3228
Sök

Volvo 945 - M47 slavcylinder / kopplingsarm trasig?

54 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
Tjenare,

På väg till jobbet imorse gav sig kopplingen. Har inget som helst motstånd i kopplingspedalen och när jag trycker på den sipprar det ut olja från slavcylindern. Ser även ut som att kopplingsarmen har lossnat från kolven? Måste lådan plockas ur eller kan man byta detta med lådan på plats?

http://i1007.photobucket.com/albums/af191/Skogsvaktarn/DSC_0186.jpg

Perfekt timat med roadtrip till Norge planerat imorgon och 5dagar framöver.

460 Inlägg
24 augusti 2012
Satam skrev:
Tjenare,

På väg till jobbet imorse gav sig kopplingen. Har inget som helst motstånd i kopplingspedalen och när jag trycker på den sipprar det ut olja från slavcylindern. Ser även ut som att kopplingsarmen har lossnat från kolven? Måste lådan plockas ur eller kan man byta detta med lådan på plats?

http://i1007.photobucket.com/albums/af1 … C_0186.jpg

Perfekt timat med roadtrip till Norge planerat imorgon och 5dagar framöver.

Det smidigaste är nog att svetsa fast en lite grövre plåtbit över hålet.. med tanke på att du ska på roadtrip smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

242 Inlägg
24 augusti 2012
slavcylinderna pinne har gått igenom kopplingsarmen.
och då har kolven gått för långt ut, det är därför den läcker bromsvätska.

för att byta kopplingsarmen måste lådan ner men det går som sagt att svetsa igen hålet smile

Ovejävel!
261 Inlägg
24 augusti 2012
inget som inte lite silvertejp o en plåtbit kan fixa!

Kör du så dör du!

22 januari 2013
lånar tråden lite, åh undrar om någon har den pinnen liggandes som gått igenom armen och kan ge mig måtten på den pinnen? längd, smala och tjocka diametern typ!smile

5 Inlägg
13 januari 2014
Bump!

Precis samma skit har hänt på min 745:a. När jag tryckte ner kopplingen så kändes det som att någonting gick av, trodde först att det satt wire på den.

Pinnen hade gått av precis vid armen, vickade och drog lite i den och då började det rinna olja. Är packningarna till cylindern trasiga då? Hur bra håller det generellt att svetsa ihop det?

Tack på förhand! smile
Senast redigerat av kusin-kokain (13 januari 2014)

Sök