA skruvar den här gången (Inte 2!)
Och en ny skruv istf den justerbara snabbskruven:
Kåporna på och en "förlängd" (10cm++) rattstång:
Kommer att bli en mkt behagligare körställning för han som ska köra droskan (190cm):
Avgassystem:
Allt är i 3"rostfritt och inköpt på Hansen Powerpipes (INTE sponsrad, men jag skriver det iaf!).
Det blir alltså bara TVÅ delar på avgaset.... Enda skarven som kan läcka är mellan DP:n och resten!
Slutröret är snabbkapat lite snett av en överbliven muff och lite polerad,
vet inte om jag kommer att ha den på eller nåt annat:
Bakre dämpare (Offset in/Center ut):
Krok framför bakre dämpare upphängd i orginalfästet:
Mellandel upphängd i orginalfäste (bakom bakvagnsbalken):
Mellandelen fotad från högersidan mot vänster bakhjul:
Främre dämpare (Center in/Offset ut):
Gummi från Biltema som passade alldeles utmärkt till orginalfästena,
ingen aaaaning om till vilken bil dom egentligen hör!
(Har för mig om att dom kostade 29.-/par):
Hela baletten gick in i firmabilen!!!:
FMIC och oljekyl:
Nytt hål 3" hålsågat (övre hålet!).
Kantat med skyddslist:
Nedre hålet fixat med täckplåt och tillsnyggat lite.
Lackat med mattsvart, men det blev nån konstig grå och flammig kulör, bara att göra om:
Före:
Oljekylaren monterad:
IC'n monterad framför:
Det ser tight ut:
Inte så trångt som det ser ut.
Det är större mellanrum mellan IC och oljekyl ,
än mellan oljekyl och kylaren:
Utlopp:
Både IC och oljekyl ska få fästen i nederkant också... har inte kommit dit än bara!
O-nött skinn...
Ingen rost under...
IC-bygget!!!
Gamla turbon...
"Ganska" tätt...
Raka rör?
Jag är lite förvånad att den trots allt inte lät mer...
Inte så stor skillnad... på utsidan!
Inlopp 42mm:
Inlopp 48mm:
Ny IC:
"Universal" stod det i texten, så det återstår väl att se om den går å knö in där fram på nå vänster.
Cellpaketet är 600x300x100 så även om det inte är nå "värstingmärke" så ska den väl göra NÅT iaf...?*förhoppningsfull*
Skon är en 43:a... om nån undrar.
Åsså varen rätt tung tyckte jag... 10,2kg!
Följande är inhandlat på Ride Tech's utförsäljning.
Att man inte mäter allting två gånger gör ju att det blir fel som oftast, men jag får ju skylla mig själv.... igen! (En del lär sig aldrig...)
90 gradersböjen som ska på snurran är 51mm och stosen 44,5mm...
Annars ser det bra ut! (Tycker JAG alltså!)
Och ungefär så här är det tänkt (jaa... just det... jag tänkte ju inte ordentligt!)
anslutningarna på IC är TÄNKTA (jaa, nu har jag tänkt igen!) att flyttas ungefär så här (lånat bilden på austarion.com):
DownPipe:
Ungefär såhär hade jag tänkt mig från början:
En kona från fläns mot turbon, över till kröken och vidare ner...
MEN... återigen så blir det ju sällan som man tänkt sig!!!
Det bygger för mkt mot torpedväggen...
Här är nästa försök:
Syns kanske lite dåligt att kröken är mindre i ena änden, men jag tror ni fattar.
Provmonterade och gaffatejpade som sagt ihop grejerna som jag hade tänkt att det skulle sitta på/i bilen.
Punktade dit allt, och provmonterade ännu en gång... och det passade även denna gång! *halleluja*
På sista bilden ser man att det inte bara är 2st. 90graderskrökar... liiiite mer än så!
Flexdelen är en 3" från feltema... och stosen/kragen på den hamnar precis vid bultarna till växellådsbalken!
(Och kommentarer om det "proffsiga" svetsarna undanbedes, vänligen men bestämt! Övning ger färdighet och det var länge sen jag övade!)
Billiga hålsågar gör inte snygga hål!
Men det funkar ju ändå...
Med svetsmuttern syns det ju inte!
Pressade DP:n lite plattare där jag skulle borra för att få en jämnare/mindre/ingen spalt att svetsa mot, och det lyckades ju rätt skapligt:
Fogen ser ju skaplig ut trots att muttern INTE är i RF:
Köpte ävern en plugg att sätta i:
Så här ser det ut på lite avstånd nu, tur att bilden inte fick nån jättebra skärpa, och att jag har tänkt linda hela balletten sen:
Rattbyte:
När jag började skruva av den spruckna träratten (MOMO) så känndes det lite konstigt...
Hela styrstången satt liksom löst på nå vis.
När jag lossade snabbskruven till höjdjusteringen så ramlade hela skiten ner i knät, helt enkelt!!!
OCH DÅ BLEV JAG GLAD, att jag inte låg med full sula ute på E18!
Har tagit bort kåpan runt stången/tändningslåset:
Lite av fästet sett snett nerifrån vänster:
Från höger:
Snabblås-skruven:
Fästet borttaget (uppocknervänt):
"Renoverat" och nymålat (EJ justerbart längre!):
Fästet monterat med FYRA skruvar den här gången (Inte 2!)
Och en ny skruv istf den justerbara snabbskruven:
Kåporna på och en "förlängd" (10cm++) rattstång:
Kommer att bli en mkt behagligare körställning för han som ska köra droskan (190cm):
Avgassystem:
Allt är i 3"rostfritt och inköpt på Hansen Powerpipes (INTE sponsrad, men jag skriver det iaf!).
Det blir alltså bara TVÅ delar på avgaset.... Enda skarven som kan läcka är mellan DP:n och resten!
Slutröret är snabbkapat lite snett av en överbliven muff och lite polerad,
vet inte om jag kommer att ha den på eller nåt annat:
Bakre dämpare (Offset in/Center ut):
Krok framför bakre dämpare upphängd i orginalfästet:
Mellandel upphängd i orginalfäste (bakom bakvagnsbalken):
Mellandelen fotad från högersidan mot vänster bakhjul:
Främre dämpare (Center in/Offset ut):
Gummi från Biltema som passade alldeles utmärkt till orginalfästena,
ingen aaaaning om till vilken bil dom egentligen hör!
(Har för mig om att dom kostade 29.-/par):
Hela baletten gick in i firmabilen!!!:
FMIC och oljekyl:
Nytt hål 3" hålsågat (övre hålet!).
Kantat med skyddslist:
Nedre hålet fixat med täckplåt och tillsnyggat lite.
Lackat med mattsvart, men det blev nån konstig grå och flammig kulör, bara att göra om:
Före:
Oljekylaren monterad:
IC'n monterad framför:
Det ser tight ut:
Inte så trångt som det ser ut.
Det är större mellanrum mellan IC och oljekyl ,
än mellan oljekyl och kylaren:
Utlopp:
Både IC och oljekyl ska få fästen i nederkant också... har inte kommit dit än bara!
Senast redigerat av fugazi (24 juli 2009)
0
0
0
0